5 926 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Badrumsfläkt aktiverad av fuktmätare eller lampströmbrytare?
Vi är mitt uppe i renovering av ett badrum och har nu kommit till den punkt då det är dags för detaljbeslut som rör elektricitet och badrumsfläkten.
Vår byggfirma har presenterat två sätt för aktivering av badrumsfläkten. Antingen triggar den på fuktnivån eller så sätts den igång när någon tänder taklampan.
Till saken hör att huset är från 1910 och endast har självdragsventilation som ju endast fungerar bra på vintern. Alltså skulle man kunna tänka sig att det är bra att ge ventilationen lite draghjälp med en badrumsfläkt som är igång så fort någon tänder lampan. Å andra sidan förbrukar man då mer el.
Någon som har några tips/funderingar/reflektioner kring detta?
Vår byggfirma har presenterat två sätt för aktivering av badrumsfläkten. Antingen triggar den på fuktnivån eller så sätts den igång när någon tänder taklampan.
Till saken hör att huset är från 1910 och endast har självdragsventilation som ju endast fungerar bra på vintern. Alltså skulle man kunna tänka sig att det är bra att ge ventilationen lite draghjälp med en badrumsfläkt som är igång så fort någon tänder lampan. Å andra sidan förbrukar man då mer el.
Någon som har några tips/funderingar/reflektioner kring detta?
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Jag har min på separat strömbrytare samt fuktmätare, altså, duschar jag startar den själv, sätter jag på den med strömbrytare så går den en stund extra pga inbyggd timer. Det tycker jag är det bästa, Med en kronbrytare borde de lösa det.
jag har kopplat min fläkt på belysningen så får den fortsätta en stund efter att man släkt lampan,....
Den energiförlusten man gör känns som det kvittar....
Men fuktstyrd låter smart....
vad är kostnadsskillnaden?
Den energiförlusten man gör känns som det kvittar....
Men fuktstyrd låter smart....
vad är kostnadsskillnaden?
Jag har en Fresh Intellivent i badrummet, inställd på att gå igång på fukt men kan också sättas manuellt och går då en stund (kan ställas in mellan 5, 15 och 30 min tror jag). Tycker personligen detta är bra, är det fuktigt vill man ju att fläkten går igång men man vill också kunna påverka fläkten manuellt. Att bara koppla till lysknappen rakt av tycker jag verkar sämre, efter en dusch är fukten kvar även om du släcker lampan...
Produkter som diskuteras: "Intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 185 kr inkl moms
Läs mer
Våran pax går en kvart när man tänder lampan och om man fortfarande är kvar i badrummet när kvarten gått så kör den en kvart till osv. Den är även utrustad med fuktsensor som tvångskör fläkten så länge luftfuktigheten är över inställt värde.
Sent from my MK16i using Byggahus
Sent from my MK16i using Byggahus
Jag har monterat en Intellivent som går på låga varv konstant och varvar upp då den känner hög fuktnivå.
Hus från 1970 med fönster bytt till 3-glas så självdraget som fanns då är borta iom att huset bivit så tätt, så lite extra ventilation mår huset bara gott av!
Hus från 1970 med fönster bytt till 3-glas så självdraget som fanns då är borta iom att huset bivit så tätt, så lite extra ventilation mår huset bara gott av!
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag tycker du har fått goda råd ovan, det man kan summera det med är: om det ändå byggs (elen dras) om så ska du inte behöva välja fukt _eller_ manuellt tillslag, se till att du får båda, dvs. fuktstyrning och extra knapp (inte kopplat till lampan alltså) som antingen forcerar gång tills du slår av eller går X min.
Det finns många bra fläktar, men en som nämnts ovan och som jag också har själv är Fresh Intellivent, och jag är mycket nöjd. Den inkluderar alla funktioner ovan, så bara det finns rätt matning så får du allt du vill ha. Den kan också (som nämnts ovan) gå på lågvarv konstant, för att ge en grundventilation.
/U
Det finns många bra fläktar, men en som nämnts ovan och som jag också har själv är Fresh Intellivent, och jag är mycket nöjd. Den inkluderar alla funktioner ovan, så bara det finns rätt matning så får du allt du vill ha. Den kan också (som nämnts ovan) gå på lågvarv konstant, för att ge en grundventilation.
/U
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kan även varna från vad vi bytte ifrån.
Det är en väldigt snygg rostfri fläkt som skulle fälla in sig när den inte var igång.
Kan inte komma ihåg vad den hette men tror att det hade ett X i namnet.
Den var extremt Högljudd och gnisslade. Lät lite som en hysterisk fågel.
och den stängde aldrig av!
Intelliventen är det bästa som har hänt mitt badrum man märker inte ens när den är igång.
och bara att den växlar ner är ju helt fantastiskt.
den känner även av om den inte gör nytta och stänger då av!
Det är en väldigt snygg rostfri fläkt som skulle fälla in sig när den inte var igång.
Kan inte komma ihåg vad den hette men tror att det hade ett X i namnet.
Den var extremt Högljudd och gnisslade. Lät lite som en hysterisk fågel.
och den stängde aldrig av!
Intelliventen är det bästa som har hänt mitt badrum man märker inte ens när den är igång.
och bara att den växlar ner är ju helt fantastiskt.
den känner även av om den inte gör nytta och stänger då av!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden