Hej,

Jag ska bygga en butiksmonter där själva grunden/skelettet kommer utgöras av en EUR-pall och i långsidan av den vill jag fästa nån form av byggskiva som får agera vägg. Sen ska detta målas, pimpas och tingeltanglas. Det ska stå inomhus.

De flesta skivorna är ju lika breda som pallen är lång, och höjden/längden ca 2,5 m vilket blir perfekt.

Men vilket material ska jag välja? Hur tjockt? Och hur ska jag fästa väggen i pallen så att det håller och utan att det tippar? Lösningen behöver gå snabbt och vara så pass enkel att man klarar att göra det om ens enda byggvana är att montera IKEA-möbler.

Düsseldorff
Är den fristående så kommer den ju såklart tippa ganska omedelbart. Du måste du ha stöd eller förankring. Men detta är ju såklart helt självklart. Vad gäller valet av skiva skulle jag välja den billigaste.

Förslagsvis en 21mm 'vänerply'

Ska pallen inte förankras så behöver du rejält med ballast för att den inte ska kunna välta.
Du kommer behöva staga de flesta skivorna på marknaden för den höjden.
Ska du kunna flytta pallen och i så fall med vilka typer av truckar? Från både kortsida och långsida?
Hur ska den dekoreras?

Jag vet inte säkert om den kommer vara fristående eller stå mot en befintlig vägg (eller om det blir olika i olika butiker) så jag behöver komma fram till en bra lösning i båda scenarion. Men står den mot en vägg blir det ju enkelt, då får den fästas där istället / också. I värsta fall får det vara ett krav.

När den väl är på plats ska den inte flyttas.
Den kommer lastas med 20-30 kg, men det är ingen garanti att allt det står kvar hela tiden.

Jag funderade på om man enkelt kunde tynga ner pallen och montera skivan i efterhand. Att staga den är nog för komplicerat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.