Innan vi satte igång med badrumsrenoveringen så tyckte jag att det var svårt att bilda sig en uppfattning om vad kalaset kunde komma att kosta. Så för att försöka hjälpa alla andra kunskapstörstande och renoveringssugna så har jag sammanställt vad vår renovering kostade.

Badrummet är 3,6 kvm och har 2,40 i takhöjd och ligger i en 60-talsvilla. Innan vi satte igång så låg det plastmatta på golvet och våtrumstapet på väggarna anno slutet av 1980-talet. Tapeten såg ut som en schweizerost med dussintals hål i efter montering av handikapphandtag, duschstång m.m. Själv så rev jag ut hela badrummet själv, bilade upp hela golvet (för flytt av brunn) samt kompletteringsreglade. Dessutom så har själv målat taket, satt foder och köpt ganska mycket av materialet. Resten är gjort av hantverkare. Hantverkarna (plattsättare, rörmokare och elektriker) jobbade alla på löpande räkningar. Totalkostnad för renoveringen blev 74 500 kr och då är verkligen alla kostnader inräknade förutom soppapengar för att kuska till fram och tillbaka till Bauhaus. Vi fick en del offerter på jobbet och det skulle landa på drygt 100k för att leja ut hela jobbet. Genom att göra en del själv och genom att få tag på prisvärda hantverkare samt speja av Blocket efter fynd så sparade vi säkert 30 000 kr.

Totalkostnaden består av följande:
Plattsättare arbete 102h arbete och 17 mils bilersättning (efter ROT inkl moms) 25 200 kr
Materialkostnad plattsättare 7 292 kr
Rörmokare, 12h arbete (efter ROT inkl moms) 2 962 kr
Materialkostnad rörmokare 7 296 kr
Elektriker 12 h arbete och bilersättning för två resor (efter ROT inkl moms) 3 120 kr
Materialkostnad elektriker 3 363 kr
Badrums- och spegelskåp Svedbergs bianca 60cm (Nytt i kartong på Blocket) 5 000 kr
Badkar Svedbergs 160 cm (Nästan oanvänt från Blocket) 400 kr
Golvvärme T2 Blue 2,5m 1 959 kr
Takdusch Hafa Duo 1 495 kr
WC-stol Ifö Sign 1995 kr
Handfatsblandare Oras 1910 Saga 395 kr
Badkarsblandare Oras Nova 40cc 1 849 kr
Badrumsfläkt Fresh intellivent 1 649 kr
Klinker 10x10cm 950 kr
Kakel vitt 15x15cm 850 kr
Kakel Höganäs arkitekt turkos 10x10cm 1 300 kr
Spottar Hide-a-lite slim LED 1 000 kr
Trafo Hide-a-lite Jolly 499 kr
Hyra av bilhammare Hilti 440 kr
Humidboard 2 550 kr
Övriga kostnader (reglar, förbrukn. varor, färg, skruv, lim, foder etc) ca: 2 800 kr
Totalt: 74 500 kr

Bild innan renovering
Innan1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
innan2.jpg
Skapa konto

Resultatet
efter1.jpg
Skapa konto
efter2.jpg
Skapa konto
efter3.jpg
Skapa konto

Bilderna är verkligen inte de bästa men det ger iaf en hint om hur det blev.

/ensvensktiger

• Gilla
Germanpilsner
  • Laddar…
Det blev snyggt!

Nästan för snyggt för de pengarna :)

Grattis. Måste kännas som en bra "investering"!

Vad jag speciellt uppskattar är frånvaron av massa modernt trams, som
inbyggda toapappershållare
fullt med spotlights i taket
ångduschar
LED-upplysta tvålkoppar
hörnbadkar
osv.

Enkelt, stilrent och snyggt helt enkelt!

Härligt, precis en sån tråd jag letat efter, tack för det!

Vi ska själva renovera ett badrum på knappa 4 kvadrat. Det vi skall göra förutom det du gjort är att byta avloppsstammar. Däremot kommer vi att köra platsmatta på golvet och (förmodligen) Fibotrespo på väggarna. Och dusch istället för badkar.

Blir nog bara elektriker jag tar hjälp av, men vi får se!

Vi borde hamna på ungefär samma kostnad som du!

Tar det verkligen 102h att sätta tätskikt och ytskikt på fyra kvadratmeter?

fredl skrev:
Tar det verkligen 102h att sätta tätskikt och ytskikt på fyra kvadratmeter?
Min tanke precis. Det är ju tvåochenhalv vecka. Jag gjorde det på 5 dar själv, och jag är inte proffs...

Menade inte att vara spydig (om någon trodde det), utan jag undrade av ren nyfikenhet. Vi har precis gjort samma sak men med våtrumsgolv och plastmatta (ovanpå flytspacklat golv). Det tog någonstans mellan 12 och 16 timmar.

Kul att folk verkar gilla badrummet. Tanken var att göra det ganska tidlöst och att det ska passa ihop med stilen i övriga huset, vilket vi tycker att vi lyckades bra med.

Under de 102h så gipsades det, gjöts det helt nytt golv, flytspacklades i två omgångar, värmeslinga monterades, sattes tätskikt, kaklades och sattes klinkers. Det som gjorde att det tog lite extra tid var att det var lite bökiga rördragningar att ta hänsyn samt att det tar lite extra tid att sätta 10x10 plattor. Så de 102h är faktiskt inte saltade till skillnad från rörmokarn som tog hutlöst betalt för sitt material. /ensvensktiger

fredl skrev:
Menade inte att vara spydig (om någon trodde det), utan jag undrade av ren nyfikenhet. Vi har precis gjort samma sak men med våtrumsgolv och plastmatta (ovanpå flytspacklat golv). Det tog någonstans mellan 12 och 16 timmar.
inte jag heller. och mitt badrum är 6m2...

Under de 102h så gipsades det, gjöts...
gjöt inte men det las värmeslinga och 10x10 sjösten på golvet inga gigantiska plattor på väggarna helle.. samt bård, och en 60x60 spegel i "ruter-position" med handsågad 2x2-sjösten runt om som ram samt allt annat runt omkring. Rivning och omregling och nya väggar tog längre tid... jag höll på under 2,5 helger (lö+sö), och det var ju en del torktid i det... förresten... har du inte 15x15 på väggarna? (och 10x10 på golvet)

Redigerat:
men det blev snyggt. och det är väl huvudsaken...

:thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.