T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Håller på och bygger ett Attefallshus. Just nu är stommen precis klar. Allt känns stadigt men känns ändå som jag bör ha spjälorna som håller uppe väggarna kvar ett tag till. Efter vilket moment kände ni er tillräckligt säkra för att ta bort dem?
Sen undrar jag lite över takstolarna. Dom är i dimension 45x220. De ligger cc 60 och det är ca 4.2 m mellan bakre och främre vägg. Enligt beskrivning ska de inte stöttas på annat sätt.
Är bara lite orolig av vikten av takpannorna. Klarar dom det eller hade ni stöttat upp på annat sätt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen undrar jag lite över takstolarna. Dom är i dimension 45x220. De ligger cc 60 och det är ca 4.2 m mellan bakre och främre vägg. Enligt beskrivning ska de inte stöttas på annat sätt.
Är bara lite orolig av vikten av takpannorna. Klarar dom det eller hade ni stöttat upp på annat sätt?
Jag ser inget stående hammarband på din bild, det hadde jag velat ha om inte alla takbalkar har en stående väggregel under sig
2x10" på 4,2m med 0,6m cc håller säkert för takpannor.
Det blir stadigare när du läktat taket och satt skivor eller spikregel på väggarna om du vill ha extra stabilitet sätter du först hålband diagonalt på de ytor du vill förstyva.
2x10" på 4,2m med 0,6m cc håller säkert för takpannor.
Det blir stadigare när du läktat taket och satt skivor eller spikregel på väggarna om du vill ha extra stabilitet sätter du först hålband diagonalt på de ytor du vill förstyva.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med skivor på väggarnas insida blir bygget stabilt. Du måste givetvis ha en regelkonstruktion i den övre triangeln på gavlarna. Spännvidden för takbjälkarna är i längsta laget för den dimensionen om du ska ha isolering i yttertaket. Jag skulle ha föreslagit c/c 400 mm. Du kan öka takets styvhet nu genom att skruvlimma skivor på över- eller undersidan.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Jag har bara förstärkt med stående hammarband över området där fönster och dörrar ska vara. Reglarna sitter mer eller mindre i höjd med varje takstol.
Jag ska komplettera med reglar i trianglarna.
Jag ska komplettera med reglar i trianglarna.
Om du inte orkar fälla in en stående planka som hammarband kan du gå på modellen med att ha hammarbandndet utanpå väggreglarna, betydligt mindre arbete och går att skruva upp i det här skedet oxå. Stärker och stabiliserar stommen.
Kompletterar du väggar och tak med ordentligt spända diagonala hålband kommer du få huset stabilt utan att använda dyra skivmtrl.
Kompletterar du väggar och tak med ordentligt spända diagonala hålband kommer du få huset stabilt utan att använda dyra skivmtrl.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden