Viktor.J
Viktor.J: [citat] Du ställer pappröret över så du gjuter i in armeringsjärnen i röret. När du gjuter sätter fast stolpskorna så de gjuts fast.
10 svar · 2,2k läst
·
F
Fredrik-: [citat] Kan tipsa att lidl säljer en ok konturmätare för 79kr denna vecka. Har redan tagit ut för 10 elementrör utan det (i trä) men insåg att för sista 4st urtag i klinker var det en vettig investering, hade tjänat en hel del tid om jag köpt den tidigare 😩
10 svar · 5,3k läst
·
C
cpalm: Reparationsbetong kanske kan vara nåt?
6 svar · 9,6k läst
·
P
Pelle_22: [citat] [/QUOTE] Jag har också tröttnat på att limma om skifferplatttor på trappan vårt 5:e år. Tänkte satsa på epoxy - småsten/sand. tänkte först gå på Duratrapp, men den är ju väldigt dyr och förefaller bara använda epoxyspackel och småsten. Ett alternativ kunde vara PaintPro spackel NM205 i kombination med deras "Färgsand". Har någon provat det?
17 svar · 18,6k läst
·
J
jonaserik: Det blir till att grräva ur så det blir minst 1 meter till tak, gärna djupare. Det brukar alltid bli för tajt oavsett hur man tänker. Sen får du se om det kommer vatten eller inte där. vägarna bygger du med reglar och ca 10 - 15 isolerig, cellplast. är bra.Gör ytterväggarna först och inne sedan, lättare. sen beror det på vad ni ska ha där. jag skulle sätta närmast ytterväggarna
7 svar · 1,8k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Vinkelrätt ut från fasaden. ✅ Detsamma gäller för 3-4-5 varianten. Spänna upp ett murarsnöre som nämnts och flukta emot är också smidigt och lättanvänt.
16 svar · 5,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: ööhhh, ja tack. Kapa och sätt klinkers hela vägen.
18 svar · 4,2k läst
·
Happifejz
Happifejz: @Småbrukaren Ja, värmen känns rimligt att den kan ha med det att göra. Svårt att beskriva lukten, men den har "tyngden" av nystruken tjära om det går att relatera till. Men med en lite vassare ton av det kemiska kanske. Huset har stått tomt i 5 år innan jag köpte, varav de sista två åren utan värme. Rakt under den luktande väggen står oljetanken. Bergvärme installerat 2009, så
2 svar · 969 läst
J
jonaserik: Är det stumt i botten räcker det med betongplattor och klä in en stolpe i botten med asfaltspapp, annars ett par plintar.
8 svar · 2,0k läst
·
N
nova383: [citat] [bild] Uppdaterar denna fråga lite. Så här ser det ut. och hur 17 gör jag med stolpen ? Kan inte ta bort den, den ersätts sen med trappstolpen som ska sitta lite längre åt sidan. 30x60 klinker hamnar så att jag kan vänta med just den plattan som ska vara dör stoplen sitter nu, får väl bli att lägga i den närtrappan med sin trappstolpe är på plats igen ? Men det är lite
11 svar · 7,1k läst
·
F
Fresten: Tänkte försöka ge mig på att renovera en gammal betongtrappa och funderar även på att stänga den öppna delen (se bild) så att det blir en helt putsad yta istället. Vad hade ni använt för material? Och något speciellt att tänka på här? Huset är i norra Skåne.
0 svar · 1,3k läst
·
J
Jagheterinteolof: Chansar på att väcka denna gamla tråd till liv.... Jag har exakt samma problem. Vad jag är lite orolig för är dock att vattenavrinningen från carportens plåttak får sån fart att det tar sig in under pannorna på garagetaket. Fast det kanske inte är något att oroa sig för? Hur blev din carport sen @Magnus33? Några bilder du vill dela med dig av?
