L
Lisa_72: Ja det vore lyckan men tyvärr är det bråttom. Om någon har annat förslag på liknande möbel så tar jag tacksamt emot det!
4 svar · 3,0k läst
·
P
Pia2: aaa ok. Svaret är ja då =) på frågan om hela ska fixas =)
4 svar · 1,2k läst
T
torparnorpan: tack för svaret :-) Jo självfallet skall det tätas nedtill innan spackling, så långt har jag tänkt ;-) Taket går mot en kallvind ja, så där blir det plastat. Yttervägg vet jag ej förutsättning på ännu då jag inte rivit. Byggdes 1993 så jag vet ej hur de gjort med plast eller liknande i den väggen. Fallet tänkte jag ev lösa genom att dela rummet i 3 delar. Mittendelen blir plan
2 svar · 1,1k läst
·
anders07
anders07: Ja, 30cc fungerar ju då också... :) Tack för infon (det skulle ha blivit 60 annars)
18 svar · 10,5k läst
R
roggabear: Japp!
9 svar · 2,2k läst
B
Baxter: Funderar på brunnen, är det 20cm från vägg till silens ytterkant?
9 svar · 1,4k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Hehe, det är det som är så bra med forum.. andra kan ju rätta o yttra sig också (på gott och ont.. haha). Problemet vi har i huset generellt är att det är väldigt rörliga golv (man känner att det rör sig när våran 6-kilos hund går ibland.. på klinker!!).. det är ett gammalt hus byggt på slutet av 1800 talet.. med "källare" (därför man kan arbeta underifrån, om man
7 svar · 4,5k läst
O
Odjuret: Det svåra med avloppet är den sista biten... om man vill ha igång avloppet som vanligt. Men man kan koppla om det provisoriskt under den här tiden. Tanken är då att man låter det gå ut i slutet av avloppsrören. Precis innan väggen....
3 svar · 1,3k läst
T
thomasx: [citat] Nej, det är inte så snyggt. Samtidigt är det ingen annan än de själva som kan godkänna brunnar enligt deras egna branschregler, så de måste ju ha en lista med godkända brunnar någonstans.
22 svar · 4,2k läst
hevi
hevi: [citat] Mja, tekniskt sett är hela golvet våtrumszon 1. Det får dock inte finnas annat än golvbrunn i själva duschutrymmet (vilket är det som jag tror att du menade), och klack tror jag är helt uteslutet om man ska uppfylla kraven där. Utanför duschutrymmet så är det OK att låta t ex avloppet till ett tvättställ gå genom golvet (så länge det är minst 60mm från vägg), och även
8 svar · 4,4k läst
S
Sulan72: Tack för era svar. Storlekar på badrummen är ca 10 och 5 kvm med standardhöjd på väggar.
6 svar · 3,6k läst
ullberg
ullberg: Hålen i cisternen är ju just bara för att få in vattenledningen, på min gerberit set det ut så här: [bild] Själva inkopplingen gör man sedan genom hålet för spolknappen, med knapp och lite stänkskydd bortmonterade ser det ut så här för mig: [bild] I dagsläget sitter det säkert ett transportskydd för den öppningen men det ska ju bort. Och: givetvis är det ändå en bra idé att
8 svar · 3,5k läst
·
M
MikkoK: [citat] Citerar mig själv 5 år senare :) Nu har detta gått så långt att det i dagsläget luktar fukt, på gränsen till mögel i deras badrum. Jag sa till dem att ringa direkt till de som gjorde badrummet, alternativt försäkringsbolaget. Jag tänker dock inte tjöta på dem mer, jag har en egen fuktskada i vårt 34 år gamla badrum att åtgärda...
131 svar · 44,0k läst
·
anthill
anthill: [citat] Snygg nyans. Jag tycker dock att särskilt badrum i källare mår bra av ljusa färger, men detta var mycket bättre än den trista terracottabruna jag såg framför mig. Personligen tycker jag man skall ha ett minimum av kakeldetaljer. Lika daterade som borderna från 90-talet känns idag kommer ränder eller partier med brytande kakel bakom toalett, duschblandare och liknande kännas om
25 svar · 3,4k läst
·
Z
zeth: [citat] Hej och tack för ditt svar! Nej precis, det måste vara rektangulärt och ska gå att ha fristående (glas på båda sidor)
2 svar · 4,0k läst
·
GK100
GK100: Håller med protte, gör du så fryser det knappast och åtminstone inte så att en PRK skadas.
12 svar · 13,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: Jag ser inte problemet. Du gör precis som på skissen på alla tre sidor. På vänster sida får du klyva fodret (såga på längden) så att det får plats om det är för brett. Klyver du fodret så får du lite problem med gerningen i övre vänstra hörnet eftersom bitarna är olika breda. Antingen så justerar du vinkeln så det blir bra, eller så fimpar du spetsen på det övre fodret.
