9 829 läst ·
49 svar
10k läst
49 svar
SP rapport: Tätskikt i våtrum -funktionsprovning av foliesystem
Jag var föräldraledig så jag tar inte åt mig. Bedömningen SP har gjort för att ej följa anvisningarna är att testet inte har varit utformat så som en vanlig badrumsrenovering. Rätt eller fel ska inte jag säga men jag har också min åsikt.
Att få mer rättvisa tester är inte alls omöjligt men då får ni lobba hårt hos någon tidning eller liknande för vi är ekonomiskt mest drabbade med skador på runt 1 miljard men har ändå valt bort blindtester av vissa skäl.
Att göra ett sådant test för någon annan är inte någon billig historia med utbildad personal, inköp av grundläggande material och själva tätskikten - här talar vi om kanske 20-25 produkter som då bör testas. Ett test på detta sätt kräver också enormt mkt för att leverantörerna inte ska kunna slå ifrån sig pga montering eller testförfarande. Helt enkelt många faktorer som ett test kan brista eller kritiseras på vilket det märks i detta test också.
Vi har kört seminarium med de BKR certade hantverkare som jobbar åt oss för att diskutera testet och utforma ett nytt testförfarande gemensamt med SP
Att få mer rättvisa tester är inte alls omöjligt men då får ni lobba hårt hos någon tidning eller liknande för vi är ekonomiskt mest drabbade med skador på runt 1 miljard men har ändå valt bort blindtester av vissa skäl.
Att göra ett sådant test för någon annan är inte någon billig historia med utbildad personal, inköp av grundläggande material och själva tätskikten - här talar vi om kanske 20-25 produkter som då bör testas. Ett test på detta sätt kräver också enormt mkt för att leverantörerna inte ska kunna slå ifrån sig pga montering eller testförfarande. Helt enkelt många faktorer som ett test kan brista eller kritiseras på vilket det märks i detta test också.
Vi har kört seminarium med de BKR certade hantverkare som jobbar åt oss för att diskutera testet och utforma ett nytt testförfarande gemensamt med SP
Vad har hänt sedan sista inlägget?
Jag skall lägga tätskikt i badrummet och är riktigt vilsen med alla råd som är olika.
Butikerna rekommenderar acryllim och har ingen kunskap om 2-komponent.
Jag skall lägga tätskikt i badrummet och är riktigt vilsen med alla råd som är olika.
Butikerna rekommenderar acryllim och har ingen kunskap om 2-komponent.
Det som har hänt är att samtliga tätskiktstillverkare (tror jag) har uppfyllt kraven i ETAG 022
Alltså är alla tätskikt bättre än dom var i testet.
1-komponents limmer har svårt att torka på de system som har överlapp av folien, finns endel som löst det med en icke ångtät skarvremsa och då monterar man våderna kant i kant. Finns även blandsystem där man limmar våder med 1-komp och förseglar skarvar med 2-komp eller annat lim som torkar.
2-komp system med ett härdande "lim" kan oftast användas till både folievåder och skarvar, finns både med skarvremsa och kant i kant.
Min tanke är hur bra blandsystemen är om man klämmer ut tätskiktsgummi i överlappet och sen går på med ett annat lim... men det kanske funkar
Alltså är alla tätskikt bättre än dom var i testet.
1-komponents limmer har svårt att torka på de system som har överlapp av folien, finns endel som löst det med en icke ångtät skarvremsa och då monterar man våderna kant i kant. Finns även blandsystem där man limmar våder med 1-komp och förseglar skarvar med 2-komp eller annat lim som torkar.
2-komp system med ett härdande "lim" kan oftast användas till både folievåder och skarvar, finns både med skarvremsa och kant i kant.
Min tanke är hur bra blandsystemen är om man klämmer ut tätskiktsgummi i överlappet och sen går på med ett annat lim... men det kanske funkar
De kör väl någon typ av worst case, helt ok enligt mig. Ett badrum bör väl hålla tio år så reella prov kan ju inte genomföras. Inom andra branscher kallas detta accelererade förhållanden. Vad som är bakom är ju ointressant det skall ju vara tätt....tank77 skrev:Alltså, det testet är så jäkla korkat och speglar inte verkligheten för fem öre.
Först och främst tätskiktar dom rakt på spånskivan, vilket man inte gör i verkligheten.
Sedan fyller dom hela lådan med vatten (10 cm) och har det så i en vecka, händer inte i verkligheten.
Sedan spolar dom nittogradigt vatten direkt på tätskiktet, händer inte i verkligheten och dessutom är där plattor i vägen i verkligheten och vem duschar i 90 gradigt vatten?
Nej, gör om, gör rätt..............
Klicka här för att svara