Z
z_bumbi: Takstolsfästen kanske funkar? https://www.joma.se/byggbeslag/Takfasten/takstolsfaste
3 svar · 1,4k läst
E
epw: Dåligt skydd för träet i det. Du bör ha något att skydda limmet som fogar samman Limträstavarna. Det finns givetvis färger som liknar Falu fast besitter betydligt bättre egenskaper i form utav att skydda träet.
8 svar · 3,6k läst
·
K
kaffetorsk: [citat] Ah, tack så mycket för tipset. Kan bli svårt att få tag på men nu vet jag vad jag iaf skall titta efter. Vore onekligen smidigast om man slipper göra åverkan i väggen.
7 svar · 4,1k läst
·
Janus82
Janus82: Kör med 95-stolparna i så fall. Det är ju aldrig fel att göra något för stabilt. :) Vanligt grovbetong på säck duger utmärkt. Om du har många plintar så se till att låna/hyra/köp en betongblandare. Några få plintar kan man blanda betong till i en skottkärra men det blir fort tråkigt att göra det. Det går bra att vibra plintar med en träkäpp men återigen så blir det fort
6 svar · 4,3k läst
S
scopett: [citat] Gammal tråd men hur löste du det ? Exakt samma hylla/fel har jag Också hos dottern :-) Men vi hann ta den innan den ramlade När saker började ramla ner så blev hon misstänksam :-) Skithylla den lutar ju lite neråt iom att hålen är större än pinnarna Är ju given utgång då brytkraften blir utåt
40 svar · 44,4k läst
·
D
docboy: Har funderat på golvgips med men kostnaden dubbleras med gips tyvärr.
5 svar · 2,9k läst
·
M
Maledictus: [citat] Jag har svårt att se att man skulle kunna bygga ett snyggt pooltak alls, och framförallt inte billigare än att köpa ett.
4 svar · 1,5k läst
Ozma88
Ozma88: Jag vet inte säkert om den kommer vara fristående eller stå mot en befintlig vägg (eller om det blir olika i olika butiker) så jag behöver komma fram till en bra lösning i båda scenarion. Men står den mot en vägg blir det ju enkelt, då får den fästas där istället / också. I värsta fall får det vara ett krav. När den väl är på plats ska den inte flyttas. Den kommer lastas med
4 svar · 1,1k läst
MrJay
MrJay: Finns en ny variant (den har använts i typ 20 år i främst Frankrike) som heter sträcktak (stretch ceiling). Det är alltså en lösning för tak och inte väggar.. Tämligen okänt i Sverige men vi kommer köra med det i vårt nybygge då vi har högt i tak. Snabb installation, billigare än gips, olika materialval/ytskikt samt man får helt perfekt yta som tål stora påfrestningar och
6 svar · 4,1k läst
·
T
trojlee: Ska bygga ett lösvirkes attefallshus. Kommer skjuta panel och stomme med spikpistol men behöver era råd på vilka skruvar jag ska köpa till mitt projekt. Tänkte plocka ihop 5 askar Essve då en essbox följer med så skriv gärna vilka skruvsorter+längder ni rekomenderar.
0 svar · 698 läst
L
Life is skåne: Hej Jag ska putsa min källare och undrar om någon har använt ngt av dessa puts i undermark och vilken rekommenderar ni?
0 svar · 505 läst
·
D
Daniel 109: Det beror ju på om du vill ha en dekorativ pelare eller om den är tänkt att ta någon typ av last.
