Nu har jag putsat grundmurarna med C-bruk från byggmax. resultatet har blivit allt annat än jämt även om jag lärt mig endel så tycker jag det skiljer väldigt mkt från gång till gång.
Igår putsade jag tex sista 4x2m biten. blandade ca 10 säckar, identiskt blandade och med samma väderförutsättningar. Upplever dock att vissa omgångar "torkade till" snabbare än andra. Det va snudd på omöjligt att få samma ytfinish eftersom bruket va så föränderligt över tid.... och vi snackar inte så lång tid. Hela jobbet tog ca 3h från start till slutstäd.
Nu är jag ju klar men är det skillnad i kvalite på olika sorter? Finns det något som lämpar sig bättre för nybörjare tro?
En sak jag upplevde (oklart om det stämmer) är att om man slätar av med stål så et blir helt blank yta så är den hopplös att filta efteråt då den stelnar mkt fortare än om ytan är lite ruffig?? ser ingen logik i det men så verkar det vara iaf.
Kan även dela med mig av det ovärdeliga tipset att blanda 10min vila lite sedan blanda igen nån minut => betydligt "klistrigare" puts än om man bara blandar en gång...varför står inte det på säcken!