Vi vill köpa en bostadsrättslägenhet, alla rum är nya och fina förutom just badrummet. Badrummet har denna sprickan i plastväggen där duschen finns. Någon som kan ge sig på en gissning på vilka åtgärder som kan behövas och vad det skulle kosta? Går det kanske bara lokalt vid problemområdet eller är det endast helrenovering som gäller? Badrummet är ca. 6-8kvm och gammalt.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Om väggen består av betong (eller annat ej fuktkänsligt material) och jag inte känner för att helrenovera just nu skulle jag bara köpa en tub vit silikon och täta sprickan så gott det går (gärna efter att duschen inte använts på några dagar). Duschkabin som gör att väggen aldrig utsätts för vatten fungerar förstås också.
Visst. Man skall inte komplicera saker i onödan. Helrenovering låter som en extremt överdriven åtgärd.Magnus E K skrev:
Om väggen består av betong (eller annat ej fuktkänsligt material) och jag inte känner för att helrenovera just nu skulle jag bara köpa en tub vit silikon och täta sprickan så gott det går (gärna efter att duschen inte använts på några dagar). Duschkabin som gör att väggen aldrig utsätts för vatten fungerar förstås också.
Hej och Välkommen till Byggahus @jisachan
Ska man leja en Allservice firma att täta en sån skada med Sikaflex uppskattar jag kostnaden till 2500kr ink mtrl om man begär fastpris, troligtvis mer om man vill ha faktura med ROT avdrag och specad bilkostnad.
Gör du jobbet själv med en tub Sikaflex591 kan kostnaden tänkas bli ca 170kr och ytterligare 50-250kr för verktyget om du inte äger eller kan låna en patronspruta.
Ska man leja en Allservice firma att täta en sån skada med Sikaflex uppskattar jag kostnaden till 2500kr ink mtrl om man begär fastpris, troligtvis mer om man vill ha faktura med ROT avdrag och specad bilkostnad.
Gör du jobbet själv med en tub Sikaflex591 kan kostnaden tänkas bli ca 170kr och ytterligare 50-250kr för verktyget om du inte äger eller kan låna en patronspruta.
Redigerat:
Tack!F fribygg skrev:Hej och Välkommen till Byggahus @jisachan
Men krävs det inte mer än att bara täta skadan? Tänker om det eventuellt finns mögel och annan fuktskada i väggen?
Finns det lukt eller nått annat som tyder på det?jisachan skrev:
Som bostadsrättsägare äger du bara rätten att bo, och är oftast ansvarig för ytskiktet. Vore jag som du skulle jag försöka mig på en budget reparation och hålla tummarna för att det funkar tills föreningen bestämmer sig för stambyte/våtrums renovering.
Ska du leja bort en hel badrumsrenovering på egen bekostnad kan kostnaden tänkas landa nånstans mellan 150 och 300 000kr, kanske ännu mer om lägenheten ligger i ett storstadsområde där folk fortfarande är beredda att låna nån årslön extra för att ha ett nytt och fräscht badrum
Medlem
· Västmanland
· 193 inlägg
Mattan är helt slut. Du kan såklart plaska på med sillicon men blir grannens badrum skadat är risken stor att du åker på att betala för det. Duschkabin är en lösning, men om matta på vägg har en beräknad livslängd på exempelvis 20 år och den är mer än 30 år gammal, då bör man räkna med ett byte.
Rekomenderar du att man som blivande bostadsrättsinnehavare ska budgetera för att själv bekosta renoveringen eller anser du att man bör vänta tills föreningen blåser ur badrummen i samband med stambyte?Alfredo skrev:
Svårt att ge en generell rekommendation tycker jag. Vad vet man om kommande stambyte? Inom ett år? Inom femton år? Hur risigt är badrummet? Hur länge kan det överleva med fulfixning?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Fast fortsätter man med våtrumsmatta och -tapet så blir det ju avsevärt billigare.F fribygg skrev: