1 105 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Hur tidigt gjuta på ny betong?
Har gjutit igen badrummet med betong(100mm) men gränsade då av duschdelen för att enklare kunna bygga fall med golvbruk/slipsats senare. Nu inser jag att golvbruket för duschdelen skulle kosta mer än vad resten all betong kostade och letar nu alternativ för att minska den kostnaden.
En tanke är att gjuta botten, ~50mm, med antingen vanligt betong eller EPS och sedan göra ett tunnare lager med golvbruk ovanpå. Alternativet med EPS går nog tyvärr bort då golvbruket då kräver extra armering(det ligger ett 5150 nät i nedre delen men som kommer täckas av till stor del av uppfyllnadslagret).
Äntligen till huvudfrågan; Golvbrukets anvisning säger att underlaget måste vara fritt från cementhud, räcker det eller behöver betongen under vattnas och stå en vecka eller två innan?
En tanke är att gjuta botten, ~50mm, med antingen vanligt betong eller EPS och sedan göra ett tunnare lager med golvbruk ovanpå. Alternativet med EPS går nog tyvärr bort då golvbruket då kräver extra armering(det ligger ett 5150 nät i nedre delen men som kommer täckas av till stor del av uppfyllnadslagret).
Äntligen till huvudfrågan; Golvbrukets anvisning säger att underlaget måste vara fritt från cementhud, räcker det eller behöver betongen under vattnas och stå en vecka eller två innan?
Hur tjockt blir det du ska gjuta den här vändan?
kan du dubba i plattan?
ligger armeringen från plattan ut i duschdelen?
om den gör det så skulle jag nog gjuta i med vanlig betong iaf om det är mer än 5-7cm du ska gjuta nu?
kan du dubba i plattan?
ligger armeringen från plattan ut i duschdelen?
om den gör det så skulle jag nog gjuta i med vanlig betong iaf om det är mer än 5-7cm du ska gjuta nu?
Hela ytan är 10cm, tänkte väl det skulle bli ca 4cm golvbruk överst, så ungefär 6cm plus minus lite för fallet. Armeringen ligger ut från plattan ut i duschdelen, hela badrummet är armerat. Att dubba från det som redan är gjutet är nog lite vågat med slingorna för golvvärme, om det var så du menade.nino skrev:
Har du gjutit allt annat med betong nyligen så skulle jag fortsätta med det och göra fallet även med det.
Personligen skulle jag inte blanda långsamma bruk med snabba, inte om inte den vanliga betongen torkat minst 6-12mån.
Personligen skulle jag inte blanda långsamma bruk med snabba, inte om inte den vanliga betongen torkat minst 6-12mån.
Klicka här för att svara