Hej!

Vi ska renovera ett badrum och jag tar tacksamt emot synpunkter på planlösningen. Se bifogad ritning.

Framförallt funderar jag på om jag placerat toaletten för nära väggen (avloppets centrum ca 40 cm från väggen). Annars måste vi välja en smalare kommod (60 cm istället för 80 cm).

För mig är det lite oklart hur BBR-reglerna om tillgänglighet för rörelsehindrade gäller vid renovering, men vi önskar att rummet ska fungera för en mindre, manuell rullstol.

Vänliga hälsningar
Johan

• Badrumsritning med toalett, handfat och dusch. Mått avstånd mellan väggar och inredning. Diskussion om tillgänglighet och placering av toalett närmast väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här 3D-vy på ovanstående förslag.

• 3D-vy av ett badrum med dusch, toalett, handfat och spegel, samt mörka träskåp.
    Skapa konto
Jag har även ritat ett alternativt förslag med högskåpet närmast dörren. Samma inredning, men annan placering.

• Alternativt badrumsförslag med högskåp nära dörr, mörka trädetaljer, dusch, handfat och toalett i vit inredning.
    Skapa konto
  • Planritning av ett badrum med högskåp nära dörren, dusch, handfat och toalett.
    Skapa konto
BirgitS
Om den som sitter i rullstolen ska kunna förflytta sig till toaletten på det sätt som vanligen görs, dvs. parkera rullstolen bredvid toaletten och sen lyfta sig sidledes, så måste det alltså finnas plats för rullstolen bredvid toaletten. Det kan lösas genom att toaletten är bredvid duschen och rullstolen parkeras i duschen, det innebär också att det inte får vara en fast duschvägg.

Kommoder är olämpliga om någon som sitter i rullstol ska kunna använda handfatet. Det måste gå att köra in rullstolen under handfatet för att man ska nå blandaren och tvålen.
Spegeln bör placeras på en höjd så man faktiskt kan se sig själv i den när man sitter i rullstolen.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Behöver man ta hänsyn till tillgänglighet när man endast renoverar?

R ReMaxBerea skrev:
Behöver man ta hänsyn till tillgänglighet när man endast renoverar?
Ja, men det är ingen som kommer kontrollera att du uppfyller kraven... Förrän någon faktiskt sitter i rullstol och kommunen inte tycker det är deras ansvar att stötta dig med anpassningen eftersom du borde löst det vid renoveringen...

Sen är frågan om det anses rimligt att bila upp golvet och flytta tex avlopp till toalett och dusch för att uppfylla kraven. Det vet jag inte...

BirgitS
Ett badrum som bara är 160 cm brett kan aldrig bli fullt tillgänglighetsanpassat men man kan ju göra det sämre eller bättre om nu badrummet faktiskt ska användas av en rullstolsburen person.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.