Hej byggare. Har påbörjat ett staket byggs och har idag byggt en del av staketet samt slagit ner 3 jordankare. Höjden på bilden är hela höjden staketet ska få.

Stötte på problem med 2 st av stolpspjuten. Det enda träffade en stor sten som vek sig och fick använda mig av spett för att få upp den vilket orsakade ett större hål. Lite vekt men jag tror det sitter hyfsat.

Andra spjutet träffade en större sen så längre upp så den fick jag försöka gräva bort.

Måste jag gjuta plintar eller kan jag köra på dessa ändå? Andra spjutet känns lite ostadigt men det kommer att byggas på 4.5 meter till så kanske fungerar ändå?

Staketet är enbart så inte dottern kommer springa ut på vägen.

• Nybyggd trästaket vid röd byggnad, vita dörrar, soligt, trottoarplattor, gräs, avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi fulgjöt fast spjuten för 12-14 år sedan. Ner med spjuten där det gick och sen gjöt vi fast dem där vi inte fick ner dem. Ett kapade vi så att spjuter bara blev ca 10 cm och stack sedan ner i betongen. Gjutgropen blev när vi tog bort jorden över stenarna.

Vi hade redan ett flexibelt avstånd mellan skjuten genom att göra hål med spett men när spännvidden blev allt för lång var vi tvungna att gjuta.

Om resten av staketet stagar upp och de svaga spjuten så att allt är "rimligt" stabilt så skulle jag köra på. När allt är rakt och rätt så fyller du på med jord runt de svaga spjuten och packar så gott du kan med en brädstump eller liknande. Du kan även vattna jorden riktigt efter att du har packat den så sätter den sig ännu mer.

Stolpen jag var mest orolig över ska vi häkta på en grind så jag tog bort den och gjorde om det spjutet. Fyllde i samkross och stenmjöl, packade så hårt jag kunde och sedan på med jord ä. Blev bättre iaf men med tanke på att det inte ska vara så högt tror jag det klarar sig rätt bra 🙂

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.