Hej!
Har börjat riva ut kaminen som jag tror är lika gammal som huset, alltså från 1973.

Jag visste sedan tidigare att tidigare ägare har lagt laminatgolv direkt på heltäckningsmattan som huset byggdes med. Men nu visar det sig att även kaminen står på heltäckningsmattan, dock med plyfa-distans, fibermatta samt gnistskydd emellan. Se bilder.

Behöver jag vara orolig att fibermaterialet under gnistskyddet innehåller asbest?

• Golvsektion som visar lager av laminat, heltäckningsmatta, plyfa, fibermatta och gnistskydd vid en kaminrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsbild som visar heltäckningsmatta och plywood under en gammal kamin, potentiell asbestbekymmer.
    Skapa konto
  • Närbild av ett gammalt fibermaterial och plyfa som använts under en kamin, möjlig asbestexponering.
    Skapa konto
Fulkemisten
Det ser misstänkt ut tycker jag. Men samtidigt inte. Ser fiber på kanten men vilken sorts fiber? Från heltäckningsmattan? Asbest? Ser ut lite som rörisolering? Eller inte? Borde man inte lagt en vanlig eternitskiva under gnistskyddet? Frågorna är många men svaren inga. Som vanligt är det enklast och bäst att skicka på analys. Det kostar några hundralappar. Den som vet den vet.

Fast om du ska riva ut kaminen och kan plocka bort gnistskyddet så plocka bort skivan med det där vita på oavsett då? Eller menar du att du inte vågar ta i den och måste ringa in kavalleriet om den innehåller asbest?

Jag blev lite otålig (och vårdslös) och plockade bort gnistdkyddet. Nu har jag lagt ned de tre små bitarna i en plastpåse. Den stora biten fibermaterial (skiva) har jag burit ut liggande på plywoodskivan. På plywoodskivan hade små rester av fibermaterialet fastnat. Materialet är väldigt poröst och sönderdelas väldigt lätt.

Det blir billigare att sortera som asbest än att skicka på analys.

• Resterna av ett poröst fibermaterial som fastnat på en plywoodskiva bredvid en rostig gnistskydd.
    Skapa konto
J
Rent visuellt ser det väldigt likt ut det jag har runt mina rör, omslutet med hästhår och någon kartong. Har skickat på analys och det är asbest. Tänker man på var det använts också hos dig är det också exakt detta användningsområde asbest kan användas på.

Kan du lyfta bort hela skivan vore det nog bra. Kanske spraya något så att håller sig på plats? Eller lösa upp i vatten och skrapa bort?

Vi hade asbest under vår gamla kamin, fick tipset att sätta en låga mot en brottkant för att se om asbest trådarna brinner för att identifiera.

Materialet är nu förpassat till återvinningscentralen. Det var så lite så de brydde sig inte om att ta betalt.

H hars skrev:
Vi hade asbest under vår gamla kamin, fick tipset att sätta en låga mot en brottkant för att se om asbest trådarna brinner för att identifiera.
Intressant! Går resonemanget då att andra fibrer brinner men inte asbest? Jag är själv inte övertygad om att det är så lätt.

Osäker, och tämligen opålitlig källa. Vi skickade på analys sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.