Hej,
Jag har nyligen flyttat till en lägenhet och planerar att renovera badrummet. Kaklet har släppt på vissa ställen, och min fråga är om jag kan ta bort allt kakel och lägga microcement som ytskikt i stället?

M Mr.El skrev:
Hej,
Jag har nyligen flyttat till en lägenhet och planerar att renovera badrummet. Kaklet har släppt på vissa ställen, och min fråga är om jag kan ta bort allt kakel och lägga microcement som ytskikt i stället?
Kan? Ja. Bör? Nej.

Personligen tycker jag microcement i princip alltid är fult. Dessutom är det väl hyfsat stor risk att du råkar skada tätskiktet om du ska knacka bort varenda platta.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Att ta ner alla plattor i ett badrum utan att tätskiktet blir katastrof är otänkbart. Och hur gammalt är tätskiktet nu, dags ändå att byta?

Tack för svaret, vad bör jag göra istället tycker du?
L Laurentiusson skrev:
Kan? Ja. Bör? Nej.

Personligen tycker jag microcement i princip alltid är fult. Dessutom är det väl hyfsat stor risk att du råkar skada tätskiktet om du ska knacka bort varenda platta

Stefan N Stefan N skrev:
Att ta ner alla plattor i ett badrum utan att tätskiktet blir katastrof är otänkbart. Och hur gammalt är tätskiktet nu, dags ändå att byta?
Badrummet är från 90-talet och föreningen har gjort en fuktmätning bakom plattorna. Det verkar inte finnas någon fuktskada – det är bara så att cementen har torkat och plattorna har därför släppt. Tycker du att jag bör göra en totalrenovering?

Tätskikt från 90-talet är förbrukat, i alla fall på sluttampen.

Paul-Staffanstorp
Har det gått så långt så att plattorna börjar släppa så är risken överhängande att resten med lossnar om man börjar peta i det så det enda rätta är att totalrenovera badrummet då det dessutom är typ 30år gammalt och anses förbrukat.

• Gilla
Mr.El
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har det gått så långt så att plattorna börjar släppa så är risken överhängande att resten med lossnar om man börjar peta i det så det enda rätta är att totalrenovera badrummet då det dessutom är typ 30år gammalt och anses förbrukat.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Okej, Tack för svaret

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Du har väl hört historien om att sminka en gris. Det är så din fundering om badrummet verkar

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Att lägga microcement går att göra direkt på kakel, men att göra det på ett 30 år gammalt badrum är bara att slösa pengar.

Det där badrummet kommer inom ett par år behöva göras om totalt så mitt råd är att lägga pengarna på sparkontot och totalrenovera om något år istället :)

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Att lägga microcement går att göra direkt på kakel, men att göra det på ett 30 år gammalt badrum är bara att slösa pengar.

Det där badrummet kommer inom ett par år behöva göras om totalt så mitt råd är att lägga pengarna på sparkontot och totalrenovera om något år istället :)
Tack för svaret, vi kommer att avvakta med det tills vi ha råd att totalrenovera

• Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
M Mr.El skrev:
Tack för svaret, vad bör jag göra istället tycker du?
Totalrenovera så fort ekonomin tillåter. Du kan även kolla med föreningen om det är stambyte på gång inom hyfsat snar framtid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.