9 svar · 19,2k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Kromade lister som kläms fast eller limmas borde bli snyggt. http://www.jula.se/kromad-dorrlist-619097 Även Biltema har något liknande.
11 svar · 4,7k läst
·
L
lotlin: hej. vi river ur/bilar upp tvättstugan och stora delar av källaren för att lägga nya avloppsrör. i ena änden av huset har vi ett hyggligt fungerande badrum från - 86. (dom tidigare ägarna gjorde det). vi tänkte låta det vara och i väntan på att vi har råd - göra om det då. nu märker vi att det är en hel del fukt i väggen mellan badrum och tvättstuga (betonghålsten och puts)
0 svar · 1,3k läst
T
tripptrapp: räkna med 100-150, det är inte så stor skillnad på att byta rör och sådant när de ändå slitit upp allt. Men ta in offert, det är ju hur lätt som helst och gratis, så slipper du/vi gissa.
4 svar · 2,0k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Ytterligare en förkortning sparat på HD i huvet :p
6 svar · 2,0k läst
T
Teija: Får kolla bärigheten noga ja. Får läsa vad spackeltillverkaren säger med. Det blir nog Cascos tätskiktssystem på golvet eftersom det finns på Hornbach som jag har nära till. Har läst BKR säker vatten mfl. men det är ju alltid bra att ta ett steg tillbaka och repetera. På väggar blir det MVK. Skönt! :) men på golvet kom vi inte undan klinker. Kan ju kasta ut en fråga till. Jag
22 svar · 6,8k läst
·
B
big_swede70: Hej Vi ska byta ut badrumsmöbler och som spegel har vi idag en bredd 900x höjd 800 spegel med lite hyllor. Vi har beställt denna spegel då vi ska ha 1200 bredd på badrummsmöbeln: http://www.vvsochbad.se/Badrum-Speglar-Spegelskaap-Speglar-med-Belysning-Prisma--Prisma-spegel-650x1200mm-m-inbyggt-ljus-och-kontakt-IP44-387292.html?utm_campaign=variantdropdown Probelmet är att fästhål i
0 svar · 845 läst
T
tripptrapp: Låter ju rimligt eftersom man ca 1985 gick över till isolerade plattor. Var det något annat husen som fick problem hade gemensamt (typ problem med fukt i övrigt)? Vad var det för problem som uppkom?
34 svar · 7,8k läst
·
T
thomasx: Hittade till sist denna, men för +7000:- enbart för själva torken utan anslutningar eller värmare känns det saftigt. Den kommer väl från kina som allt annat. Några förslag på hur man hittar igen den på ali-express eller alibaba eller liknande? :) Nordhem Solliden ZKC0512 [bild]
2 svar · 7,9k läst
·
TF83
TF83: Tjena! Renoverade badrummet för ett litet tag sedan med våtrummsmatta på golvet och våtrumsväv på väggarna... och nu i efterhand så skulle vi villja haft en mönstrad våtrumstapet i enbart själva dusch utrymmet på ca 1kvm, rent estetiskt.. funkar det att limma på våtrumstapet över den målade våtrumsväven i duschen eller lär väven bort isf? Mvh
0 svar · 1,0k läst
T
tripptrapp: Stirra dig inte blind på vad folk här säger att det "borde" kosta, det är ofta väldigt teoretiskt eftersom det ofta inte är i närheten av vad hantverkarna kostar i praktiken. Man får ju helt enkelt göra det bästa med de offerter man kan få in, och billigast är inte alltid bäst, det finns ju enormt mycket strulputtar att undvika. Och ännu en gång, grattis till er som bygger nästan
12 svar · 3,0k läst
·
J
Joachim-67: Söker runt på vad som är bäst att klä en vägghängd toalett och handfat på. Vill ha en målad yta och inte kalkad som tål lite både mekaniskt och ytmässigt. Helst vill jag ha en slät yta som jag kan måla våtrumsfärg direkt på utan massa spackling. Höjden blir ca 1m och längden ca 2 m. Kan en plyfskvor med en liggandes 1200 Gips fungera ? ( plyfa-gips-våtrums-väv-måla ) Gissar
0 svar · 1,2k läst
J
JKrister: Helt klart intressant teori. Visste jag inte var tanken med lagändringen. Men detta förutsätter att all farlig fukt utgår från badrummet. Håller med om att det främst är denna fukt som skapas i ett nytt hus. Problem skapas däremot med dubbla skikt vid vattenläckage alternativt byggfukt.
9 svar · 17,6k läst
H
Holpers: [citat] Ja, det blir riktigt fina snitt med den här herrejössessågen. :-) [bild]
5 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.