Hej
Fogarna i mitt klinker är i dåligt skick, det finns gropar, hål och sprickor. De är ca 25 år gamla och inte särskilt bra gjorda från början.

Har varken tid eller pengar för renovering av badrum just nu, så frågan är om jag kan prova laga fogarna temporärt så att det iaf håller några år.

Går det att fylla på dessa med ny fog utan att behöva göra en komplett omfogning? Bryr mig inte om eventuell nyansskillnad då det bara gäller några år.

• Klinkerplattor med slitna fogar som visar sprickor och håligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på klinkergolv med skadade fogar, visa gropar och hål i fogmassan mellan de bruna plattorna.
    Skapa konto
  • Närbild av kakelfogar med synliga skador som hål och sprickor.
    Skapa konto
useless useless skrev:
Om anledningen är att det ska se snyggt ut så behövs en komplett omfogning (vilket varken är svårt eller tar särskilt lång tid). Skrapa bort allt löst med en fotskrapa och foga om enligt gängse metodik.

[länk]
Nä utseende är inte anledningen. Känns inte bra att det rinner igenom vatten när man duschar. Även om det såklart är tätskikt under.

Är den fogrensaren enklare än att köra multiverktyg med denna https://www.jula.se/catalog/verktyg...sagblad-till-multiverktyg/brukrensare-020877/
(Vilket jag antar att man riskerar kapa igenom tätskiktet?)

Fogarna är ju inte vattentäta ens när dom är nya och felfria. Så det finns ingen anledning att punktlaga av den anledningen.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fogarna är ju inte vattentäta ens när dom är nya och felfria. Så det finns ingen anledning att punktlaga av den anledningen.
Ah ok. Trodde fogning gjorde det typ helt tätt. Aja då får det nog vara som det är ett tag till.
Och lita på att tätskiktet är tätt

Varken plattor eller fog är täta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.