A
A-Man_08: Köp bra universalplugg tex fisher. Det går att använda i stort sett vilka plugg som helst i tegel.
10 svar · 2,5k läst
major_tom
major_tom: ska förtydliga att jag inte menar hela gluggen som blev efter tegelstenarna, utan hålet i sidan på betongen så all jord/fylle inte rinner ut och trapper sätter sig ännu mer!
1 svar · 2,1k läst
·
pean.wa
pean.wa: Jag har ett hus från femtiotalet med betongbjälkag med en balkong ovanpå ett burspråk. Nu är det plåt på den balkongen men nu håller jag på att flytta hela ytterväggen vid balkongen och är lite osäkert vad jag ska göra med plåten. Till saken är att plåten är lite dålig och har rosthål. Nu tänker jag att jag kanske ska ta upp plåten och lägga ett annat ytskikt men vad? Jag
0 svar · 1,2k läst
R
Rolle85: Nån som vet vilka typiska dimensioner det är på räckena på bild? [bild]
3 svar · 985 läst
·
L
LyckeboPetter: Halloj! Jag har just lagt ut vattenburen golvvärme i plåtar för golvblälklag. Dessa plåtar är ju stora (dubbla 20mm kanaler) och ligger utan stöd mer än i kanterna på golvåsarna cc 60. Det mesta av plåten ligger ju bara direkt på isoleringen. Innan jag lägger på golvet igen (brädgolv) undrar jag om jag inte borde lägga typ lumppapp eller nåt mellan plåtar och golv för att
0 svar · 778 läst
F
FixaBygg0907: [citat] Nja, bakterier etc är inte lika farliga som metaller vilka lagras in i kroppen och på sikt störa genomet eller t ex ge demenssjukdom eller fibrotisk lunga. Metallerna kan således på sikt skapa större problem än "mikroorganismer" som kan behandlas bort med mediciner när de ger en infektion.
38 svar · 75,3k läst
J
justusandersson: Det är alldeles klart en plankvägg med puts på vassmatta på båda sidorna. Plankorna brukar vara 2, 21/2 eller 3 tum tjocka och 6-8 tum breda. De är spontade och sammanfogade med ett stort antal grova spikar som sitter på skrå. Puts + vassmatta brukar bli ca 3 cm tjockt. Ibland förekommer det även så kallad spräckpanel närmast plankstommen. Det är vanliga brädor som sitter diagonalt
8 svar · 7,5k läst
·
N
Niklaspe: Skulle det bli ok?
15 svar · 4,2k läst
·
R
ravve007: Är igång med att putsa tegelfasaden och tänker använda mig av ett C-bruk. Ser att Finja har både "Puts & Murbruk C" samt "Putsbruk C". De verkar innehålla samma saker, men säljs som olika produkter. Någon som vet skillnaden på dem?
0 svar · 1,2k läst
J
Juulis: Ett hus med brandskador som gaveln suttit ihop med ett numera rivet/nerbrunnet hus. Huset är murat med tegel och det är sticketak/spåntak. Torpargrund/krypgrund(tror jag åtminstone) Vad göra? Jag tänker mig att man borde kunna låta en snickare bygga upp en ny gavelram och sen kan jag själv klä hela huset med lockpanel. Tanken är att klä om till lockpanel oavsett. Problemen jag ser
0 svar · 978 läst
·
F
fribygg: Vill du kapa reglar eventuellt redan i bygghandeln är väl en vettig fogsvans det enklaste både att köpa och förvara?
3 svar · 999 läst
richardtenggren
richardtenggren: Hos Valbo Trä heter den Råspont klyvsida :)
2 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Du får nog mäta och räkna fram hur tjock väggen är till att börja med. Om det är en (hård) betongvägg bör du använda en borrhammare för att göra hål.
