S
Stefan.o: Är det en missfärgning som satt sig ytligt i porslinet så kanske blekning med väteperoxid kan vara en möjlighet? Svampa ur mesta möjliga av vattnet, fyll väteperoxiden och vänta ett antal timmar innan kontroll. Mvh
28 svar · 12,4k läst
·
K
KMNelhas: Trägolv i badrum verkar mindre kontroversiellt än träpanel (https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-montera-traepanel-badrum.545952/#post-6167947). 😂
3 svar · 699 läst
MultiMan
MultiMan: Jaså? Klorin tar bort mögel i mitt badrum och det håller sig borta flera månader utan vidare.
10 svar · 1,8k läst
·
N
NyfikenVit: [citat] Ser snyggt ut! Men går det verkligen att få till 7 - 20 mm/m fall med en sådan lösning, vilket krävs för utrymme för duschplats? Kapar man i så fall sidorna på plattorna med väldigt snäv vinkel på sidorna? Typ att man kapar enligt de röda linjerna i den här bilden: [bild] eller hur går det till? Problemet blir väl iofs om golvbrunnen inte hamnar centrerat. Tänker mig om
60 svar · 17,2k läst
·
F
FilipW: [citat] Det kommer förmodligen sluta med att jag får ha vattnet avstängt när jag byter inkopplingsventilen. Men ville först kolla om någon kände igen kopplingstypen och direkt kunde säga om den går att stänga av eller inte.
4 svar · 462 läst
·
L
Lingonplan: Återkoppling på mitt problem: det var ett tjockt lager av urinsten som orsakade detta "halvstopp". Blev till att byta ut avloppsröret.
5 svar · 811 läst
O
Oskar F A: Hej! Vill tacka för alla svar. Jag har nu kommit på vart vattnet kommer ifrån. Något pinsamt får jag erkänna. Vi har ett duschdraperi och detta blir ju naturligtvis blött under duschen. Sen droppar det långsamt en lång tid efter duschen och det är det som gjort att vattnet samlats. Skönt (om än lite skämskudde) att han insett detta. Jag kallar mig lekman av en anledning…
15 svar · 1,6k läst
·
Pjosk75
Pjosk75: 60.000 i arbetskostnad är 1,5-2 veckors arbetstid. Verkar rimligt för en person att göra göra klart badrummet på
9 svar · 1,5k läst
·
B
Baeckz: [citat] Det läcker alltså från där jag skruvar fast slangen i stolen. Vet ej vad det heter. Den där metallbiten har suttit där hela tiden. Inte jag som satt dit. Men nu har jag ett problem till kanske 😩 Jag satte tillbaka den gamla packningen och skruvade fast igen..vattnet avstängt. Skulle testa spola bara för att få bort lite papper som låg i stolen. Tänkte sen sätta på vattnet
13 svar · 1,3k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Exakt så är det... Enkelt beskrivet. Plats för bad och dusch är en zon. Våtzon 1 är hela golvet med 50mm uppvik mot väggarna samt en meter av väggarna utanför plats för bad och dusch. Våtzon 2 är resten av väggarna. Men i ett litet badrum hade jag behandlat alla väggytor som inte är plattsatta med MVK VT-system som egentligen bara krävs i våtzon 1 för det är enklare och
6 svar · 800 läst
R
rebban_5: Hej! Vi håller på och renoverar vårt badrum men har ett litet dilemma. Vi ska ha rutigt golv och har beställt den ena färgen, den andra färgen är slut i lager och kommer inte åter förrän i Juni.🙃 Är det någon här inne som råkar sitta på några paket (5-6 kvm) av Kondradssons serie Stones i färgen Antracite, 15x15 plattor? [bild]
0 svar · 414 läst
·
G
Gyron: [citat] Tack för svar! Hittade en glider som passade 19-25 mm då röret var 25 mm. Blev hur bra som helst! 😊
3 svar · 403 läst
·
Z
Zachtionman: [citat] Hej! Hittade ditt äldre inlägg när jag googlar om min tumlare. Jag har också en Bosch. Den har slutat kondensera vattnet, det kommer ut som ånga i stället så det blir väldigt fuktigt i rummet. Häller jag vatten i den nedre behållaren så pumpas det upp i den utdragbara lådan som det ska. Hur gör du inställningen för att skifta mellan kondensering och att förånga fukten?
