S
Skruvar: Hej. Har gjort nybörjartabben vad gäller cc måttet. Tanken är att gipsa denna sida, men mätte såklart cc på den nedersta regeln, borde ha mätt från golvet. Cc- måttet är 60cm och det är 2,40 till taket. Går det att lyfta upp gipsen till cc på den nedersta regeln? Ska ju dit med golv sen. Fråga två, går det att ha gipsen ståendes på liggande reglar? //Nybörjaren
0 svar · 567 läst
·
E
Emma saeed: Hej Jag vill köpa en kakel såg våt maskin i Sverige, som kan skära flaskor, men jag kunde inte hitta någon. Jag kunde hitta den i USA men svårt att köpa den online. MK-101 är bästa eller 10 professionella chicago elektriska kakel såg, men jag kunde inte hitta någon maskin med samma standard, några råd eller hjälp? Tack
0 svar · 590 läst
P
psau: De hänvisar till Webers produktblad på den länken du hänvisar till och Weber har dessa block, för att du ska kunna mura stötfogsfritt måste du ha block som greppar i varandra annars måste du mura med andra produkter. De block du har köpt är iaf fel till annat än att använda som ändblock.
3 svar · 1,7k läst
·
J
justusandersson: Den är garanterat inte bärande.
3 svar · 1,4k läst
·
J
justusandersson: Man får inte bygga så. En acceptabel nedböjning på 1/300 av spännvidden betyder 19 mm. Du ligger för nära brottgränsen. Snölasterna är räknade på 50-årsintervall. Nedböjningen för en en balk med en jämnt utbredd last följer formeln 5*q*L^4/384*E*I. Det betyder att för en given balktyp och balkdimension ökar nedböjningen exponentiellt med spännvidden.
3 svar · 1,3k läst
E
Ecke1: [citat] Tack för tipset. De verkar lite för smala dock. Jag pratade med en metallåterförsäljare och de kan såga ut önskad storlek direkt ur en plåt viket verkar vara enklast.
2 svar · 1,1k läst
T
TrädgårdsBjörnen: Är det ljudisolering du är ute efter?
2 svar · 1,2k läst
MrJay
MrJay: Stenlim PU, den expanderar dock så ta inte överdrivet mycket. Sedan måste du ha något som håller teglet på plats tills det härdar, jag har lyckats rätt bra med bara silvertejp men det är olika beroende på situation såklart.
2 svar · 3,9k läst
J
justusandersson: Jag har aldrig stött på en håltagare som kan läsa ritningar, men det kan ju som regel inte beställaren heller. Det är en absurd situation. I det stundtals överreglerade byggsverige krävs bara formell certifiering för att göra energiberäkningar och för att kunna vara KA. Inte ens enskilda elektriker behöver ha behörighet. Eller för den delen arkitekter, konstruktörer och en drös
14 svar · 5,3k läst
·
K
Kicki Fredriksson: Vi ska byta staket på balkongen. Vi har plåtgolv på balkongen och undrar hur man bäst fäster räcket/staketet utan att göra inverkan på plåten
0 svar · 1,0k läst
Lexington
Lexington: [bild] Tagen nyss!
37 svar · 98,4k läst
·
P
PluppenPlupp: 56 är väl standard på golvsocklar, men ibland kanske man vill gå upp till 69 efter tex ett golvbyte om golvet "sjunkit" efter ett golvbyte (tagit bort gammal matta under) eller det blivit skarv efter gammal övermålad tapet som suttit fast på gamla sockeln. Då kan de vara enkelt och snyggt att gå upp till 69mm för att få bort tapetskarven. istället för att börja spackla, slipa och
8 svar · 25,6k läst
K
Kjellarnenilsson: Syftet är att "bygga in" jacuzzin på ett snyggt sätt, den är nedsänkt 50 cm från befintliga stenar. Tänkte att framsidan skall putsas som omgivande mur. Ingen belastning på något block.
2 svar · 2,8k läst
·
Matti_75
Matti_75: Du kommer få problem med att luftläckaget som blir. Ökad energiförbrukning och problem med fuktskador. Det är mycket värre med plast om är otät än om du skulle ha skippat plasten helt. Eftersom nu blir läckaget så koncentrerat till där plasten saknas. Öppna upp och gör om och gör rätt.
