Jag säger inte att kraften inte finns där, men om konstruktionen blåser iväg kommer det att vara pga att det stjälpande momentet lyfter plintarna närmast vinden, eller att konstruktionen knäcks och viker sig.
Däremot är det vanligare att den kraften du fokuserar på sliter loss plåttak från sina fästen om inte skruvarna dimensionerats korrekt.
Det krävs en hel del vana och träning att göra en stabilitetsberäkning. Det är oftast inget ens en nyexad byggnadsingenjör löser på egen hand utan vägledning av någon erfaren.
Jag säger inte att kraften inte finns där, men om konstruktionen blåser iväg kommer det att vara pga att det stjälpande momentet lyfter plintarna närmast vinden, eller att konstruktionen knäcks och viker sig.
Däremot är det vanligare att den kraften du fokuserar på sliter loss plåttak från sina fästen om inte skruvarna dimensionerats korrekt.
Det krävs en hel del vana och träning att göra en stabilitetsberäkning. Det är oftast inget ens en nyexad byggnadsingenjör löser på egen hand utan vägledning av någon erfaren.
Även i fall där framsidan samt sidor till höger och vänster helt saknar vägg? Tänker att resulterande kraften från vindlasten är väldigt liten mot pelare 95x95 utan något vägg.
I detta fall kommer skruverna att dimensioneras korrekt (det kan jag).
I know att det krävs mer vana än vad jag har, är själv snart nyexaminerad. Men alla jobb jag sökt har jag fått svaret att någon annan med mer erfarenhet har gått vidare. Så jag får fixa erfarenheten på detta sättet, för att ge upp och vänta på jobb finns inte på min karta.
Om du vet hur proffsen räknar på sådant (tex med hjälp av Tekla eller dylikt) får du jättegärna dela med dig.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.