A
Avemo: Y-kopplingen har en klämkoppling i båda ändar så att du kan fästa den på ett rör som sticks in. Alternativt kan du ta bort en mutter och skruva dit den medföljande rörstumpen och få något att sticka in i en klämkoppling på andra sidan. Lägg upp en bild på hur långt du kommer så kanske det går att se något mer specifikt.
7 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: När något ska limmas fast så behövs en stor yta att limma mot. Har takduschen det? Annars så tror jag att det är olämpligt att limma fast takduschen eftersom om man halkar i duschen så kan det bli så att man rent reflexmässigt greppar tag i stången och då är risken stor att man drar ner våtrumsmattan från väggen därför att våtrumsmattans lim är svagare än takduschens lim,
1 svar · 580 läst
M
miklarvbg: [citat] Tack för svar, det är uppfräschning, byta ut möbler, behålla tätskikt
3 svar · 484 läst
A
amb96: [citat] Tack för svar! Läste också det du skrivit i den andra tråden 👍🏼
16 svar · 2,3k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Sppntant låter spontat inte som en bra ide. (Kunde inte avstå ordvitsen) Om ni lägger på ett nytt lager och tätar mot den läckande botten känns det som en rätt bra grogrund för röta i det undre lagret. Dessutom kommer det bli torrare på mitten, frågan är då om det fortfarande kommer täta mot sidorna eller om ni kommer att få ett nytt läckage när botten krymper. Det kan inte gå
1 svar · 363 läst
B
Bengt Bengtsson7: [citat] Ok, förstår. Tack!
10 svar · 1,4k läst
·
D
digg75: Ska renovera ett badrum. Måste byta alla skivor på vägg. Rummet är uppreglat med 45 mm stålregel. Tänkte regla upp med 70 mm och sedan plyfa/gips. Planen är att regla med nytt cc på 450mm oh låta 45 mm reglarna sitta. Men regeln som ligger horisontellt mot golv /tak måste även den "bytas" eller salas på. Blir ilte sulligt tänket jag. Kan jag inte bara sala på stålreglarna med 25x45
0 svar · 585 läst
T
TheGame: [citat] Det är många hemmafixare som dumsnålar en hel del.
20 svar · 1,6k läst
·
K
Kardan79: [citat] Fast det problem gamla tryckta syllar kan innebära riskerar man förhoppningsvis inte ska uppstå med dagens tryckta virke. Idag används helt andra kemikalier än pre 1980. MEN, produkten är avsedd för användning utomhus. Inget annat. Om konstruktionen är lite genomtänkt bör det inte finnas behov av tryckt virke.
5 svar · 537 läst
hellborg
hellborg: [citat] Det är kakel på relaxsidan och puts på förrådssidan. Frugan vill ha kakel men det är ju svårt att hitta exakt likadant så jag är skeptisk till det. Det kommer inte se bra ut om kaklet är annorlunda just där. Hon gillade inte idén att ha en skiva och våtrumstapet. Jag såg att bauhaus har mosaik på matris. Funderar på det. Är nog lättare med matriser än att stå och mura
9 svar · 779 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: IFÖ / Geberit outstandning på toalettstolar. Hans Grohes takduschar och blandare föredrar vi liksom FMM och Mora har bra grejer. Mässingsutförande hade jag hoppat över dock... och svart likaså då det med blir väldigt fult snabbt. Dessa har suttit i 3 månader. ;) [bild] [bild] [bild]
5 svar · 1,1k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: T-röd brukar fungera bra att rengöra med men det gäller att pressa på bra en stund och sedan inte belasta i 24h så det hinner bita fast. I annat fall är t.ex lim som typ Cascos Xtremefix grymt och sen tejp som håller saken på plats till limmet härdat.
8 svar · 2,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Absolut finns det sätt att undvika det om man är villig att betala för mertiden det tar att kapa plattor mer exakt och även skriva på en avvikelse att man själv ansvarar för att eventuell sprickbildning på plattor kan uppstå av rörelser i konstruktionen. ;)
9 svar · 812 läst
·
BirgitS
BirgitS: INR, som är välkänt för produkter med hög kvalitet använder MDF till produkter som ska målas. Men det viktigaste är nog ytbehandlingen så att det blir en yta som tål slitage och lite åverkan utan att spricka. Det är när målningen spricker som fukt kommer in och stommen sväller. https://www.inr.se/design/badrumsmobler/alternativ-for-badrumsmobler/tra-och-faner/ Jag tror att alla
1 svar · 405 läst
A
Andy1000: Tack för tipsen. Jag har också hittat badrumsbesiktningar efter en googling och tänkte åtminstone kontakta dem och kolla, men att kontakta BKR och GVK är ju en jättebra idé.
