Badrum
tank77: [citat] Jo, om golvet är betongbjälklag vilket TS har, därför godkänt! Läs på innan du kommer med felaktiga påståenden, bara ett tips;)
Dagwood: Tusen tack. Jag har nu mailat min bostadsrättsförening och även offerta.se så vi får hoppas att jag får svar så det kan börjas på riktigt. En sak som jag glömde ta upp är att jag skulle vilja sänka taket för att fälla in spotlights. Förutom själva taksänkandet som jag tror jag har koll på nu, finns det några fallgropar vad gäller våtutrymme som jag bör tänka extra på.
HenrikHuslöse: [citat] Lätt! Slå in rör-i-rör som st (=rullar) i datorn så räcker det inte bara till tvättstället utan ett par varv runt huset också.
1457g: [citat] Eftersom hela den delen av huset har reglats om efter 20 års takläckage så ja, allt är bytt. Kakel på golv och väggar. Har dock ingen golvvärme och sånt. Allt köpt i butiker, kakel köptes i en partihandel så man fick riktigt fint för 49kr kvm. Jag menade inte att 25' är vad det ska kosta för alla utan bara att mitt kostade det. Skickat från en Trocadero
igstar: 130.000:- var för att dra från ett annat boningshus, 8 m ut till detta torpet, och koppla på det. OBS! Inte anslutning till brunnar och kranar i torpet, utan enbart grävning / bilning, iläggning och påkoppling i det andra boningshuset. Tackar för tipsen annars. Jag ska kolla in TorpISAK. Vi vill helst ha toaletten inne i torpet, så en "luktfri" lösning är den enda möjliga i så fall.
sin: [citat] Hmmm, men det är inte så snyggt med rökfärgat i de flesta badrum, bättre då att ha ajax flaskan framme lite oftare. är själv inget "neat freak" och har klarglas utan problem.
hempularen: Viktor har rätt, det kallas för Stockholmsventilation, var vanligt i lägenheter från 30 talet. Jag hade det i min första lägenhet. Med vippventil i original mitt på väggen. Öppnade man den så blåste det orkan i badrummet, man kunde torka tvätt över badkaret snabbare än i torktumlaren i tvättstugan (nästan).
stilofunk: Tack för tipset! Då kommer jag att prova med ankarmassa! De trekantiga pluggarna ovan har jag redan använt till vattenradiatorer och är inte helt övertygad om hållfastheten.
tank77: Kan väl nämna att min favoritfog för vägg är Schönox TD, lätt att foga med och den blir jämn och fin utan tendens till flammighet. Bästa klinkerfogen är PCI:s Megafog i i kulören cementgrå, går ej att misslyckas med denna fog, man kan misshandla denna fog totalt, antingen börja torka tidigt eller vänta riktigt länge innan man börjar tvätta av. Blir alltid perfekt utan
fredj721: Hej, Håller på och ska bygga om tvättstugan, det innebär blandannat ubyte av en brunn samt flytt av en annan. Just flytten ger mig lite huvudbry. På ritningen ser det ut som om inkommande vatten kommer in huset på ungefär det ställe där brunnen ska placeras. Jag vet att plattan (det är i källare) är minst 20 cm, vi såg inte till vattenledningen när vi drännerade, vilket förde oss
per1981: Det står KIWA längst nere i vänstra hörnet på den genomskinliga plasten men jag vet inte om det är fabrikatet eller om det är certifieringsföretaget.
JKHANSSON: tack så mycket för snabbt svar! det va så jag trodde, men ville få det bekräftat =) Mvh Jan
Tander: Tack för det svaret. Då är det bara att sätta igång. :) MVH Tommi
maghen: Ok, jag hittade till slut en lokal handlare som hade både multifog och kakelfog i rätt färger, så det löste sig! Tack för alla tips och råd!
thomasx: Ja, detta är något att vara orolig över. Om badrummet är gjort av föreningen i samband med stambytet 2005, så reklamera till dem och försök få det att gå den vägen. Men ta ett snack med ditt eget försäkringsbolag först kanske, dom bör kunna ge dig goda råd om hur hantera frågan.
Lolle: [citat] Sorry det är jag som läste slarvigt att du menade den nya golvmattan. Jag trodde du menade gammal väggmatta. Behåll din nya matta förstås, sätt upp gipsskivor på väggarna o behåll plyfan så har du bra bärighet för väggmontering. Sätt väv med överlapp (oftast spacklad kant mellan matta o väv enligt monteringsanvisning) och måla med våtrumsfärg. Totalkostnad för färg
ThoBer: Köpte en fläkt på Bauhaus, vit, 14x18 som aldrig startat. Leverantören har tydligen konkat då produkten inte längre finns i butiken. Någon som vet hur man får igång den?
daugaard: [citat] kommer inte ihåg vart men dom här ä oxå rätt tunna http://www.elbutik.se/product.html/puck-led-3x1w-ww-alu?category_id=15227
margareta7: Väggarna är färdiga. Denna gången är det mycket fint gjort. Kakel lagda jämt och fint, ljusgrå fogar är jätte fina, jämna, släta -så som det ska vara. Imorgon ska de foga golv. Vad skönt.
Bruiser: [citat] Näe precis, den fuktigheten lär väl vara runt 100% Nu blir det ju så jag gör det också.
thomasx: Nja, även om ni har en väggskena av något slag, ex-vis halvbredd av glasblock som jag valde för just det ändamålet, så kan ni ju ha glasdörrar som är 900x900. Utrymmet i duschen blir då 1000x900mm.
parper: Visst är det så. Ville bara poängtera att det börjar ju inte växa svamp i trä bara för att det är i ett badrum och börjar de det så har man andra problem .. Stänger du in fuktigt trä utan ventilation så får du problem och så är det ju inte i det här fallet. Har lite dålig koll men måste man ha fuktskydd i taket nuförtiden för att det skall vara enligt bransch standarden ?
pappskallen: [citat] Nja, makten och makten, det följer väl regeln om utbud och efterfrågan som allt annat........ Men i ert fall är det ju enkelt, frågan ni ska ställa er är ju huruvida mervärdet är värt dom pengarna, något annat behöver ni ju inte ta ställning till, frågan huruvida andra tycker det är rimligt eller inte är ju egentligen irrellevant. Har ni prövat att pruta med
AXS: Limma fast mosaiken med sättlim, du pratar med byggvaruhuset som säger vad du ska ha. Sen fogar du med samma färg som innan, eller rensar all fog och fogar i valfri färg. Se till att inte peta för mycket under, viktigt att tätskiktet är helt!
Jimmy N: Beroende på hur pass mycket ryggar eller hur ur lod väggen är, hade jag antingen putsat väggen eller reglat väggen med 28x70 och pallat ut där det behövts och därefter satt skivor. Är väggen någorlunda bra, går det ju att spackla ut väggen med fix eller liknande och ev. stocka ut väggen med tex. en rätstock. Eller varför inte limma nya skivor direkt på väggen, klickar baksidan
Lolle: Jag hade tyckt det var smidigt med en som kan göra båda, förutsatt att denne person jobbar kontinuerligt med både plattsättning och rörmokeri. En av de bästa kontakterna jag har är fd golvläggare och numera plattsättare o rörmokare. Är ansluten till både säker vatten och gvk. Dock har han full beläggning i kalendern så väntetiden är oftast 8-14 månader för större projekt
Postman: Tack så jätte mycket för svaret. "Inget regn" ... ;-) he he he om det har regnat konstant sen gjutningen ra?
hempularen: [citat] Använde du den tillhörande primern också?