Hej.
Vad jag sett från svenska badrumsbyggen så används enbart duschbrunnar som kan släppa igenom fukt från tätskiktet (vägg/golv) ner i brunnen. Utanför norden verkar inte det här vara speciellt vanlig när det gäller avlånga brunnar. Jag har inte hittat en enda onlineaffär här som säljer såna i landet jag bor i. I princip alla modeller ser ut som den på bilderna jag har lagt till. Det finns alltså en ram runt hela brunnen och ingen som helst möjlighet för vatten under kaklet att rinna ner i brunnen.
Då till min fråga: Jag förstår att den svenska rekommendationen är mycket bättre och tryggare och något jag absolut hade valt om jag hade haft tillgång till en här och nu. Men samtidigt verkar det ganska "relaxed" på andra ställen så jag har lite svårt att bedöma hur stor risk det egentligen är. Hur stort av ett problem är det att köra utan tror ni?
Vad jag sett från svenska badrumsbyggen så används enbart duschbrunnar som kan släppa igenom fukt från tätskiktet (vägg/golv) ner i brunnen. Utanför norden verkar inte det här vara speciellt vanlig när det gäller avlånga brunnar. Jag har inte hittat en enda onlineaffär här som säljer såna i landet jag bor i. I princip alla modeller ser ut som den på bilderna jag har lagt till. Det finns alltså en ram runt hela brunnen och ingen som helst möjlighet för vatten under kaklet att rinna ner i brunnen.
Då till min fråga: Jag förstår att den svenska rekommendationen är mycket bättre och tryggare och något jag absolut hade valt om jag hade haft tillgång till en här och nu. Men samtidigt verkar det ganska "relaxed" på andra ställen så jag har lite svårt att bedöma hur stor risk det egentligen är. Hur stort av ett problem är det att köra utan tror ni?
Det spelar ju bara roll när kakelsättningen har misslyckats så att det finns sammanbundna hålrum under kakelplattorna som når hela vägen till brunnen. Finns inga hålrum så finns ingenstans vattnet kan rinna under kakelplattorna.
Jag tror inte det är helt vanligt med sådana sammansatta hålrum även om dålig kakelsättning med lokala/isolerade hålrum säkert är vanligt. Har fixet kammats ut korrekt i en enda riktning och kakelplattan trycks på plats så ska det inte finnas hålrum under plattan. Det andra hålrummet som kan uppstå är inkomplett fyllda fogar.
Jag tror inte det är helt vanligt med sådana sammansatta hålrum även om dålig kakelsättning med lokala/isolerade hålrum säkert är vanligt. Har fixet kammats ut korrekt i en enda riktning och kakelplattan trycks på plats så ska det inte finnas hålrum under plattan. Det andra hålrummet som kan uppstå är inkomplett fyllda fogar.
Tackar för svar, det låter ju betryggande även om andra hävdar att "fog och kakel alltid släpper igenom vatten". Då slipper jag riva upp betongen som jag la igår dåClaes Sörmland skrev:
Det spelar ju bara roll när kakelsättningen har misslyckats så att det finns sammanbundna hålrum under kakelplattorna som når hela vägen till brunnen. Finns inga hålrum så finns ingenstans vattnet kan rinna under kakelplattorna.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 423 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 423 inlägg
Svergie har väldigt seriösa badrumsregler (bland annat) men vi tillåter också badrum helt i trä och det är det långt ifrån alla som gör vilket förklarar en del. Nu säger du inte vars du är men husen där dom inte har skogar för att försörja husbyggen samt varmare klimat förstörs inte av små mängder fukt på samma sätt heller.
Klart det gör, fix och fog är cementbaserade produkter så de kapillärsuger vatten, så något tätskikt kan de aldrig vara. Och har man porös kakelkeramik så suger även det upp vatten på baksidan. Men det är ju ändå väsensskilt från att det skulle rinna vatten under kakelplattorna. Det kräver ju öppna hålrum.C Chris__ skrev:
Det är bara att titta i sin svenska golvbrunn, hur många har vatten synligt rinnande eller droppandee under slukristen efter en dusch? Jag har aldrig sett det.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Njaa, det behöver inte vara hålrum under plattorna. Det kommer att vandra/sugas fukt under plattorna mot brunnen. Men om fogars mellan plattorna är korrekta så handlar det om väldigt lite vatten.
Hur man resonerar i landet du befinner dig i vet jag inte. Men jag vet en engelsk byggare som blev förfärad när han hörde att vi har tätskikt på golvet. ”Var skall då vattnet ta vägen som kommer på golvet”.
Hur man resonerar i landet du befinner dig i vet jag inte. Men jag vet en engelsk byggare som blev förfärad när han hörde att vi har tätskikt på golvet. ”Var skall då vattnet ta vägen som kommer på golvet”.
Jag tänker att kapillärkrafterna i cementmaterialen och keramiken vinner många gånger över tyngdkraften. Ställ en bit torrt tegel en en bit torr puts i ett glas med vatten och se kapillärkraften.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det är ju väldigt viktigt att du gör resten av badrummet också så som man brukar där du är.
Deras bristfälliga tätskikt kanske fungerar så länge du inte ändrar förutsättningarna.
Deras bristfälliga tätskikt kanske fungerar så länge du inte ändrar förutsättningarna.
Dom är inte så petiga här. Fanns inget tätskikt nånstans när jag tog bort kaklet. Huset är från 2018😂H hempularen skrev:
Resten av badrummet gör jag dock enligt svensk standard så det är nog OK.
Klicka här för att svara