S
Syll: [citat] Fantastisk tråd! Jag är själv än så länge n00b på att bila men ska börja med badrummet som är på övre plan. Var det stor skillnad mellan de olika lagren? Jag är ju orolig att man börjar och så hoppsan är man nere i källaren
28 svar · 15,4k läst
·
C
Carl Johansson: Du ska nog fortsätta med KC bruk för att vara helt säker
3 svar · 1,1k läst
joakim_j
joakim_j: Jag skall (förhoppningsvis) snart dra igång med mitt eget Thermomur-bygge och det är några saker jag undrar över. Hur fäster man blocken i plattan? Jag fick tipset av en som byggt flera hus både med Thermomur och andra liknande element att fästa en vinkkelprofil i plattan, och sedan skruva fast understa blocken i den, som i min illustration: [bild] Det jag är lite tveksam till är
0 svar · 1,2k läst
·
U
Ulf Kronander: Jag har byggt en farstukvist där jag skulle behöva någon form av snickerier, snickarglädje i vinkeln mellan stolpe o tak. Gärna lite grövre som hjälper till med bärighet. Någon som har något tips?
0 svar · 919 läst
S
snurre79: Tänkte bygga odlingslådor i backe i två etapper. Är inte van vid sånt här, så tar tacksamt emot tips o enklare ritningar om nån har.
0 svar · 1,0k läst
ricebridge
ricebridge: Ja.
1 svar · 915 läst
Biffen87
Biffen87: Låter lite som väggarna i min förra lägenhet. Tegel som e putsad, porös som bara den, trillar av kakor så fort man borrar i de samt svårt till å få plugg å fästa. Kom på den geniala iden å blanda plastic padding å trycka i rikligt i hålen i med pluggen å låta de torka sen satt de som berget, sen va de bara till å skruva upp grejerna. Längden är rätt avgörande.
1 svar · 819 läst
BirgitS
BirgitS: En pergola är en öppen konstruktion utan väggar och tak. Nu vet jag inte vad just din kommun tycker om det du vill bygga, troligen kallat staket eller plank, (du bör fråga dem för att undvika problem i framtiden) men ofta ska det vara minst 50 % genomsiktlighet med hänsyn taget till att de lodräta stolparna.
1 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Avluftningsrör brukar inte ha ngn ”hatt”.
2 svar · 2,4k läst
·
D
Denan353: Jaha, min tur då. Ångbroms?
3 svar · 4,6k läst
·
A
Aare: Jag håller på att bygga om hus ifrån 1934. Jag är brukar driva över som vanligt. Jag bygger ju åt mig själv. Jag limmar skarvarna på gipsskivor (innan man trycker ihop dom) , innan spackel trar jag lite latex i skarven (innan spackel,remsa,spackel första lager) . Ja jag vet, lite överdrivet. Men vad jag denna gång görde fel. Jag underskattade luftfuktigheten och värmen . Spackel hann
11 svar · 2,5k läst
·
Isakare
Isakare: Jag skulle gissa att plåt och tegel ska byta plats, tegel är ju samma jobb som betong fast pannorna är dyrare. Och om plåt får man väl säga bandad plåt, för mellan papp och betong ska korrugerad plåt in, fast det läggs nog sällan på ett nytt hus, dock väldigt lämpligt där det kommer mycket snö.
1 svar · 957 läst
Demmpa
Demmpa: Exakt vilket material är presenningarna gjorda av? Hur stor överlappning kommer det att vara? Vilken storlek har presenningarna? Hur kommer de att spännas upp? Hur länge ska det sitta ihop? Kommer vinden att kunna ta tag i presenningarna?
