6 431 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Vattenläcka i rör som går genom vägg i badrum
Hej!
Uppe på övervåningen så har jag en toalett och häromdagen så låg det cirka 4 liter vatten på golvet, kollade och hittade att röret som går till toaletten och in i väggen, då läckte det vatten i skarven, det mesta vattnet hade farit ut på golvet och en del verkar ha farit in i väggen eftersom på entrevåningens tak så buktade det neråt på ett ställe, borrade då ett hål i taket (genom första delen av taket, inte igenom hela taket) men inget vatten rann ut.
Tror ni att det kan ha runnit mycket vatten inne i väggen på 2 dagar?, tänkte att det kanske inte har gjort det eftersom det var så pass mycket vatten på golvet.
Tack på förhand
Mvh Mikael
Uppe på övervåningen så har jag en toalett och häromdagen så låg det cirka 4 liter vatten på golvet, kollade och hittade att röret som går till toaletten och in i väggen, då läckte det vatten i skarven, det mesta vattnet hade farit ut på golvet och en del verkar ha farit in i väggen eftersom på entrevåningens tak så buktade det neråt på ett ställe, borrade då ett hål i taket (genom första delen av taket, inte igenom hela taket) men inget vatten rann ut.
Tror ni att det kan ha runnit mycket vatten inne i väggen på 2 dagar?, tänkte att det kanske inte har gjort det eftersom det var så pass mycket vatten på golvet.
Tack på förhand
Mvh Mikael
När är badrummet gjort?
Om du har en nerbuktning är det väl rätt uppenbart att ngt intes tår rätt till. Jag skulle inte chansa utan ta ner taket och kolla. Om huset är 15 år eller nyare har du säkert väv i undertaket som i detta fallet hindrar att vattnet rinner ner, men risken är ju att isolering och bjälkar blivit vattenskadade.
/CC
Om du har en nerbuktning är det väl rätt uppenbart att ngt intes tår rätt till. Jag skulle inte chansa utan ta ner taket och kolla. Om huset är 15 år eller nyare har du säkert väv i undertaket som i detta fallet hindrar att vattnet rinner ner, men risken är ju att isolering och bjälkar blivit vattenskadade.
/CC
Huset är byggt 1959 så jag vet inte om det är renoverat någon gång.
I taket på våningen under så är taket vitt, någon typ av gipsplatta kanske, vet ej exakt.
Badrummet på entrévåningen, alltså det badrum som är under detta där det blev läckage,det är renoverat 2007.
Jo jag ska ta ner taket och kolla, har dock borrat men det kom inget vatten, det mesta vattnet rann dock ut på golvet, eftersom det var en mindre sjö på golvet flera gånger.
Jag har kollat anslutningen till toan och det visar sig att det är själva gummipackningen som blivit gles (ålderskäl?) om man kollat den anslutningen till toan tidigare så har detta kanske aldrig behövt hända, så man ska nog kolla upp alla anslutningar med jämna mellanrum.
Jag tycker att det är konstigt att dom fick bygga så här på 50 - talet, alltså med rör som är så nära väggen och bara genom ett hål i väggen och inget som skyddar inne i väggen mot läckage.
I taket på våningen under så är taket vitt, någon typ av gipsplatta kanske, vet ej exakt.
Badrummet på entrévåningen, alltså det badrum som är under detta där det blev läckage,det är renoverat 2007.
Jo jag ska ta ner taket och kolla, har dock borrat men det kom inget vatten, det mesta vattnet rann dock ut på golvet, eftersom det var en mindre sjö på golvet flera gånger.
Jag har kollat anslutningen till toan och det visar sig att det är själva gummipackningen som blivit gles (ålderskäl?) om man kollat den anslutningen till toan tidigare så har detta kanske aldrig behövt hända, så man ska nog kolla upp alla anslutningar med jämna mellanrum.
Jag tycker att det är konstigt att dom fick bygga så här på 50 - talet, alltså med rör som är så nära väggen och bara genom ett hål i väggen och inget som skyddar inne i väggen mot läckage.
chris47 skrev:När är badrummet gjort?
Om du har en nerbuktning är det väl rätt uppenbart att ngt intes tår rätt till. Jag skulle inte chansa utan ta ner taket och kolla. Om huset är 15 år eller nyare har du säkert väv i undertaket som i detta fallet hindrar att vattnet rinner ner, men risken är ju att isolering och bjälkar blivit vattenskadade.
/CC
Det byggdes så även på 70-talet.mickesrx skrev:
I badrummet uppe (byggboardsskivor) (och toa, dusch, tvättstuga nere i källaren (lättbetong)) kommer det kopparrör som går över till någon mässingskoppling med invändig gänga, kopplingens ytterände ligger i liv med väggen, in i mässingskopplingen är det en avstängningsventil iskruvad, mellan ventilen och väggen sitter en kromad bricka som döljer hålets kanter.
Jaså det visste jag inte. Kromad bricka?, hmm det sitter ingen sådan hos mig, kanske är den bortplockad?
Du skriver om mässingskoppling med avstängningsventil iskruvad, tror du att det sitter en sådan hos mig?, syns den från utsidan av väggen?
]Det byggdes så även på 70-talet.
I badrummet uppe (byggboardsskivor) (och toa, dusch, tvättstuga nere i källaren (lättbetong)) kommer det kopparrör som går över till någon mässingskoppling med invändig gänga, kopplingens ytterände ligger i liv med väggen, in i mässingskopplingen är det en avstängningsventil iskruvad, mellan ventilen och väggen sitter en kromad bricka som döljer hålets kanter.[/QUOTE]
Du skriver om mässingskoppling med avstängningsventil iskruvad, tror du att det sitter en sådan hos mig?, syns den från utsidan av väggen?
]Det byggdes så även på 70-talet.
I badrummet uppe (byggboardsskivor) (och toa, dusch, tvättstuga nere i källaren (lättbetong)) kommer det kopparrör som går över till någon mässingskoppling med invändig gänga, kopplingens ytterände ligger i liv med väggen, in i mässingskopplingen är det en avstängningsventil iskruvad, mellan ventilen och väggen sitter en kromad bricka som döljer hålets kanter.[/QUOTE]
Mässingskopplingen sitter inne i väggen, avstängningsventilen sitter utanpå. Brickan har ingen tätning, sitter bara för att det blir "snyggt".mickesrx skrev:
Okej, är det vanligt att mässingkopplingar kan börja läcka?, alltså den inne i väggen.
Hur ser den här avstängningsventilen ut? är det en sån här med en spårskruv på utsidan av röret som är avstängningen?
Okej bricka ja, nej någon sådan sitter inte hos mig.
]Mässingskopplingen sitter inne i väggen, avstängningsventilen sitter utanpå. Brickan har ingen tätning, sitter bara för att det blir "snyggt".[/QUOTE]
Hur ser den här avstängningsventilen ut? är det en sån här med en spårskruv på utsidan av röret som är avstängningen?
Okej bricka ja, nej någon sådan sitter inte hos mig.
]Mässingskopplingen sitter inne i väggen, avstängningsventilen sitter utanpå. Brickan har ingen tätning, sitter bara för att det blir "snyggt".[/QUOTE]
Klicka här för att svara