3 980 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Vilket tätskikt är bäst
I vår närhet (1 mil) har vi två firmor som säljer system med flytspackel och tätskikt.
Bostik i den ena och Casco hos den andra.
Ytskiktet av märket Casco kändes lite tunnare jämfört med Bostik.
Kan det ha betydelse över tid. Jag antar att de åldras och kan ha olika egenskaper som kan ha betydelse i framtiden.
Vi är tacksamma för råd om vilket system vi bör välja.
Det finns att skicka efter på nätet men blir krångligare om det skulle behöva kompletteras under tiden vi jobbar.
Vi bor inte i närheten av något köpcentra med bygghandel.
Vad jag kunnat läst mig till skall man hålla sig till ett märke från början till slut.
Bostik i den ena och Casco hos den andra.
Ytskiktet av märket Casco kändes lite tunnare jämfört med Bostik.
Kan det ha betydelse över tid. Jag antar att de åldras och kan ha olika egenskaper som kan ha betydelse i framtiden.
Vi är tacksamma för råd om vilket system vi bör välja.
Det finns att skicka efter på nätet men blir krångligare om det skulle behöva kompletteras under tiden vi jobbar.
Vi bor inte i närheten av något köpcentra med bygghandel.
Vad jag kunnat läst mig till skall man hålla sig till ett märke från början till slut.
Om du ska ha ett foliebaserat tätskikt (och jag antar det) så välj i så fall ett där folielimmet är av 2-komponents typ. SP har ju gjort ett test där samtliga tätskikt som hade den gamla gummimassan som lim (som torkar genom avdunstning av vatten) underkändes.
Jag körde med LIP, finns till bra pris på nätet. Köp lite extra så behöver du inte komplettera!
Jag körde med LIP, finns till bra pris på nätet. Köp lite extra så behöver du inte komplettera!
Hantverkare verkar överlag föredra antingen Ardex eller LIP. LIP finns till bra priser på t.ex. sigro.se.
Ardex har jag sämre koll på var man kan köpa som privatperson till bra pris.
Men tipset är väl att köra något av de systemen!
Jagar man kronor så funkar det sannolikt lika bra med vilket godkänt tätskiktssystem som helst. Handlar väl mest om hur man själv resonerar och prioriterar.
Ardex har jag sämre koll på var man kan köpa som privatperson till bra pris.
Men tipset är väl att köra något av de systemen!
Jagar man kronor så funkar det sannolikt lika bra med vilket godkänt tätskiktssystem som helst. Handlar väl mest om hur man själv resonerar och prioriterar.
Rådet från butikerna är att använda "vanligt" lim till folien och 2-komponent vid skarvar och manschetter.
Många olika bud om samma sak är det minsann :x
Man hinner inte få folien på plats om man använder 2-komponent har jag hört......
Många olika bud om samma sak är det minsann :x
Man hinner inte få folien på plats om man använder 2-komponent har jag hört......
jodå man hinner få den på plats men man ska vara lite förbered, ev. prima skivorna innan man börjar.
Lita inte 100% på butikerna, läs genom monteringsanvisningen till tätskikte,t är du osäker fråga här eller ring teknisk support.
Lita inte 100% på butikerna, läs genom monteringsanvisningen till tätskikte,t är du osäker fråga här eller ring teknisk support.
köp hem några extra roller och penslar.
Jag brukar använda nått som heter PR88 som är en handkräm / handskydd på händer och underarmar innan jag börjar med tätskiktet, mycket lätt att få ren händerna efteråt även om man använt 2komp
Jag brukar använda nått som heter PR88 som är en handkräm / handskydd på händer och underarmar innan jag börjar med tätskiktet, mycket lätt att få ren händerna efteråt även om man använt 2komp
Av dom 2 fabrikaten lägger jag min röst på Casco. Är samma som shönox som många proffs kör med och produceras av Akzo nobel som är en stabil aktör. Har själv gjort ett par badrum med deras produkter och jag tycker det är likvärdigt med lip som annars är min favorit.
Ett tips när man sätter deras dukar är att vänta 10-15 min med att försegla skarvarna. För det blir gärna lite blåsor efter den tiden så man får gå ett varv efter och släta till en gång till innan man sen förseglar skarvarna. Förseglar man skarvarna direkt har man ingenstans att pressa ut den sista luften.
Ett tips när man sätter deras dukar är att vänta 10-15 min med att försegla skarvarna. För det blir gärna lite blåsor efter den tiden så man får gå ett varv efter och släta till en gång till innan man sen förseglar skarvarna. Förseglar man skarvarna direkt har man ingenstans att pressa ut den sista luften.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har kört en del badrum med Bostiks foliesystem nu och tycker det är smidigt och bra att jobba med samt prisvärt jämfört med både Lip och Schönox...
Har också fått höra att det finns två tillverkare av ALL tätskiktsfolie så det skiljer nog inte alltför mycket på dem mer än logotyper och färgerna
Har också fått höra att det finns två tillverkare av ALL tätskiktsfolie så det skiljer nog inte alltför mycket på dem mer än logotyper och färgerna
var på ett seminarium med bla LF & Säkervatten, då var det med lite tillverkare bla jaeger nordic som tillverkar tätskiktsfolie men enl. han så var nästan ingen folie lik den andra, tätskiktsföretagen bestämmer själva hur den ska vara utformad med olika "ytskikt" på själva membranet eller vad man ska kalla det för.
Tyckte själv det var lite konstigt att nästan alla tätskiktslev. fick fram folie över en natt, men det fick ju sin förklaring
Tyckte själv det var lite konstigt att nästan alla tätskiktslev. fick fram folie över en natt, men det fick ju sin förklaring
Klicka här för att svara