Jonatan79
Jonatan79: Om du ska riva kör med ångbroms i väggarna , det räcker och då kan du välja uppvärmt eller ej. Jag vet inte om det gör så stor skillnad men ytterväggen lär hålla bättre och längre om du får dit vindskydd unvändigt.
3 svar · 630 läst
B
Brandtafan: Jag bara undrar om någon gjort detta o om det funkat bra. Vi har en källartrappa I betong som är lite sisådär o skulle behöva en renovering. Nu ligger där nån sorts kakel/klinker historia som håller på att släppa på vissa ställen. Sen eftersom den är skuggad hela dagen o när det regnar ner så e den konstat fuktig o en massa alger så den e oxå hal som bara den. E tryckat en bra
0 svar · 774 läst
S
Snickarkirre: Tja! Jorå de finns dyckerpistoler som går att använda i betong. De blir lite större hål än en vanlig dyckerpistol. Men det går ju att spackla igen hålen om du tycker att det blir förstora hål och inte vill ha dom där. Dom kostar förmodligen skjortan men går säkert att hyra. Har bara använt sådanna på jobbet och det är firman som äger dom men har ingen aning om pris. Men kolla
1 svar · 2,3k läst
I
InsidersUnited: Med någon övermålningsbar fog av lämpligt märke. Jag har använt fönsterkitt ibland med bra resultat faktiskt, men ta någon fog om du har.
4 svar · 2,6k läst
·
S
sturnus: [citat] One plate 90 and 2.5 plates 120, so cc 5x60 + 1x45 + the rest
3 svar · 1,3k läst
Violina
Violina: Ser ju ut som att den sitter med väldigt små "guldiga" skruvar? Jag hade provat att skruva bort dessa. Lossnar den då så är min kvalificerade gissning att den inte har någon funktion för konstruktionen. Sen behöver du ju sätta nåt som håller stegen på plats och täcker för skårorna där sättstegen suttit..
5 svar · 1,1k läst
·
B
Byggarbuffen: [citat] Hej! Är i precis samma situation där jag renoverar en lägenhet där det är gammal kakelfix som ser slipad ut Spacklade ni rakt över? Tänker också göra så
17 svar · 6,4k läst
·
J
JoMaV: Har ett uthus i sommarstugan som morfar byggde en gång i tiden. Har fungerat som verkstad och förvaring med en liten sovkabyss. Nu är vi sugna på att göra om det till en gäststuga då det finns både isolering och kommunalt vatten och avlopp indraget. Vi är sugna på att riva väggen som den vita dörren sitter på för att öppna upp rummet. Och så den klassiska frågan. Inte finns det
0 svar · 1,0k läst
·
T
tergo: är det håltegel kan det vara svårt att få pluggen och skruven att fästa ordentligt
1 svar · 1,1k läst
·
tensiden
tensiden: Spackelspade, gummiklubba och värme medelst hårtork. Sen gick det loss! [bild]
4 svar · 1,4k läst
·
E
Ender: [citat] Det är godkänt att borra i den diametern.
4 svar · 1,3k läst
S
Schlotten: Hej! Ska sätta dit gipsskivor i ett sovrum. Men såg på en video att de först satte dit spånskivor på ytterväggarna, innan gipset. Kan man sätta dit gips direkt på reglarna oavsett eller behövs det spån först på just ytterväggarna?
0 svar · 958 läst
Oldboy
Oldboy: Den springande punkten för att en luftspalt har införts i modernt byggande är moderna täta färger som stänger in fukt i panelen då den inte kan torka ut tillräckligt snabbt vare sig inåt eller utåt. Använd traditionella färger såsom slamfärg, tjärfärg eller linoljefärg så fungerar det fint. Sedan kan det också, som falkn påpekar, underlätta upptorkning om fukt tränger in,
5 svar · 1,8k läst
F
Freniño: [citat] Kul att höra! Har ju ändå suttit i fem år nu ;)
13 svar · 11,5k läst
Oldboy
Oldboy: Det avgörande är hur mkt regn de får på sig. Om det t ex endast blir regnvått 1 gng/år så duger vanlig obehandlad gran. Blir det regnvått i stort sett varje gng det regnar, ja då är det kärnek, kärnfur/fetved/långsamvuxen eller tryckimpregnerat som gäller. Vad har suttit där som nu är dåligt, och hur länge har det suttit? Är det målat med fel färg så snabbar det förstås
1 svar · 1,3k läst
J
jonaserik: Ska det vara för tippskydd så räcker det gott med långa träskruv, men tänk på att dom ska gå in i väggen min 7 cm. + 3,5 cm. Normalt i heraklit ( som är skit ) så måste det vara grova skruv/bult som går in min 10 cm, skruv/bult kan böja sig då herakliten inte håller för det i sidbrytning.
5 svar · 1,6k läst
A
AxelOve: Skulle detta funka?
6 svar · 6,1k läst
·
M
MBZV: Du kanske får sala ut från dörrkarm. Finns även klackfoder för 13 mm gips
4 svar · 1,5k läst
Hep
Hep: Du kom med det första svaret i en ett år gammal tråd, så håll tummarna ordentligt.
2 svar · 3,1k läst
·
P
Peter Engkvist: [citat] Får jag fråga vilken såg som hjälpte dig?
2 svar · 1,4k läst
Oldboy
Oldboy: Träfiberplatta användes för att den isolerar, vilket inte gips gör. Med ett aningens tjockare isoleringslager i installationsskiktet så går det förmodligen ungefär jämnt ut vad gäller isoleringsförmåga. Gips är ca lika fuktöppet som träskivor så konstruktionen bör fungera likvärdigt vad avser fukt också. Träfiberplattor ger en trevligare akustik jämfört med det hårda täta
1 svar · 1,1k läst
·
Totte_S
Totte_S: När man blandar metaller som ligger långt ifrån varandra i den galvaniska spänningsserien så bör man använda en mer ädel metall för infästningar och beslag. I annat fall agerar dessa som offeranod med galvanisk korrossion/rost som följd. Idealet är att använda samma material i skruv som i det som fästs, men aluminiumskruv har dålig hållfasthet, alltså är det en bättre
7 svar · 1,5k läst
·
dadid
dadid: Hej Skall snida till en detalj till båten och behöver en bit tunt kompaktlaminat ca 600x150mm á ca 4mm Var tusan kan jag tänkas få tak på det för en rimlig kostnad?
0 svar · 641 läst
J
jonaserik: Längre plugg och skruv, gärna nästan som väggen är tjock och då håller det.
1 svar · 1,3k läst
·
C
Cerb: [citat] Det jag tror TS menar är att blåbetong även strålar gamma. (dock låg strålning)
4 svar · 1,2k läst
·
C
cotillion: Sockelskivor, de är ofta av fibercement.
1 svar · 2,2k läst
mrsnhp
mrsnhp: Kolla om Repair Extreme funkar på polykarbonat. Jag limmar allt möjligt med det och det är lite flexibelt. Epoxy brukar väl bli hårt?
1 svar · 1,5k läst
N
nova383: PL400 låter som en idé ja ! Foder heter det ja : ) Nej det är inga belastningar att tala om.
6 svar · 2,9k läst
C
Carl Johansson: Vilket material består putsunderlaget av? Jag har själv otroligt sugande väggar av tegel som måste förvattnas dygnet innan arbete påbörjas, annars ramlar putsen av.
10 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.