1 svar · 880 läst
S
SueCia: [citat] du har ju all data så det är bara att kolla byggmax och räkna. Vi vet ju dessutom inte tjocklek på väggen
1 svar · 725 läst
nino
nino: Har spacklat 1 ton själv, men då var det flera utrymmen men gjordes samtidigt. Har även spacklat en hel stuga på kanske 70-90kvm själv men då var det 3-5mm. Ska du spackla så pass tjockt, så stor yta och själv så tror jag du får problem... Skulle jag göra det själv så skulle jag prima, sätta ut höjder till färdig yta, dela in i rutor, spackla en ruta, ta nästa och rycka remsan
7 svar · 2,7k läst
lunnabo
lunnabo: [bild]
2 svar · 1,8k läst
·
lunnabo
2 svar · 1,8k läst
·
Torbjärn
Torbjärn: Hade glömt bort denna tråden men såhär blev slutresultatet: [bild] När jag eldar blir plattorna på sin höjd ljumna ej varma :love:
8 svar · 6,0k läst
·
Danne N
Danne N: Problemet är att firman jag anlitat har köpt in allt och då förväntar jag mig att balksko och stolpe är samma mått. Här märkt flera fel med tiden tex. att jag kan skrapa bort betongen med naglarna. Verkar även som man lagt träbitar under balkskorna för att stödja upp. Tänker inte betala eller ge dom en chans till! Har kommit fram till att det är ordentligt slarvigt gjort. Här
23 svar · 6,2k läst
·
M
mckn: Kära vänner, jag ska gjuta en entrétrappa ”pyramid style”, dvs man ska kunna gå upp och ner på tre sidor. Ett stort plansteg överst och sen två plansteg till och två sättsteg då. Jag har läst allt som går att komma över och sett alla youtubefilmer, men har några frågor då jag inte sett någon som gjuter exakt en sån här trapp: 1. Jag ska ha ett fall vinkelrätt ut från
0 svar · 1,1k läst
F
falkn: Kör en lite längre fasadplugg typ SXR från Fischer. Kommer dra fint oavsett tegel eller om du är i fogen. https://www.bauhaus.se/fasadplugg-sxr-10x140-t-fzv?gclid=CjwKCAjw-IWkBhBTEiwA2exyO22FtooiXyNCTbKtNItvt-6OyJ3sBBtNc089v6vuY9WRQGtbqPYfgRoCP8kQAvD_BwE
12 svar · 7,3k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Har du ett batterisystem redan är det enklast att välja samma...
2 svar · 1,0k läst
Z
ZedLeppelin: Nån som behöver ett par skarpvinkelutkastare och en massa krokar ur Plannjas Zink-Magnesium-serie. Finns i Ölme utanför Kristinehamn. Får man en femhundring? https://www.blocket.se/annons/varmland/plannja_zink_magnesium_delar/109131087
0 svar · 1,4k läst
·
M
masen7502: [citat] Ok. Tack för bra tips
12 svar · 3,5k läst
·
danne9
danne9: [citat] Brukar man inte bygga grindar med en ram. Här är de ju bara en övre och en undre regel, inga på sidorna. Tänker att de varit enklare, och bättre om det funnits hörn att sätta snedsträvan i. Så länge reglarna inte spricker om jag skruvar i geringen så räcker de kanske tillsammans med brädorna. Från nedre gångjärnet till övre regelns hört har jag koll på (har kollar på
2 svar · 3,2k läst
·
B
Bellemannen: [citat] Köpte på Bromma stål
14 svar · 10,5k läst
·
Walle85
Walle85: [citat] Jag har fått tips om att använda Rockwool Flexibatts.
5 svar · 2,0k läst
H
Hilwan: Hej Skulle behöva goda råd av er duktiga & kunniga här. Vi har inte kunnat bo i stugan på grund av problematiken, har inte vågat använda varken avlopp eller vatten, av rädsla för läckage. Har kollat runt med lokala byggare, men de verkar inte vara intresserade att ta sig an såna här lite mer komplicerade projekt. Har ännu inte hittat någon som kan tänka sig att hjälpa oss med
0 svar · 754 läst
·
S
sturnus: Joists from the wall to the outside are enough 170x45
8 svar · 3,1k läst
·
A
arasmus: [citat] Hmm, det var detta jag helst ville undvika :) Har så lite tid för fixande och vill inte bli stående med ett hål i huset om något krånglar. Men det är väl lika bra att göra rätt antar jag. Tack för hjälpen!
3 svar · 1,1k läst
·
M
mojjen: [citat] Fälla in går inte, har en skjutdörr som går in sista övre 80-90 cm i trappan.
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.