Ska sätta upp en hatthylla på vägg som består av lättbetong. I ett av hålen så snurrar pluggen bara runt så förmodligen har vi borrat lite slarvigt eller träffat ett hålrum? Resterande hål funkar hur bra som helst. Vi har provat bredare skruv men det hjälper inte. Funderar nu på om det finns något man kan spruta in i hålet som fyller ut och härdar, så vi kan borra om hålet. Någon som haft liknande problem?
Vilken storlek har du borrat med? Fischer har två riktigt bra lättbetongpluggar. En skruvar du in och den andre bankar du in i väggen
Produkter som diskuteras: "lättbetongpluggar"
Lättbetongplugg
Lättbetongpluggar är specialdesignade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa pluggar erbjuder en stark och säker infästning i dessa material, som annars kan vara svåra att fästa ordentligt i på
Läs mer
1: Tryck i husfix i hålet, sätt i pluggen och vänta till det stelnat sedan bara skruva i.
2: Jag tycker att lättbetongskruvar utan plugg funkar jättebra och då slipper man borra innan. Nackdelen är kanske att de är lite klumpiga/grova.
/LOB
2: Jag tycker att lättbetongskruvar utan plugg funkar jättebra och då slipper man borra innan. Nackdelen är kanske att de är lite klumpiga/grova.
/LOB
Fischers pluggar är bra, annars funkar troligtvis lim-varianten.
I värsta fall, eller om du ska fästa något ännu tyngre i riktigt usel betong rekommenderas kemankare/fästmassa, men då det brukar vara svårt att återanvända en påbörjad tub är det inget jag skulle rekommendera som första alternativ för en enda skruv.
I värsta fall, eller om du ska fästa något ännu tyngre i riktigt usel betong rekommenderas kemankare/fästmassa, men då det brukar vara svårt att återanvända en påbörjad tub är det inget jag skulle rekommendera som första alternativ för en enda skruv.
Det finns skruv du skruvar direkt in i betongen utan att förborra, du använder inga plugg alls. Detta funkar riktigt bra. Finns på tex Clas Ohlson att nummer 40-9572. Mvh Kenny
Medlem
· Västernorrland
· 12 073 inlägg
Hur lång är pluggen? Det fungerar väldigt dåligt med korta plugg i porösa material. Då är det bättre med jättelånga typ spikplugg som kan vara 10-15cm (beroende på väggtjocklek såklart) Då blir montaget mycket stabilare och hänger kvar ändå.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Om hålet blivit väldigt stort och ej runt kan man anvönda fischer gb8, funkar kanon
Felet många gör när de borrar i lättbetong är att de kör med slag på borren eftersom det är ”sten”
Lättbetong är mjukt och borras utan slag annars blir hålet för stort.
Lättbetong är mjukt och borras utan slag annars blir hålet för stort.
Lättbetong?
Jaja, då är det bara att riva huset och bygga upp på nytt med vettiga material.

Hatar jag lättbetong? Jajamänsan ...
Det är ett svinsvårt material, helt hopplöst att fästa i. Du har fått många bra tips.
Jag har kört med sådana här någon gång när jag satt upp sånt som måste sitta lite bättre än en elkabel
SCHNEIDER ELECTRIC TPH Plugg 6x50 Skr 5st
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Installationsmaterial-(11-15,-17,-18)/15---Fästmaterial/Plugg/Lättbetong/TPH-Plugg-6x50-Skr-5st/p/1507149?prevPageNumber=0
Oavsett vad man väljer att fästa med så måste man vara oerhört försiktig och noggrann i lättbetong, verkligen inte borra någon hål ens delar av en mm för stort osv. Jag brukar försöka med 1/2 eller 1 mm mindre hål först.
Jaja, då är det bara att riva huset och bygga upp på nytt med vettiga material.
Hatar jag lättbetong? Jajamänsan ...
Det är ett svinsvårt material, helt hopplöst att fästa i. Du har fått många bra tips.
Jag har kört med sådana här någon gång när jag satt upp sånt som måste sitta lite bättre än en elkabel
SCHNEIDER ELECTRIC TPH Plugg 6x50 Skr 5st
https://www.storel.se/sto/Produktkatalog/Installationsmaterial-(11-15,-17,-18)/15---Fästmaterial/Plugg/Lättbetong/TPH-Plugg-6x50-Skr-5st/p/1507149?prevPageNumber=0
Oavsett vad man väljer att fästa med så måste man vara oerhört försiktig och noggrann i lättbetong, verkligen inte borra någon hål ens delar av en mm för stort osv. Jag brukar försöka med 1/2 eller 1 mm mindre hål först.
Jag kan ju också nämna att vad många rekommenderar handlar ju om vilka produkter de råkar på i sitt yrke, det jag föreslog är ju Schneiders, dvs det sortiment som vi elektriker ofta omger oss med.
En rörmokare har annat i sin erfarenhetsryggsäck.
Det är inte gott att veta vad som är bäst, bara att jag och han har på varsitt håll hittat en lösning som funkar för oss.
En rörmokare har annat i sin erfarenhetsryggsäck.
Det är inte gott att veta vad som är bäst, bara att jag och han har på varsitt håll hittat en lösning som funkar för oss.
Fischer SX i kombination med skruv motsvarande största rekommenderade diametern på förpackningen har jag aldrig haft problem med.
