Byggahus.se
Hej,

Vi är nyinflyttade i vårt (första) hus och gav oss tidigt på furutrappan med nålfiltsklädda steg. Nålfiltarna gick av efter lite jobb och därefter slipade vi trappan lätt med maskinslip. Slutligen fick den några lager färg. Stegen är behandlade i hårdvaxolja (resultatet är högst diskutabelt..). Innan vi gick igång tog vi av den spaljé som sitter i nederdelen.

Efter vår operation har vi upptäckt att trappan knarrar på varje steg. Det låter som hela steget knarrar och det gäller samtliga steg och "volymen" på knarret är detsamma på varje. Vi har provat att montera tillbaka spaljén, utan att knarret har lindrats.

I övrigt har vi inte lossat eller på andra vis påverkat trappans konstruktion. På varje steg sitter en list på stegets främre sida som tidigare gick upp över nålfilten, den är nerslipad någon millimeter för att göra stegen plana.

Jag har sökt på tidigare motsvarande trådar men hittar tyvärr inget som med min (mycket) begränsade kunskap och erfarenhet pekar mig åt någon tydlig åtgärd.

Stort tack på förhand, och tack för alla fantastiska trådar som finns här för en nybliven husägare.
 
  • Modern trappa i svart och trä, transparent räcke, stol, hundbädd, ljus inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nutida svart bokhylla med trähyllplan, närbild, diagonala linjer, minimalism, interiör design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med svarta räcken och trästeg, inomhus, modernt, med en filt synlig nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Avvakta minst ett år så att ni kan följa upp hur trappjäveln uppför sig under olika årstider. Det kan mycket väl vara så att den knarrar lite under sommarmånaderna men inte under resten av året. Så uppför sig mina trappor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Avvakta minst ett år så att ni kan följa upp hur trappjäveln uppför sig under olika årstider. Det kan mycket väl vara så att den knarrar lite under sommarmånaderna men inte under resten av året. Så uppför sig mina trappor.
Tack för svaret! Där ser man. Nålfiltarna och en inledande slipning av stegen var klar redan tidigt maj. Resten av slipning och målning blev klar den 20/5. Minnet brister men vi är ganska säkra på att inget knarr kunde höras då utan har kommit efter hand sedan mitten på juni. Hur låter det?
 
Düsseldorff
Det kan ha med värme och luftfuktighet just nu att göra. Avvakta som sagt och återkom om knarret fortsätter oavsett årstid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det kan ha med värme och luftfuktighet just nu att göra. Avvakta som sagt och återkom om knarret fortsätter oavsett årstid.
Tack igen, hoppas det är okej att jag besvärar med en sista fråga. Spaljén togs som sagt av innan målning (därav att den är omålad på bilden). Knarret kom och nu åkte spaljén på igen utan någon förbättring. Kan vi med gott samvete plocka bort den igen och avvakta, utan att risken är att det är avsaknaden av spaljén som är del i problembilden? Dvs kan vi genomföra den "avvaktande felsökningen" utan att behöva förfula hemmet med denna hemska konstruktion?

Och slutligen, för formens skull, är det ett dolt fel (😜).
 
Düsseldorff
Ta bort den jävla spaljen den har inget med knarret att göra.

Nej, knarret är inte ett dolt fel men trapprn är förmodligen full med abest och radon och behöver dräneras om.
 
  • Haha
  • Gilla
Chibben och 3 till
  • Laddar…
Förhudligen behöver du förstärka stegen underifrån om det inte är säsongsvarierad djävulskap som herr ordförande spekulerar i.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Knarr i trappjävlar beror på att trä skaver mot trä. För att få dem att vara tysta får man på valfritt sätt ordna så att trä inte kan röra sig och skava mot annat trä.

Jag skulle gissa att stängda trappor (anti fotbrytare) är enklare att spänna om än öppna varianter som ni har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.