8 svar · 6,2k läst
·
T
tergo: https://www.byggmax.se/universalkniv-stanley-p28318
3 svar · 1,3k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Bygger på min altan nu. Bygget startade för 2 år sen så nu ersätter jag snedsträvor med riktigt staket, och många skruvar har gått av....... Biltema är en trolig leverantör, men jag kommer inte ihåg......... Klantskallejag köpte fler Biltemaskruv häromdagen, men i fortsättningen blir det bara Esseve... /W
7 svar · 4,5k läst
M
mickeforsberg: Hej alla! Jag har en bärande vägg i hallen jag skulle vilja bli av med. För nuvarande står stolparna så att öppningen är ~1,2 m. Denna vägg är redan avväxlad med någon slags balk på 100x100 eller där omkring, som sträcker sig längs den hela den väggen jag markerat med rött i bifogad planritning (inte den med textbeskrivning alltså), hela vägen till sovrummet överst alltså.
0 svar · 851 läst
·
B
boxbygg: Hej jag har tänkt bygga ett uterum som ska mest vara isolerat nog att kunna sitta ute i höst. Tänkte isolera väggarna och golv med trallgolv. Jag undrar nu behöver man impregnerat trallgolv ändå? Väggar och tak blir ju inte impregnerat
0 svar · 1,4k läst
T
Timmermannen77: Weberfloor 140 Nova, har jag använt ibland till att jämna ut golv.Det går att lägga 5-60mm tjockt, tänk på att använda primer för att öka vidhäftningen mot underlaget. 😃
6 svar · 1,3k läst
Z
z_bumbi: Det avgör hur stor nytta produkten gör/hur mycket som går åt för samma skydd och därmed även hur prisvärd den är så kolla upp det.
3 svar · 2,4k läst
E
Erik We: Hej, ursäkta uteblivna svar än så länge. Det äldre huset har jag precis tillträtt så känner det ännu inte så väl och kan således inte svara på hur draget är eller åt vilket håll luften går. Detta huset värms med bergvärme men har öppenspis som används vintertid,så murstocken blir iaf varm vintertid. Generellt är huset dåligt isolerat och fönster är orginal så det borde
15 svar · 2,8k läst
panodil
panodil: Håll koll på vinklarna så går det bra.
1 svar · 579 läst
O
Odi et Amo: Murbruk eller kakelfix för natursten och utomhus
7 svar · 4,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Nåt sånt här? https://www.google.com/shopping/product/1?lsf=seller:100620699,store:3109693285302259946,lsfqd:0&prds=pid:7633229305515089493,oid:7633229305515089493&q=delar+till+kanalsystem&hl=sv-SE&ei=e7CrZIuIDZjSxc8Psb-1gAM&sts=14&lsft=gclid:CjwKCAjw2K6lBhBXEiwA5RjtCRV0tQRFVchp5v6NJ4XQam2Dd65C9PtHumECYhQfSgPGjkMxtH3voRoCBzYQAvD_BwE
1 svar · 1,2k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Varsågod! 😎
4 svar · 1,1k läst
KJD
KJD: [citat] Jag har köpt Siporex-block på Bauhaus, ca 70mm x 600mm x 400mm, för ca 70kr/st. Finns nog någon mer storlek. Har köpt en lättbetongfogsvans på Jula för kanske 100 kr (enorma sågtänder), om det inte bara är för att kapa av någon liten bit så tror jag vanlig fogsvans slits ganska mycket. Hornbach, K-Bygg osv har säkert alternativ. Sen finns ju andra märken också
5 svar · 2,9k läst
R
Rickard.lj: [citat] Spelar ingen roll
32 svar · 3,8k läst
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Får jag gissa att det är papp på taket? Ja aluzink är inte det bästa matrial... Men det finns ju knappt kvar längre...
3 svar · 1,6k läst
·
B
Anonymiserad 358496: Höll det?
8 svar · 3,3k läst
p-pennan
p-pennan: Jag tycker alt. 2 är snyggast. Har du lutande stolpe får du jobbigt att öppna/stänga. Lutande stolpe har jag byggt för att få grindar självstängande.
10 svar · 3,6k läst
·
J
Jan Andersson8: Jag ska riva upp ett golv i en "stuga" jag har i södra Europa. Det är en krypgrundslikande lösning med betongbjälklag. Idag har bjälklaget sett uppifrån, trägolv Utgjutna betong reglar på CC 300 och mellan dessa luft. betongbjälklag kryp utrymme Jag har problem med att golvet luktar illa (troligen pga. av fukt underifrån). Hade därför tänkt att riva bort det, fyllt luftrummen med
0 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.