44 387 läst ·
40 svar
44k läst
40 svar
Plugg vill inte fästa i lättbetong
Hej, ska sätta upp denna och har putsad fasad, ser ut som frigolit motsv som isolering, skruven fäster inte i pluggen bara snurrar, vad gör man i detta läge tro?
Bara att leta reda på en regel innaför cellplast och och puts.
Ser ju ut som tunn puts på glasfiberväv så troligtvis är det en isolerskiva under. Vad är det för stomme i huset? Är du helt säker på att det är lättbetong? Du kommer annars behöva gissningsvis 150-200mm skruv där du antingen kör lättbetongskruv eller en normal skruv och plugg för att kunna fästa upp något där. Om du dessutom drar för hårt riskerar du attt dra sönder putsen då isolerskivan vanligtvis inte är så tryckfast
Hej, tack för alla svar
jag köpte långa skruvar med plugg, fasadskriv, 2 fäste bra, de andra 2 mindre bra, dessa var 160mm och ändå för korta, hoppas det håller annars vet jag inte vad man ska göra? Längre bort finns ju knappt.
Hälsn Mikael
Hälsn Mikael
Gammal tråd men hur löste du det ? Exakt samma hylla/fel har jag Också hos dotternS Sko66 skrev:Jag ruskar liv i tråden igen, och hoppas att ni har goda råd att komma med
Jag monterade två IKEA-hyllor i min dotters lägenhet för ett taq sedan. Det är sådana som inte har någon konsol som stöder upp dem undertill, utan sådana som ser ut som lite tjockare hyllplan som bara sticker ut från väggen.
Varje "konsol" (två stycken per hylla) fästes med fyra eller fem skruvar i plugg i väggen, men nu har den ena hyllan fallit ner
När jag borrade in pluggarna i väggen reagerade jag på att det gick lätt att borra, och givetvis använde jag slag när jag borrade... inte bra vad jag kan läsa i tråden.
Men jag trodde ju att det var en solid betongvägg. Pulvret som kom ut vid borrningen var till en början vitt och sedan kom det ut rött pulver. Förmodligen var det till en början ytputs, och sedan verkar det vara någon sorts poröst rött material bakom. Jag märkte dock inte att det betedde sig som det skulle ha varit håltegel i väggen.
Nu skulle jag behöva montera upp hyllan igen, men vad skall jag använda för plugg den här gången? Förmodligen har väl hålen blivit något större då pluggarna revs ut ur väggen när hyllan lossnade.
Sedan är det ju ett litet problem att det inte går att montera konsolerna med skruvar med för stora huvuden för att hyllan skall gå att skjuta på och låsa fast igen på konsolerna.
Längre skruvar går att använda, men inte grövre...
Behöver jag fylla hålen med någon massa först? Vad för sorts massa i så fall? Eller finns det fina pluggar som borde passa direkt i hålen igen, men som håller upp hyllan den här gången?
Klicka här för att svara