Tycker lättbetong är rätt trevligt att jobba i, när jag jobbsde som elektriker så hade jag en Bost PH1-mejsel där isoleringen var skalad i längd motsvarande plugg. Slog in den med hammare och Voila, perfekt hål för plugg
(Thorsmans gul/röd)
Tycker lättbetong är rätt trevligt att jobba i, när jag jobbsde som elektriker så hade jag en Bost PH1-mejsel där isoleringen var skalad i längd motsvarande plugg. Slog in den med hammare och Voila, perfekt hål för plugg
Heh.... Så gör jag också. En gammal skräpskruvmejsel från ÖoB som är markerad på skaftet. Exakt rätt för röda thorsmanplugg 
För tyngre grejer blir det Fischer GB eller Tox Ytox, sitter som berget.
Jag gillar överlag lättbetong, förutom radonet då.
För tyngre grejer blir det Fischer GB eller Tox Ytox, sitter som berget.
Jag gillar överlag lättbetong, förutom radonet då.
Hej!
Bor i lättbetonghus och har precis monterat en tung altandörr med Essves trekantiga lättbetongplugg. Gör aldrig om det. Skitplugg.
Fick göra om och lägga i bruk i hålen och göra om, trots fina mindre hål. Pluggen gillar inte att man drar in och ut. Imorrn ska nästa dörr upp så fixade lite annat...
Mitt tips är antingen ett lättbetongankare i metall alternativt en specialplugg med vingar enligt bild.
Pluggen med vingar finns på Bauhaus från Stabilt och 4st kostar typ 35kr kontra Fishers motsvarighet som kostar 90kr.
Lättbetongankare är från FAST och köpt från Velltra, kostade 90kr för 40st.
En viss prisskillnad.
Jag gjorde ett test och drog i dessa i väggen och skruvade utan moment fram och tillbaka.
Pluggen med vingar gjorde nästan så väggen sprack, så jävligt sätter den sig.
Testade sedan att ta en polygrip och dra för kung och fosterland. Efter mycket om och men fick jag ut lättbetongankaret, men det var otroligt vad jag fick slita.
Pluggen med vingar sitter kvar än, går inte att få ut.
Essves lättbetongplugg är inga problem att dra ut trots litet fint hål.
Fördelen med lättbetongankaret är att du kan få pluggen mer exakt där du vill ha den. Inte lika lätt med pluggen med vingar som gärna drar på sig lite iom motståndet när man slår in den i hålet. Ankaret rör sig heller inte i hålet på samma sätt som pluggen med vingar, även om man aldrig får ut pluggen. Men den ger utrymme för rörelse. OBS: jag hade dragit i skruven i botten fram och tillbaka utan moment så att väggen nästan sprack, såklart påverkade det. Men ankaret berördes ej på samma sätt trots samma procedur.
Kommer således fortsätta använda ankarna istället, betydligt mycket billigare och funkade kanon.
Är det riktigt tunga grejer så kan en kombo vara bra med plugg med vingar och ankare.
Imorrn blir det en kombo. Fyller även hålen med cement på tub innan jag slår i plugg/ankare.
Sätter jag upp hyllsystem och liknande blir det ankare framgent. Tunga dörrar i glas, skjutpartier etc är en kombo att föredra.
Bor i lättbetonghus och har precis monterat en tung altandörr med Essves trekantiga lättbetongplugg. Gör aldrig om det. Skitplugg.
Fick göra om och lägga i bruk i hålen och göra om, trots fina mindre hål. Pluggen gillar inte att man drar in och ut. Imorrn ska nästa dörr upp så fixade lite annat...
Mitt tips är antingen ett lättbetongankare i metall alternativt en specialplugg med vingar enligt bild.
Pluggen med vingar finns på Bauhaus från Stabilt och 4st kostar typ 35kr kontra Fishers motsvarighet som kostar 90kr.
Lättbetongankare är från FAST och köpt från Velltra, kostade 90kr för 40st.
En viss prisskillnad.
Jag gjorde ett test och drog i dessa i väggen och skruvade utan moment fram och tillbaka.
Pluggen med vingar gjorde nästan så väggen sprack, så jävligt sätter den sig.
Testade sedan att ta en polygrip och dra för kung och fosterland. Efter mycket om och men fick jag ut lättbetongankaret, men det var otroligt vad jag fick slita.
Pluggen med vingar sitter kvar än, går inte att få ut.
Essves lättbetongplugg är inga problem att dra ut trots litet fint hål.
Fördelen med lättbetongankaret är att du kan få pluggen mer exakt där du vill ha den. Inte lika lätt med pluggen med vingar som gärna drar på sig lite iom motståndet när man slår in den i hålet. Ankaret rör sig heller inte i hålet på samma sätt som pluggen med vingar, även om man aldrig får ut pluggen. Men den ger utrymme för rörelse. OBS: jag hade dragit i skruven i botten fram och tillbaka utan moment så att väggen nästan sprack, såklart påverkade det. Men ankaret berördes ej på samma sätt trots samma procedur.
Kommer således fortsätta använda ankarna istället, betydligt mycket billigare och funkade kanon.
Är det riktigt tunga grejer så kan en kombo vara bra med plugg med vingar och ankare.
Imorrn blir det en kombo. Fyller även hålen med cement på tub innan jag slår i plugg/ankare.
Sätter jag upp hyllsystem och liknande blir det ankare framgent. Tunga dörrar i glas, skjutpartier etc är en kombo att föredra.
Produkter som diskuteras: "lättbetongankare"
Lättbetongankare FAST
För montage i porösa material
220 kr inkl moms
Läs mer