1 svar · 1,8k läst
M
Mackanlarsson: Tjenare, jag har slitit ut innertaket i två rum i min lägenhet med syftet att få upp takhöjden. Tidigare har dessa två rum och en liten hall utanför som sammanlänkar dessa varit ett rum och när jag nu tagit ned innertaket saknas alltså väggmaterial mellan rummen, bifogar en bild så kanske det blir förståeligt. Det gamla taket i de två rummen är i gott skick och dessa ska nog gå
0 svar · 2,0k läst
·
E
EasyCash: [citat] Tack, hittade en hel påse med såna skruvar i garaget men inga sådana skruvar i husets konstruktion så jag blev lite fundersam.
2 svar · 1,0k läst
·
GnarlyX
GnarlyX: [citat] Du måste ha diagonala tvärstag eller förankra ordentligt i väggen.
117 svar · 43,6k läst
·
KJD
KJD: [citat] Tack, kollade dock pris. Får bli regel :). Tack för input.
4 svar · 3,3k läst
P
Anonymiserad 182623: [citat] Tack! :)
4 svar · 1,7k läst
·
4
4you: [citat] sorry stod mitt i bygget. Kanon. Länk. Precis en sådan jag är ute efter Troligtvis får man inta ta allt p.e.g. Då den kan brytas.
9 svar · 4,4k läst
B
bobobjorn: [citat] Jag har använt https://www.byggmax.se/reparationsvax-pergo-p13077 på skador förut och det blir rätt bra. Bättre ju mer energi man lägger. Finns rätt bra videos som visar hur man gör.
3 svar · 3,1k läst
·
J
J Vos: Slippapper grovlek 40?
15 svar · 2,4k läst
·
R
rivaner: Hej, Jag byter fönster och tilläggsisolerar ett hus med lättbetongväggar och betongbjälklag. En fönsteröppning går hela vägen upp till mellanbjälklaget fast med en avskärmning gjuten tillsammans med bjälklaget. Över det gamla fönstret satt en trälåda med ett pansarjalusi. Det nya fönstret kommer att monteras i liv med den gamla väggens utsida under avskärmningen som bara är ca
0 svar · 842 läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Går det inte att göra en gardinupphängning som får tyget att sticka upp ovanför gardinskenan? Om man har veckband för fingerkrokar så går det ju att sy fast det en bit nedanför ovankanten t.ex.
1 svar · 1,9k läst
H
HEA260: [citat] Tack så mycket, jämför mellan S8000-N och S9000-N innan jag skriver ner det.
6 svar · 3,8k läst
P
Pe_Er: [citat] Heco låter bekant.. Tror jag köpt sån skruv på Karlsson tidigare och den verkade ok..
6 svar · 3,5k läst
Mullberf
Mullberf: Tack för svar! Vilken typ av skruv skulle du använt. Finns en uppsjö av olika varianter och vill ha det som fungerar bäst.
2 svar · 2,7k läst
Chrillthesill
Chrillthesill: Stort tack. Jag kollade in den där Selt veranda, och det är ju precis ett sånt system jag letar efter för ett rimligt pris. Hittar tyvärr ingen svensk återförsäljare, utan bara sida från Polen och USA. Vet du var de kan köpas?
4 svar · 3,2k läst
V
Vadvadetjagsa: [citat] Intressant, hur menar du då? Att samma pjuck som man gjuter väggen med också ska fästa järnen i berget? Alltså inte först gjuta med expanderbruk? Då måste man väl borra ganska stora hål eller gjuta med ganska mycket flyt för att säkerställa att det inte bara blir en stor luftbubbla i hålet? Jag tänkte borra ca 27mm och gjuta fast järnen med expanderbruk, sedan bygga form
8 svar · 4,1k läst
R
ravve007: Oj vad det ljusnade upp för mig nu, tack!! :)
19 svar · 3,2k läst
·
S
sepani: [citat] Tack! jag tänkte att den inte ska andas allas? därav "tjock" åldersbeständig plast?
2 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.