3 svar · 917 läst
·
zarkov
zarkov: Vi insåg häromdagen att vi måste riva hela eller delar av träpanelen i vårt uterum pga vatteninträngning och misstänkt mögel och då började vi fundera på vad vi skall ha där sen. Vad kan/bör man ha för väggmaterial i ett oisolerat uterum? Våtrumsgips? Gran- eller furupanel? Finns det någon fördel att välja bastupanel som "är förberedd för växlingar i temperatur och
0 svar · 1,1k läst
M
Matslax: Dubbelfalsat plåttak eller skivtäckt håller ofta 70-80 år om de sköts om lite då och då. Bara kolla runt bland husen och prata med folk i trädgårdarna om man bor i ett bättre och lite äldre villaområde. Många tak från 50talet är fortfarande bra
3 svar · 14,3k läst
Byllen88
Byllen88: Stolpen jag var mest orolig över ska vi häkta på en grind så jag tog bort den och gjorde om det spjutet. Fyllde i samkross och stenmjöl, packade så hårt jag kunde och sedan på med jord ä. Blev bättre iaf men med tanke på att det inte ska vara så högt tror jag det klarar sig rätt bra 🙂
3 svar · 2,3k läst
·
T
Tummenmitthand: [citat] Hur många timmar tog det för dig att ordningsställa väggarna med ex murnät, sätta ribbor, murning osv tills allt var klart? Hur stor yta hade du? Har en ungdom som är bra sur på sin pappa som rivit hans rum 😁🙈 Har aldrig gjort murning tidigare o väggarna är typ 50-55kvm
61 svar · 22,2k läst
·
S
Stubai: En skruv liknande den här skulle funka. Men den sla anpassas till bådet som den ska fästa i och det som ska fästas. https://www.k-rauta.se/produkt/vingskruv-essve-48x45-mm-tx-fs-corrseal-250st/7317761295419
4 svar · 1,0k läst
S
Strontus: Eftersom det bara är en markering och inte något egentligt hinder så kör på enklast tänkbara montering, antingen i betongkanten runt parkeringen eller i markstenarna, det ser du enklast på plats när du vet storleken på fästet.
7 svar · 1,7k läst
·
nino
nino: Har du gjutit allt annat med betong nyligen så skulle jag fortsätta med det och göra fallet även med det. Personligen skulle jag inte blanda långsamma bruk med snabba, inte om inte den vanliga betongen torkat minst 6-12mån.
3 svar · 1,1k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Ok men du verkar tro att ts tror han kan placera den fel ledd..
30 svar · 12,3k läst
·
A
Adamsweden91: Hej, Sommarens projekt är att bygga ett förråd samt en utbyggnad (carport). Förrådsdelen står på gjuten platta medans carporten får stå på 4 plintar. Men, när man nu tror att ”man är världsmästare” efter all förarbete så inser man att det stämmer inte riktigt. Nu till min fråga… Hade önskat att ha några justerbara stolpskor gjutna i de 4 plintarna jag har grävt ner, men
0 svar · 1,1k läst
·
Y
Yoshimel: Det var RadonAssistans i Skåne AB som hjälpte oss.
5 svar · 5,1k läst
·
anders07
anders07: [citat] Precis, bäst före datumet är för hur länge tillverkaren kan garantera att mängden sexvärt krom hålls inom riktvärden. Sexvärt krom är inte att leka med så andningsmask, handskar och skyddande kläder på om du handskas med gammal betong/murbuk. Dock kanske det inte är hela världen någon enstaka gång... Betongprodukter i övrigt håller och fungerar mycket länge så länge
4 svar · 2,2k läst
V
Vardagsrum: Knarr i trappjävlar beror på att trä skaver mot trä. För att få dem att vara tysta får man på valfritt sätt ordna så att trä inte kan röra sig och skava mot annat trä. Jag skulle gissa att stängda trappor (anti fotbrytare) är enklare att spänna om än öppna varianter som ni har.
7 svar · 4,0k läst
·
Oldboy
Oldboy: Låter rimligt.
9 svar · 2,7k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Jomenvisst! Några gipsskruv på det och har du extra tur , kanske efter några snaps och nakendans runt stången imorgon, träffar du en regel eller två ;)
3 svar · 1,3k läst
H
hakan_975: [citat] Precis så gjorde jag, det gick som smör !! Så en vass mattkniv (typ Stanley Fatmax eller liknande) skär en hård gummimatta utan problem (ifall någon fler har samma funderingar)
5 svar · 2,3k läst
J
Johan Larsson9794: [citat] Nja den bild jag länkade till är nog i sten med puts? Det är iaf det vi vill ha.
3 svar · 2,6k läst
·
N
nova383: Hej, har en hall med en hörntrappa. Trappan har stått på 21mm underlägg som "färdigt golv simulatorer" Tänkte jämna av med ca 10mm flytspackel och nåt klinker alt. laminat på sen. Det är gjuten platta med ingjuten vattenburen värme. Ska man tänkt 10mm flyt, 2mm foam, 8mm klinker resten fog/fix ? Eller vilka skikttjocklek ar skulle ni lägga ?
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.