104 790 läst ·
214 svar
105k läst
214 svar
Hur är det möjligt - kostnad renovering badrum
Det många inte fattar är ju att priset utan ROT är det relevanta när man jämför då avdraget skiftar beroende på vad man redan utnyttjat.T TommyStrandberg skrev:Tycker också att det låter otroligt dyrt.
Vi har just gjort om vårt badrum i Tyskland (8 m2). Bort med gammalt kakel på golv och väggar. Nedsänkt tak med spottar, ny WC-stol, nytt, ny bidet, ut med det gamla badkaret, in med ny handikappsvänlig dusch 1x1.2m, duschväggar i glas, nya armaturer, naturligtvis tätskikt, spackling av golv och väggar kakel och kakling, el- och vvs arbete. Golvvärme och handukstork fanns.
Dvs, i princip ut med allt gammalt och in med nytt. Vi betalade 23' EUR
I Tyskland finns det inget som heter ROT. Däremot kan man dra av något (4000 EUR) för att göra ett badrum handikappsvänligt.
Vi har en gammal bondgård i Sverige där vi också renoverar det mesta. Visserligen gör jag det mesta själv, men vissa saker går ju inte och då får man ta till hantverkare. I vissa fall tycker jag att mycket av det vi har fått anbud på hittills är dyrt, i alla fall mycket dyrare än i Tyskland. En del hantverkare ursäktar sig med att ”du har ju ROT”. Nu är det ju så att för oss som bor i utlandet utan inkomst i Sverige, förutom en mycket blygsam pension från den tid vi fortfarande arbetade i Sverige, inte kan dra av ROT. Om jag nu har förstått det rätt naturligtvis.
Summa summarum, när jag tittar på det utifrån, så verkar det som om ROT driver upp priset.
Som jämförelse. Vi har två hundar. Man kan, men man behöver inte, teckna en försäkring (veterinär) i Tyskland. Den äldre hunden hade två mycket dåliga tänder som fick dras tillsammans med tandrengöring (hon sövdes för ingreppet) på en lokal veterinärklinik (allt som allt tog det två timmar). Båda blev dessutom vaccinerade för rabies och fick avmaskningsmedel (behövs för att komma in i Sverige). För detta betalade vi 135 EUR. Enligt min svägerska i Sverige som också har hund, hade det säkert kostat långt över det dubble i Sverige men försäkringen täcker en stor del av kostnaden. Man undrar därför, tas inte hutlösa priser bara för att den obligatoriska försäkringen täcker en del av kostnaden.
Jag är först och främst intresserad av beloppet utan ROT, jag tittar sedan på hur mycket jag har rätt till i det fallet.
...men det är ju jag det och vem har sagt att jag har rätt....
Precis. Och har man två badrum blir det 6000 kr/mån, eller 12000 kr/mån om man byter vart 10e år. Bara för badrummen! Sen ska alla andra kostnader för bostaden läggas ovanpå det. Galet dyrt.J JohanLun skrev:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Vi körde självklart löpande, men hade fått en ungefärlig uppskattning av 3 olika företag innan vi valde ett. Vi var självklart medvetna om att det kunde upptäckas något oväntat men vi hade inga som helst indikationer på att något skulle vara fel och det renoverades senast 1990 så det var äldre men inte original.Paul-Staffanstorp skrev:
Det blir oftast billigast om man kör på en löpande debitering men då är det under förutsättning att man känner till de som ska utföra arbetet och vet att de är skötsamma men oftast vill folk ha fasta priser för att veta och kunna budgetera kostnaderna lättare och då måste man ta höjd också för vad som kan hända.
Sen har vi nästa aspekt och det är lite hur stor firma man anlitar för det är mycket enklare för en firma med ett antal gubbar att kunna ta sådana jobb med löpande debitering då de har flera jobb igång samtidigt så deras gubbar får i princip alltid ihop fullt debiteringsbara dagar.
Detta är totalt omöjligt för t.ex mig själv som kör ensam och inte kan ha flera projekt igång samtidigt och därför kan det kanske ibland bli lite dyrare då jag måste debitera för 160h eftersom ett badrumsprojekt upptar 4v i min kalender för annars går inte ekonomin ihop.
Skulle vara intressant om du vill dela med dig av hur många timmar de olika yrkeskategorierna var hos dig om det nu var ett normalt standardbadrum.![]()
Helt ärligt valde vi medvetet ett större företag som tog in vissa delar av arbetet. Vi var nog lite brända av mina föräldrars badrumsrenovering som fick pausas på obestämd tid då personen som skulle bygga och kakla fick en allvarlig sjukdom 2 v innan de skulle börja riva. De fick byta byggare och börja om fr början eftersom det inte fanns någon som kunde ta över i företaget.
Standard vet jag inte, ca 6kvm, snedtak, andra våningen m träbjälklag. 60x60 granitkeramik på golv och väggar. De rev ner till reglar och bjälklag för att förstärka och dra om el, samt dra om vatten och avlopp (men eftersom vi har träbjälklag var det enl VVS och elektriker ett enkelt jobb att dra om). Standard?
Redigerat:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flytta garageporten – är det möjligt och vad krävs?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Stenläggare per timme, är det omöjligt
Altan & Uteplats -
Är det möjligt att ha trägolv med golvvärme i källare
Golv -
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hur göra det så bra som möjligt för mig och barnen i hyresrätten?
Planlösningar