Jag hittade den här skivan i trädgården. Det är något hårt material med en massa hål i. Är det blåbetong?
Stor grå betongskiva med hål ligger på gräsmattan bredvid metallskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Staffans2000
S Stefansod68 skrev:
Jag hittade den här skivan i trädgården. Det är något hårt material med en massa hål i. Är det blåbetong?
[bild]
Det tror jag inte. Vad fick dig att funderingen ifrån?

Staffans

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det tror jag inte. Vad fick dig att funderingen ifrån?

Staffans
Jag läste om blåbetong. Tydligen ska den vara porös med hål. Grannen sa att jag skulle vara försiktig med skivan då den kunde vara ohälsosam.

H
Blåbetong är ju inte direkt ohälsosam? Den kan ge upphov till förhöjda radonvärden i huset i samma utsträckning som den förhöjda radonhalten i gruvorna. Men på kort sikt är den att likställa med vanlig betong.

Sen är blåbetong främst i formen som lättbetongsblock.
Skulle gissa på att det grannarna syftar på är att skivan skulle kunna vara en eternitskiva med asbest i.
Men den diagnosen får nån annan ställa. Ingen fara då heller förövrigt så länge du inte har sönder den.

S Stefansod68 skrev:
Det är inte blåbetong iallafall. Håller med ovanstående om att det kan vara en eternitskiva som innehåller asbest. Ta en närbild på baksidan så kan vi ge en bedömning med hög säkerhet!

• Gilla
ylven
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
[bild]
Var ju en väldigt märklig bild. Först såg det ut som en eternitskiva. Sen ser skivan böjd ut på bilden. Liknar du mest plåt.:rofl:
Eternit eller cementbaserad skiva blir min gissning.

Ta en bild så man ser sidan på skivan.

Blåbetong! Nej,

Kollade igen. Måste vara en eternitskiva. Troligen innehåller den asbest. Tycker det ser ut som en gammal fasadskiva.

Kör den till återvinningen och släng den som asbest.

Hur gammalt är ditt hus?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.