3 svar · 567 läst
P
paspen99: Dags för stambyte och hela badrummet ska rivas. BRF står för ett standardbadrum där vi kan välja att uppgradera materialval m.m. efter eget tycke. Vi är låsta till entreprenören och vissa priser får en att fundera om de utnyttjar sin monopolställning. Ska sätta marmor på duschväggen 30x60 cm, ca 6 kvm med tegelsättning. Marmorn köper vi själva men plattsättningen vill de ha
0 svar · 541 läst
·
K
kniv: Ja, och då behöver man inte flytspackla ett lika tjockt lager som man hade behövt om slangen legat ovanpå spånet
6 svar · 1,0k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det är fullständigt normalt att ha mjukfog där det kan uppstå rörelser men oftast lägger folk det för att dölja dåligt skurna plattor. Personligen tror jag det blir snyggare att lägga ny mjukfog när det redan funnits en tidigare men det är viktigt att rengöra noga först och det finns speciella silikonborttagningsmedel att använda.
2 svar · 761 läst
·
M
Messier1994: [citat] Kanske, men då ligger det nog ett ganska stort ansvar på utföraren att förklara situationen för beställaren och utföraren bör nog också i skrift avråda från valet. Det är väldigt olyckligt från ett samhällsekonomiskt perspektiv om exempelvis byggkostnaden för alla arbeten inom ett område, per år, fördyras med 100 miljoner kronor för att förhindra skador som totalt
4 svar · 1,0k läst
J
jonaserik: Då har du 230 V fram i taket och kanske en dimmers för alla. Hur många har du i taket. Kanske en ide att byta till sådana som det går att byta ljuskälla 230V dimmbar. Hittar ingen lika på samma watt 5,4 som dina.
3 svar · 789 läst
·
L
Ljusa: Hej, Efter mycket om och men har vi slagit 70-tals huset åt sidan och nu hittat ett annat hus med bättre bas byggt 1922, men de senaste 20 åren har gjort dränering, nytt tak, solceller, bergvärme, FTX ventilation, nytt dubbel garage. Insidan är lite ouppdaterad men familjen som bodde där har bott där runt 30 år och mannen jobbar inom bygg, vad exakt vet jag inte. Det har gjorts en
0 svar · 588 läst
siv
siv: [citat] Tack för svar jag ska prova det
5 svar · 486 läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Att tillverka nya dörrar istället för att reparera vattenskadad MDF är förmodligen det smidigaste alternativet.
3 svar · 411 läst
·
PUFFO
PUFFO: [citat] Det kan vara bra att titta på offerten. Det borde framgå vad som ingår.
84 svar · 22,0k läst
·
R
Rännil: Jag har i veckan rivit ner en bastukabin (luxway) i vårat källarbadrum. Bakom bastun hittar jag ett hål i väggen som tidigare ägare tätat med glasull. Det drar dock ordentligt genom hålet då det på utsidan sitter en ventil. I badrummet sitter också en badrumsfläkt. Bör jag täta detta hål med mer isolering plus byggplast? Min tanke är att sätta en ventil i dörren in till badrummet
0 svar · 425 läst
·
H
Hasse Lyckman: Hemskt ledsen, det är såklart den uppenbara lösningen och jag har nog gjort det tio gånger😅 Det funkar inte. Jag har för mig att det var krångligt förra gången och att jag hittade lösningen på YouTube. Denna gång hittar jag ingen hjälp där. Har även (såklart) kollat på Gustavsbergs alla monteringsanvisningar som dock inte har någon info om denna gamla goding🙄
3 svar · 657 läst
·
E
ErikWP: Uppdatering. Det gick bra med hjälp av era tips! Tog försiktigt bort gammal fog/silikon med bladkniv, sedan rengjorde rester med t-sprit och mögel(?) med klorin. Applicerade sedan silikonet med diskmedel på fingret, riktigt bra tips!
6 svar · 795 läst
·
Sebastian Larsson3
Sebastian Larsson3: Kan man göra något för att bli av med eller ska man leva med det
4 svar · 486 läst
·
LimeH
LimeH: [citat] Ber om ursäkt för att jag helt missade att svara på detta. Vårt blev precis som ditt bra med gott resultat. Drygt 1,5 år efter att vi tagit det i bruk har vi ännu inte stött på några problem.
8 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.