R
RBK: [citat] Topp! Då det ligger i en svag sluttning så är tegelet i marknivå i en hörnet. Där får jag vara lite kreativ
7 svar · 1,6k läst
·
smh
smh: Utmärkt, då skruvar jag på. Tack för hjälpen!
4 svar · 1,3k läst
H
hardbigfoot: Hej. Har skruvat 60 % av min trall. Har 34x145. Nuvarande tralldäck jag jobbar på sitter runt poolen. Förra sommaren gjorde jag då dessa 60% sen kom en jävla massa annat imellan. Skall fortsätta denna sommaren. Satte dit dem med c4 klassade skruven. Lärt mig nu att det skall vara a4 runt pool. De flesta skruvar har slitits av under vintern när trallen svällde antar jag för brädorna
0 svar · 1,2k läst
R
r3jonwah85: Håller på att riva ut ett gammalt bjälklag i ett rum i vårt hus från början av 1900-talet och smider planer på hur jag ska återbygga det på bästa sätt. Golvet är tänk att hamna i samma nivå som det ursprungliga golvet, dock så klart rakt (slog ca 6 cm innan), vilket blir ungefär i höjd med var ytterväggarna går över från betong till tegel (massiva väggar). Nuvarande bjälkar
0 svar · 1,9k läst
·
A
AndersS: Blev Heco panelskruv. Var lätt att skruva och drar ned råsponten. https://www.clasohlson.com/se/Panelskruv-Heco-Invisible-C4/p/41-4213?gclid=CjwKCAjw-b-kBhB-EiwA4fvKrJMAe7Rxxh1BVM_-0aFIHHR2FXB17L3_GiWjfkfhAItP6tQkHV466xoCcRQQAvD_BwE
8 svar · 3,8k läst
S
Stefan1972: mögel? Det ser ut att ha varit fuktigt nångång av nån anledning men det kan ju lika gärna ha berott på dålig ventilation ihop med ett skåp där eller nåt. Är det torrt nu och ingen indikation på fukt så är det ju bara fortsätta.
1 svar · 2,3k läst
·
C
Calle Schewen: [citat] jag vill måla på slamfärg och färgen som sitter på nu är gammal plastfärg.
5 svar · 1,4k läst
·
É
ÉlPon: [citat] Läste lite och varken Gyrpoc eller Norgips tycker man ska ha träbaserade skivor bakom deras gipsskivor så känns lite meningslöst försöka uppfylla deras instruktioner.
19 svar · 34,9k läst
·
S
SueCia: [citat] vilken besiktningsman? :O
13 svar · 3,7k läst
·
J
jonaserik: Bara bygga på, jag har 2,5 meter mellan och dom håller en altan i himlen på 2,5 meter och går igenom 90 cm upp. På dom sitter mitt räcke stenhårt.
3 svar · 1,6k läst
C
Christian LeBygg: Sant. Särskilt vanligt på platser med mycket tidvatten vilket kräver att bryggan kan löpa flera meter upp och ner (på pålar). Tror att de kan vara hala om där är mycket lutning, vilket man försöker avhjälpa genom att ha en lång landgång. Tvärgående ribbor och grepptejp/halkskyddstejp är väl ett hyggligt vanligt inslag. Även lite osäker på hur bra de klarar rörelse i sidled.
18 svar · 5,8k läst
·
Oldboy
Oldboy: För att en luftspalt ska fungera måste den vara i förbindelse med luften ute. Det betyder att det måste tas upp lufthål genom väggen. Om ev lister läggs som luftspaltsdistanser mot vindpapp/isolering så måste de ligga längs med takbjälkarna. De får inte stoppa luften att nå ända in till husets gavel.
3 svar · 1,8k läst
·
M
MBZV: Rejält trådlyft ;) Har planer på liknande projekt i närtid. Vad har du för tak? Råspont och sedan plåttak? Hur mkt lutning på taket?
10 svar · 3,8k läst
·
F
fabian2000: Ett hus byggt ca 1985 med delar av källare och hela garaget ligger under mark. Ej korrekt byggt tidigare med otillräcklig tätning utifrån som vi nu försöker rätta till. Hur hade ni fortsatt med fuktsäkring enligt alla krav och regler? Min tanke är enligt följande. Se bilder på garaget där vi nu grävt fram till betongen. Tanken är att fuktsäkra och sedan bygga altan ovanpå
0 svar · 1,7k läst
·
A
Andreas Kneg: Hej Jag förstår att jag måste ha styrelsens ok men det görs väl renoveringar hela tiden i lägenheter byggda på detta sätt tänker jag?
