6 273 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Nedsänkning av golvspånskiva i badrum
Det verkar vara ganska populärt att sänka ner golvspånskivan mellan reglarna (i träbjälklag), CC300 vid badrumsrenovering. Syftet är att spara bygghöjd och på så sätt möjliggöra golvvärme och fallbyggnad. Golvspånskivan vilar alltså på en list som i sin tur är skruvad in i regeln från sidan.
Är detta ok enligt gällande branschregler?
GVK säger att det krävs 22mm golvspånskiva på minst CC600. Sedan krävs minst 12mm avjämningsmassa.
BKR säger att 22mm golvspånskiva på CC300 är betryggande för att det keramiska tätskiktet inte skall skadas.
Ett golv med så hel golvspånskiva som möjligt skarvad på regel bör väl vara mer stabil än mindre bitar nedsänkta mellan reglarna på CC300!? Skulle nedsänkt 22mm golvspånskiva mellan reglar, CC300 anses uppfylla både GVK och BKR? I branschreglerna pratas ju bara om golvspånskiva på reglar, inte mellan...
Är detta ok enligt gällande branschregler?
GVK säger att det krävs 22mm golvspånskiva på minst CC600. Sedan krävs minst 12mm avjämningsmassa.
BKR säger att 22mm golvspånskiva på CC300 är betryggande för att det keramiska tätskiktet inte skall skadas.
Ett golv med så hel golvspånskiva som möjligt skarvad på regel bör väl vara mer stabil än mindre bitar nedsänkta mellan reglarna på CC300!? Skulle nedsänkt 22mm golvspånskiva mellan reglar, CC300 anses uppfylla både GVK och BKR? I branschreglerna pratas ju bara om golvspånskiva på reglar, inte mellan...
Jag har sågat bort 45 mm av bjälklaget ovantill och limmat/skruvat 45x45mm reglar undertill för att kompensera bärigheten samt få plats med isoleringen. Kompletterat med bjälklag så c/c är 300 mm. På mitten av bjälklaget har jag satt Ø42 mm rör mellan berget och bjälklaget för att få det absolut stumt. Huset står helt och hållet på berg med torpargrund.
Det skulle säkert klarat sig med enbart bjälklaget men det blev både hängslen och livrem
Med detta får jag samma nivå på golvet i badrummet som i hallen....
Det skulle säkert klarat sig med enbart bjälklaget men det blev både hängslen och livrem
Med detta får jag samma nivå på golvet i badrummet som i hallen....
Om CC avståndet är samma och spånskivan lika tjock, så blir det stabilare om man skarvar på reglarna än om man sänker ner mellan. Sedan kan man ju naturligtvis göra andra förstärkningar för att höja böjstyvheten.Pegus skrev:
Det beror på "listernas" mått, samt hur de är fästa i regeln.Pegus skrev:
Med tillräckligt grova lister, väl fastsatta, kan du få samma eller högre böjstyvhet.
Problemet är väl att det måste beräknas för det enskilda fallet.
/ Fredrik
Klicka här för att svara