1 svar · 1,8k läst
anthorne
anthorne: [citat] Tyvärr har vi inte gjort något alls, utan fokuserat på andra projekt så länge.. men jag är fortfarande intresserad av en vettig lösning på problemet om någon sitter på en sådan.
12 svar · 9,3k läst
·
O
OveE: [citat] Bra förslag, jag skall titta vidare på detta, och tack för hjälpen. Trevlig midsommar på er alla i bloggen.
8 svar · 1,5k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Va? Är du inte klar än? :crysmile: Lycka till och ta det lugnt. Blanda lite första gången och testa dig fram. Det kommer gå bra det här.
14 svar · 10,4k läst
·
J
justusandersson: Det bästa är om ni kan pricka in hur dörröppningen hamnar i förhållande till takstolarna. Det ger nämligen helt olika utfall när det gäller balkens dimensionering. Med lite tur kan ni klara er med en ganska klen historia.
3 svar · 1,8k läst
A
arowe17: Bra tråd jag hittade! Ska alldeles strax åka till bygghandeln och införskaffa lite listspik. Jag hoppas det finns svart alternativt blank listspik? Förborra eller ej? Har PL400 hemma redan som jag kommer att använda att limma med.
19 svar · 24,8k läst
D
diy1: Har en betongtrappa som jag tänkte ge ett ansiktslyft.Tittade på fasadskivor i fibercement, de håller att grävas ned och verkar vara väldigt tåliga. Har någon testat att klä in en betongtrappa i dessa? Tjockleken är perfekt, dörren kommer att kunna öppnas utan problem och skivorna ser ju ut att vara väldigt halksäkra.Tänker att man klistrar fast dem med PL eller annat
0 svar · 2,2k läst
Oldboy
Oldboy: Så länge endast de bruna ränderna målas så går det bra. Asfaboarden är diffusionsöppen och bör inte tätas med färg, då kan inträngande fukt få svårt att torka ut. I synnerhet om det sitter ngn form av diffusionsspärr på insidan.
14 svar · 5,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Ingen luftspalt bakom boarden.
6 svar · 2,2k läst
·
Viktor.J
Viktor.J: Hej, står i färd med att sätta panel i innertak. Panelen är en vanlig fasad (liten kant) med not och fjäder från Optimera, tillverkade NoviPro (norrlandsträ). De levererades förra veckan och har därefter legat i mitt garage, uppallade 95mm från golvet jämnt. Pga värmen håller garaget ca 18-20 grader med god ventilation. Nu nör jag börjar spika upp dom så en stor mängd (hittils)
0 svar · 840 läst
D
Derbyboy: [citat] Vad är det för mall? länken fungerar inte såhär 15 år senare :cool::crysmile:
18 svar · 50,8k läst
·
Sharky58
Sharky58: Bra ha länk: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_screw_drives /Göran
4 svar · 1,8k läst
·
S
stoffe88: Jag har en relativt tjock vägg som jag ska sätta igen ett fönster i, ca 40-50cm tjock och det ska putsas på både in och utsida. För att få lecablocken i rätt nivå med putsen tänkte jag ställa cellplast mellan dessa för att fylla ut och isolera, finns det någon nackdel med en sådan konstruktion? Det finns ju färdiga sådana leca-lösningar (som inte passar mina mått)
0 svar · 1,3k läst
ÅkeSun
ÅkeSun: Det är inte självklart att reglarna är anpassade efter nuvarande innertak, Det kan lika väl sitta råspont innanför Enklast vore väl att bara sätta upp de nya takplattorna direkt på de gamla?
2 svar · 1,8k läst
vinh hung
vinh hung: max 25cm
2 svar · 1,6k läst
·
L
Leakimu: [citat] Tusen tack! Transportbandet är tyvärr inte min idé, utan fanns att hyra. Men den gjorde det hela väldigt enkelt. Lika så hyrde jag en eldriven skottkärra för att kunna få in betongen från betongbilen. Fick en gång höra ”work smarter, not harder” och det lever jag efter.
4 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.