3 svar · 1,4k läst
C
Christian LeBygg: Synd att du inte fått något svar. Har du gått vidare med dina planer? Jag tror du ska försöka renovera existerande stenkista och försöka få allt nytt att se gammalt ut för att undvika att störa den vackra naturen och slippa onödiga diskussioner om bygglov. Kör på stenkista eller stenkista med pålning i för att göra den extra stark. Allt arbete du gör för att slippa att den blir
1 svar · 5,7k läst
·
S
sultanen1: När jag bytt panel har jag skruvat fast en bräda/regel i underkant som stöd, dvs inte kapat i efterhand. Oljning/grundning blir bättre/enklare/snabbare. Men det beror också på hur det ser ut i den övre änden av panelen som byts (midjebräda, bara in under takutsprång m fl), vilken precision som behövs
33 svar · 45,5k läst
F
Freddysandin: Chat GPT:
14 svar · 2,6k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Man får lite vad man betalar för, eller vad jag ska säga. Om du köper dessa "billigare nyckelfärdiga" så har du mindre valmöjligheter (även om de blivit snäppet bättre med åren på det området). Både när det gäller planlösningar/ändringar, tapetval, köksval .. ja.. alla val helt enkelt! Finishen inne i huset (lister, tapetsering, glipor osv) är oftast lite sämre.. För
5 svar · 1,4k läst
P
Pär Nordqvist: [citat] Problemet är att timmerväggen ligger direkt bakom skivorna, som är 12 mm. Inte mycket utrymme att spela på. Jag besitter dock inte kompetensen att göra läkt, det måste en snickare göra. Riva kan jag göra av ren nyfikenhet, men sen att göra nytt är det värre med. Ja, varför håller jag då på, kan man fråga sig. Det grundar sig i att jag rivit väggar i andra rum som gått i
13 svar · 12,9k läst
·
Niclas Gustafsson
Niclas Gustafsson: [citat] 30 cm ut från vägg. Ikeahylla. Lika mycket neråt ungefär i stödet. läste nånstans att varje skruv tar 20kg. Då blir det 80 på varje hylla då? Eller tar de övre två mer av kraften? 60kg kan va i underkant. Böcker väger ju en del alltså… klarar osb 9mm det? Den känns så tunn och vek.
3 svar · 2,0k läst
F
fw76: Hej ! Snart semester och jag ska putsa och laga några skador på min putsad fasad och måla om den. Om ni tittar på bilderna, kan någon tipsa om vilken puts grovhet jag ska handla. Tack ! [bild] [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
L
LantbrukarN: NTR A tål att läggas mot jord, men en grusbädd under den och ogräsduk under allt är aldrig fel för att få det att hålla lite längre. Annars om du kan få tag på bitar av gamla elstolpar så håller dom hyggligt bra med då de är impregnerade med något mysigt. Ska själv utöka perkeringen hemma och använda gamla elstolpar jag fått tag på som ram för att hålla gruset på plats :)
8 svar · 2,9k läst
·
Krozz
Krozz: [citat] Tack för svar :)
2 svar · 1,3k läst
·
S
Samir_88: [citat] Hej var du där och handlade sen?
2 svar · 2,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Lägga sig marksten? Snyggt, enkelt och minimalt underhåll. Vad har ni för typ av hus och tomt, finns bilder?
1 svar · 755 läst
·
S
Skyflakes: [citat] Använder man inte rätt lim så sitter man i klistret!
183 svar · 41,7k läst
·
E
Eiselekd: [bild] [bild] hej, en av våra plansteg behöva bytas ut och vi undrar om nån vet om man fortfarande kan få tag i armerade betongplattor 5cm tjock storlek 32x170cm. I bilden ovan ser man den skadade planstegsplattan i nedre av bilden och vi söker en platta lik den ovanför.
0 svar · 757 läst
·
VLJ
VLJ: Nja, du kan göra det betydligt snyggare. Borra två hål för rören, sen kapa listen mitt i hålen och lirka in den ena biten bakom rören och sätt ihop. Spackla/foga ev ojämnheter
6 svar · 1,9k läst
·
S
Syll: [citat] Fantastisk tråd! Jag är själv än så länge n00b på att bila men ska börja med badrummet som är på övre plan. Var det stor skillnad mellan de olika lagren? Jag är ju orolig att man börjar och så hoppsan är man nere i källaren
28 svar · 15,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.