Hej, ska sätta in en Ifö 6860 toalettstol oc där str det att avloppsröret ska sticka upp 50-70mm men mitt sticker upp bara ca 40mm så nu undrar jag om det kommer att fungera iaf? Är det någon som vet om det kommer att fungera och även vet vilken nippel man ska ha mellan stol och rör isf?

• avlopp 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En vanlig toa har ett rör som slutar typ 25mm från golvet, dvs det kommer att sticka ned 15mm i ditt rör. Det tror jag är för lite. Det finns förhöjningsstosar att köpa, de går att kapa till lämplig längd, på den sätter man sedan en gummimanschett som tätar mot WC röret.

På bilden ser det ut som man satt en bit vanligt rör som förhöjning, och tätat med någon sorts kitt.

Om du skall ta bort det röret så var försiktig, på 70- talet körde man ett tag med en sorts lim i skarvarna, och rör från den tiden kan vara sköra idag.

Redigerat:
Jag hade nog kapat röret i lämplig höjd sen kört en gummimanchett där.

Precis som hempularen skriver så är den extra rörbiten garanterat limmad, å rören kan vara väldigt sköra.

Jag tror inte du kan få loss den istuckna rörbiten utan att hela skarven spricker.

Såga av röret till hösta höjd å prova om du kan montera toastolen.

Ni menar att jag ska såga av den istuckna rörbiten som går ned i avloppsröret så att det då sticker upp ca 70mm ovanför golvet, tror ni inte skarven går sönder när man sågar? Rondell med diamantklinga kanske funkar:cool:?

såga av avloppsröret för hand med bågfil(sblad)

Jag måste ta bort rörstumpen för den är 110mm utv. så jag får nog inte ned toalettstolen i den eftersom den är 102mm utv och röret är smalare än så invändigt. Så jag måste lyckas få bort stumpen utan att ha sönder avloppsröret som sticker upp, finns det nya packningar till det, tror det är från 60-talet. Om jag då köper en sån där förhöjningsstos hur högt över golvet ska jag kapa den, står i beskrivningen om stolen att röret ska sticka upp 50-70mm men då måste jag kapa stosen så den bara sticker upp 35mm i det befintliga röret. Skulle man kunna kapa den så att det är 100mm över golvet men då kanske jag inte får dit stolen? Hur ska jag göra? :confused:

Edit:

Nej... Såg nu att det är en muff, så min lösning går nog fan inte.

Redigerat:
Finns det någon lösning, tycker det verkar finnas "övergångar" till det mesta men jag fattar inte hur jag ska göra här? Får väl hoppas någon rörmokare som är läser här.

Ingen som haft samma problem som jag?

Köp och testa....

Elkludde skrev:
kommer du åt röret underifrån,går det att kapa där till slätända och gå på med muff och nytt rör upp, samt avsluta med en excentrisk toaanslutning
Då är det bättre att gå upp med 110 rör och sedan en sådan JAFO-stos. WC-anslutning är ju större och måste ju hålet förstoras.

Problemet är ju att muffjäveln sitter precis så man inte kan kapa röret som det är nu, Kanske skulle kunna gå med en JAFO-stos med blå gummitätning. Den svarta är till för vanliga 110 rör. Blå till WC-anslutning,

När man använder dessa stosar så ska avloppsröret nästan kapas längs med golvet och egentligen innan tätskikt. Men silikonar man bottenringen så kommer det inte in något vatten ändå när det är matta.Och eftersom det är befintligt så får man ju lösa det så gott det går.

Min röst hamnar på JAFO-stosen framför en WC-anslutning,

Redigerat:
sj6 skrev:
Då är det bättre att gå upp med 110 rör och sedan en sådan JAFO-stos. WC-anslutning är ju större och måste ju hålet förstoras.

Problemet är ju att muffjäveln sitter precis så man inte kan kapa röret som det är nu, Kanske skulle kunna gå med en JAFO-stos med blå gummitätning. Den svarta är till för vanliga 110 rör. Blå till WC-anslutning,

När man använder dessa stosar så ska avloppsröret nästan kapas längs med golvet och egentligen innan tätskikt. Men silikonar man bottenringen så kommer det inte in något vatten ändå när det är matta.Och eftersom det är befintligt så får man ju lösa det så gott det går.

Min röst hamnar på JAFO-stosen framför en WC-anslutning,
Tror den går som jag länkat till i förra inlägget om man kommer åt att kapa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.