2 282 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dela/skära 8mm gummimatta ?
Hejsan.
Jag har beställt en gummimatta till en arbetsbänk och undrar om det är någon som har en bra ide om hur man delar den i mindra delar ?
Skära med kniv går ju knappast i en seg, tjovk gummimatta ?
Tips på fastsättning emottages också tacksamt ? Skruva eller limma med någon slags 2-komponentlim ?
mvh /H
Jag har beställt en gummimatta till en arbetsbänk och undrar om det är någon som har en bra ide om hur man delar den i mindra delar ?
Skära med kniv går ju knappast i en seg, tjovk gummimatta ?
Tips på fastsättning emottages också tacksamt ? Skruva eller limma med någon slags 2-komponentlim ?
mvh /H
Det jag sett är att antingen lägga en distans under och över, typ klämma mattan mellan två reglar och sedan såga med rakbladskniv. Eller bara lägga mattan på en plyfa eller liknande och använda en metallinjal eller regel och sen skära upprepat med rakbladskniv.
Sticksåg lär väl göra ganska ful kant?
Sticksåg lär väl göra ganska ful kant?
Med kraftigt blad så fungerar det nog rätt bra (om man är försiktig). Jag hade dock tagit sänksågen.tensiden skrev:
Det jag sett är att antingen lägga en distans under och över, typ klämma mattan mellan två reglar och sedan såga med rakbladskniv. Eller bara lägga mattan på en plyfa eller liknande och använda en metallinjal eller regel och sen skära upprepat med rakbladskniv.
Sticksåg lär väl göra ganska ful kant?![]()
Bästa svaret
12 mm stallmatta har jag skurit med en bra brytbladskniv. Man får skära flera snitt och med lite olja så binder inte bladet mot gummimattan. Det hjälper om man lägger mattan på en skiva och skär längs med kanten för då öppnar sig snittet och man kan dessutom skära genom mattan när man väl kommit så långt.
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Precis så gjorde jag, det gick som smör !!Z z_bumbi skrev:
Så en vass mattkniv (typ Stanley Fatmax eller liknande) skär en hård gummimatta utan problem (ifall någon fler har samma funderingar)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden