Letar efter en billig variant av beröringsfri/ sensorstyrd tvättställsblandare till badrummet. Tänkte det kunde vara smidigt när man kommer från verkstan eller trädgården att ha en sån blandare;-) Mindre kladd liksom.
Men har inte lust att betala upp mot 5000 för en sån. Nån som vet var det finns någon billigare att köpa? Märke spelar ingen roll.

biltema skulle ju få in en sådan i maj , dock har jag ej sett den där än

finns på ebay för runt 1000kr med frakt. Men det finns både billigare och dyrare också såklart.

Slog in artikel numret på beröringsfria blandaren på Biltemas dator i butiken senast jag var inne och fick "svar" att den fanns i "lilla butiken". Nu var kön dit så lång att jag aldrig köpte den men den har tydligen kommit in nu iallafall :-D:):)
Dryga 1100;- är mycket rimligare pris än jag hittat i övrigt. Nån som har erfarenhet av denna, vet vilken tillverkare det är och så...?

Redigerat:
Fortsätter på denna tråd då jag också är intresserad av biltemas sensor styrda blandare.
Någon som vågat testa den än och kan berätta hur den är?

Kollade på biltema idag och bad dom öppna en förpackning så jag kunde klämma på den, kändes faktiskt bra. Hon visste inte vem som var tillverkare men dom hade sålt 6st sedan maj förra året och ingen har kommit i retur än.
Undra om man vågar sig på ett par sådana.....

Jag köpte en begagnad men oanvänd Oras 6230 på blocket för ca ett år sedan för 1100kr tror jag det va. Jag tror en ny skulle kosta över 3600kr. Jag har dock inte använd den än. Men nu på senvintern kommer min förening att göra stambyte och då kommer jag bla bygga ut mitt badrum och sen montera denna bandare. Jag har längtat efter att slippa "paka" bandaren varför gång man ska tvätta sig.

Så om ni letar bla på blocket efter beröringsfria blandare så kanske ni också hittar en.

Men den på biltema ser ju rätt bra ut med tanke på priset.

Ok jag fortsätter tråden.
Köpte och installerade biltemas sensorstyrda blandare och testade dom nyss, allt verkar funka prima. MEN trycket är ju åt helsike för högt för vårat handfat av det lite mer moderna grunda typen. Resultatet blir ju att vattnet av trycket skjuts över kanten.
Kollade instruktionen där det står att
1) För lågt vattentryck= Rengör silen alt justera vattentrycket.
2) För högt vattentryck= Justera vattentrycket.

So far so god men hur justerar jag vattentrycket då? Vad jag kan se så fin det ingen ventil på kranen eller anslutningsslangarna och jag kan ju inte gärna justera trycket vid källan då jag gärna vill duscha med högt tryck.
Så någon som har någon ide alt kanske till o med svaret, och jag vill ju undvika att ha en ballofix kran innan som är 50% öppen men det kanske är enda lösningen?

Tacksam för ideer.....

sätt dit 2 st avstägnings ventlier och stryp dom lite det borde väll funka ?

Japp. jag funderade lite extra och kom på det också, Fick för mig att det kan bli ett brusande ljud av dom när dom står halvstängda men det kanske inte blir ett problem.

1817 skrev:
Ok jag fortsätter tråden.
Köpte och installerade biltemas sensorstyrda blandare och testade dom nyss, allt verkar funka prima. MEN trycket är ju åt helsike för högt för vårat handfat av det lite mer moderna grunda typen. Resultatet blir ju att vattnet av trycket skjuts över kanten.
....
Har precis samma problem. Man kan skruva av höljet på "kranen" via insexskruven som sitter precis under vattenöppning och en på baksidan.
Man lyfter alltså av metallhöljet och kan skruva på en sensor där på innandömet. Det finns en genomskärningsbild av kranen som visar hur det ser ut i bruksanvisningen. Lite svårt att förklara och tyvärr tog jag inga bilder när gubben skruvade bort den, vilket jag ångrar nu.
Men jag tycker inte det blev nån märkbar skillnad. Var inne på Biltema och frågade dem men de visste ju inget heller.
I övrigt känns den rejäl och är jäkligt snygg där den sitter.
Det är bara de här moderna grundare handfaten som är problemet kanske :D

Nån som provat att "strypa" flödet ännu ?

Lösningen på problemet med högt tryck är att byta munstycket till "Snålspolande" vilket jag gjorde och det funkar perfekt, eller strålande om man är vitsig. :D

Jag har dock ett annat problem med mina två kranar, den ena la av efter en dag, började blinka rött och inget vatten kom, enl. manual tyder det på slut på batteri. Åkte iväg och fick ett nytt batteri på Biltema, efter byte av batteri funka den igen. Efter två dagar var det samma problem igen men började då att använda den andra vasken istället med lika dan kran och gissa vad som hände efter två dagar, samma blink utan vatten... :@ Hade inte tid att kolla vidare på det så det blev tandborstning i köket. Dagen efter kom minsta dottern (7 år) och jublade då hon lagat kranarna och döm om min förvåning när vi testa, båda fungerade igen. Frågade vad hon gjort och hon bara satte under händerna, hmm. Tyvärr höll det bara några dagar sen la dem av igen och så har det fortsatt i två veckors tid.
Ska ringa o kolla med Biltema vad de tror.

Någon som råkat ut för liknande problem?

jordel skrev:
Jag har dock ett annat problem med mina två kranar, den ena la av efter en dag, började blinka rött och inget vatten kom, enl. manual tyder det på slut på batteri.
Någon som råkat ut för liknande problem?
Japp, har precis samma problem med vår ena kran. Men eftersom den sitter i sommarstugan, man har fullt upp med två små barn och den andra fortfarande fungerar så har vi inte gjort något åt det.:S
MEN.....Innan den la av hade vi problem med att den inte slutade rinna, fick gå på huvudkranen tillslut och stänga av en stund, när vi satte på, igen rann den inte mer. Så var det ett tag, då och då. Efter ytterligare en tid kom det bara sporadiskt med vatten tills den la av helt och blinkar med röda lampan.

Låter som om att Biltemas kranar inte är att föredra med andra ord...

Både och !
Den ena kranen fungerar klockrent, ett år efter inköpet. :D
Sen är det ju en prisfråga. Alla har ju inte råd (eller vilja) att köpa kranar för många tusenlappar.
Problemet är också det grunda handfatet, men det går om man bara är lite försiktig.
Nu har jag plockat bort munstycket och ska prova med snålspolande, ska köpa batteri till den icke fungerande också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.