6 svar · 5,6k läst
·
A
Annika Kornerud: [citat] Ja får testa att göra om och torka ut först
2 svar · 875 läst
DE73
DE73: [citat] Se till att inget vatten kommer utanför badkaret. Har du en bild på hur hela badkaret ser ut? Om du står och duschar så misstänker jag att du får vatten på golvet?
23 svar · 2,3k läst
·
N
nks29june: [citat] Thank you 😊
8 svar · 608 läst
T
Testarn: If you are confident that the Biltema system is up to the task and that you are able to install it according to every specification the GVK webb page says it should be OK. On the other hand, how much more will it cost to use a waterproofed sheet material and how much is that of the total cost? Is it "worth it" if you get a water damaged bathroom? If you have to tear down the bathroom and do it
1 svar · 428 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Men en TE6-22 är väl dessutom batterimaskin och de e ganska meningslöst i min värld... kör på 220v och byta upp dig precis som nämnts till minst en TE-300 AVR så ska du se att det går för jag har själv inte på 20år i branschen varit med om att det inte går att få ner kakel. ;) Sen kan du hyra en saneringsfräs så du kan fräsa bort fixresterna smidigt också efter att plattorna
7 svar · 680 läst
·
Demmpa
Demmpa: Hur mycket isolering har du tänkt lägga under golvvärmen? Idag säger man minst 200 mm, men rekommenderar 250-300 mm. Vilken takhöjd (avståndet mellan golv & tak) är det idag? Vilken takhöjd vill du ha när badrummet är klart? Edit: Eftersom det är gjutjärnsbrunn och gjutjärnsrör så lär det inte finns någon isolering i/under befintliga plattan. Ännu mindre chans när det är från
6 svar · 1,0k läst
·
C
Catzen: [bild] [bild]
5 svar · 15,6k läst
·
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Om CC-mått stämmer så ja. Lin och gängpasta, eller gängtejp, för tätning.
3 svar · 1,1k läst
·
Oskar Olsson
Oskar Olsson: [citat] Nu är vi i mål🙂 Det var transformatorn som var sönder i badrumshyllan. Beställde en ny transformator (500kr) och tog bort den gamla och nu fungerar det igen. Tack till alla för fina tips, råd och idéer.
11 svar · 1,1k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: Oftast brukar den repa där röret hålls fast, har dragit ett varv maskeringstejp runt...
5 svar · 765 läst
D
digg75: River badrum för renovering och noterar svartmögel på gipsskivor mot anslutande rum. Haft besiktning på badrummet och konstaterar att det relativt torrt men att möglet finns. Rekommendationen använd mask när du river men det sade ingenting om hur möglet ska hanteras. Borde man byta allt ha svart mögel på sig Eller kan du på något sätt behandlas så jag slipper riva allt? [bild] [bild]
0 svar · 367 läst
·
D
Dojjs: [citat] Mitt resonemang var väl att man behöver speciell våtrumsfärg till väggarna, men jag hittar inget som heter våtrums-snickerifärg. Men det är ju glädjande om det är som du skriver, då har jag allt jag behöver hemma för att sätta igång.
2 svar · 722 läst
B
Bo Berglund: Som jag förstått det så är detta en av renovering-punkterna för dem så snart de kunnat sälja sitt förra hus och fått betalningen. Det verkar vara något svårsålt så det kan ta en tid...
8 svar · 1,5k läst
·
J
Jessica Ericsson: [citat] Ville bara meddela att detta funkade utmärkt! Lyckades glida ur hela skenan från glaset, fyllde skenan med silikon och sen sköt jag tillbaka på glaset. Det hamnade ca 1 ton silikon utanför, men den mängden som stannade kvar verkar ha räckt för att hålla glaset på plats 😅
5 svar · 1,4k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] An approved "väggplatsmatta" is considered to be the protection against water and humidity so I would say that that should be the way you should do it according to regulation.
1 svar · 444 läst
Ludvig1987
Ludvig1987: [citat] Jag har ett badrum med plastmatta på vägg och golv. Haft en skada därinne så ska nu klä om rummet. Vår mattläggare har sagt att det inte är något problem. Papp kommer följa med men att man sedan får bredspackla allting innan matta går upp på väggen igen. Så det ska ju vara möjligt som jag förstår det.
2 svar · 570 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.