1 055 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Badrumsrenovering /microcement
Hej,
Jag har nyligen flyttat till en lägenhet och planerar att renovera badrummet. Kaklet har släppt på vissa ställen, och min fråga är om jag kan ta bort allt kakel och lägga microcement som ytskikt i stället?
Jag har nyligen flyttat till en lägenhet och planerar att renovera badrummet. Kaklet har släppt på vissa ställen, och min fråga är om jag kan ta bort allt kakel och lägga microcement som ytskikt i stället?
Kan? Ja. Bör? Nej.M Mr.El skrev:
Personligen tycker jag microcement i princip alltid är fult. Dessutom är det väl hyfsat stor risk att du råkar skada tätskiktet om du ska knacka bort varenda platta.
Badrummet är från 90-talet och föreningen har gjort en fuktmätning bakom plattorna. Det verkar inte finnas någon fuktskada – det är bara så att cementen har torkat och plattorna har därför släppt. Tycker du att jag bör göra en totalrenovering?Stefan N skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har det gått så långt så att plattorna börjar släppa så är risken överhängande att resten med lossnar om man börjar peta i det så det enda rätta är att totalrenovera badrummet då det dessutom är typ 30år gammalt och anses förbrukat.
Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:
Att lägga microcement går att göra direkt på kakel, men att göra det på ett 30 år gammalt badrum är bara att slösa pengar.
Det där badrummet kommer inom ett par år behöva göras om totalt så mitt råd är att lägga pengarna på sparkontot och totalrenovera om något år istället
Det där badrummet kommer inom ett par år behöva göras om totalt så mitt råd är att lägga pengarna på sparkontot och totalrenovera om något år istället
Tack för svaret, vi kommer att avvakta med det tills vi ha råd att totalrenoveraQ Qaniel skrev:
Klicka här för att svara