Hej,
jag är trött på ett av de badrum (kaklet) vi har men det är inte aktuellt att göra om det helt ännu då vi först måste göra om det lilla badrummet där vi även har duschen.
Jag skulle vilja ha en tegelvägg samt tre betongväggar i badrummet, så är det någon som vet om man kan lägga betong direkt på kakel? Tacksam för alla förslag, idéer och erfarenheter av detta... Vi har idag ett badkar i detta badrum och det används väldigt sällan så fukt är inget större problem (finns ju även fuktspärr bakom kaklet)
Mvh
Samuel
jag är trött på ett av de badrum (kaklet) vi har men det är inte aktuellt att göra om det helt ännu då vi först måste göra om det lilla badrummet där vi även har duschen.
Jag skulle vilja ha en tegelvägg samt tre betongväggar i badrummet, så är det någon som vet om man kan lägga betong direkt på kakel? Tacksam för alla förslag, idéer och erfarenheter av detta... Vi har idag ett badkar i detta badrum och det används väldigt sällan så fukt är inget större problem (finns ju även fuktspärr bakom kaklet)
Mvh
Samuel
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Det finns ju klinker med betongstruktur, kanske kan vara något?
Vill man ha en klassisk slät betongyta så måste du gjuta den i en form som du kommet åt att skaka undertill. Kommer du åt hela undersidan kan du skaka den med en slagborrmaskin som du satt en bult istället för borr i. Lättast är nog att gjuta i form och sedan resa mot väggen, om du har manöverutrymmet i badrummet dvs. Läs lite om formgjuten betong, man kan ja i olika färger för att melera, såpa eller linolja den etc för att få olika effekter. Glöm inte att du måste armera och låta betongen bränna ordentligt innan du försöker sätta upp den, flera veckor! Du kan ju försöka bygga en form på höjden och gjuta i den, men jag har ingen aning om hur det skulle fungera.
Betong fäster inte jättebra mot kakel, troligen sämre (eller i alla fall inte bättre) är fix. Är det ett glansigt kakel hade jag dragit spår i det med jämna mellanrum med en vinkelslip. Sen gäller det ju att kakelplattorna sitter så hårt mot underlaget att de kan bära betongen. Även om största tyngden är rakt ner, så om du hänger på duschväggar, kommod eller annat så får du ju ett moment som drar utåt. Prova att dra loss en av de övre plattorna långt från duschen och se om du får loss den eller inte.
Risky business, men det hade blivit snyggt om du fått till det. Kan tänka mig att det är lättare när man bygger nytt och kan gjuta hela väggen direkt uppifrån i en form. Börja med att gjuta något lättare, en ny diskbänk eller ett grillbord att ha ute. Man upptäcker ett par saker första gångerna man gör det.
(Det jag gjort fel är att när det vibrerar så skakar vattnet ut minsta lilla springa och betongen tappar vätska och cement där vattnet läckt ut och blir porösare. Jag skakade också på för få punkter, var 5-10 cm skulle jag ha gjort om jag gjort om det med slagborrmaskin. Alternativet är ju att få tag på en riktig betongskakare. Jag tog också ut det ur formen för fort. Två veckor senare var det fortfarande ganska klent och lätt att kantstöta. (Nu är det stenhårt.)
Betong fäster inte jättebra mot kakel, troligen sämre (eller i alla fall inte bättre) är fix. Är det ett glansigt kakel hade jag dragit spår i det med jämna mellanrum med en vinkelslip. Sen gäller det ju att kakelplattorna sitter så hårt mot underlaget att de kan bära betongen. Även om största tyngden är rakt ner, så om du hänger på duschväggar, kommod eller annat så får du ju ett moment som drar utåt. Prova att dra loss en av de övre plattorna långt från duschen och se om du får loss den eller inte.
Risky business, men det hade blivit snyggt om du fått till det. Kan tänka mig att det är lättare när man bygger nytt och kan gjuta hela väggen direkt uppifrån i en form. Börja med att gjuta något lättare, en ny diskbänk eller ett grillbord att ha ute. Man upptäcker ett par saker första gångerna man gör det.
Produkter som diskuteras: "linolje såpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
man kanske skulle kunna dra på ett tunt lager fix på plattorna och låta det torka, sen spacklar man med A46 som är ett handspackel för utomhus miljö. Då får du nog nått som liknar en putsad yta.
Tegel borde det väl bara vara att mura upp, fast teglet suger ju vatten nått otroligt så det skulle jag inte ha vid duschen
Tegel borde det väl bara vara att mura upp, fast teglet suger ju vatten nått otroligt så det skulle jag inte ha vid duschen
Man kan fixa en putsad yta med kakelfix. Har gjort det i ett badrum och det blir snyggt. Var iofs med våtrumsgips som underlag, men om man "ruggar" kakelytan borde det fästa.
Det är mer åt detta håll jag har mina tankar, det är att få betong look utan att gjuta som jag är ute efter... Angående teglet så tänkte jag måla det vitt för att även skydda mer mot problemet som du just beskriver.
Tyvärr inga bilder tillgängliga. Badrummet finns i Varberg och jag i Ankara 
Men du kan få i princip vilken struktur du vill på ytan, bara att lägga på ett tunt lager fix och sen borsta med borste, brädrivning eller svamp, eller om man vill ha en slät yta med stålverktyg (kommer inte ihåg vad verktyget heter)
Men du kan få i princip vilken struktur du vill på ytan, bara att lägga på ett tunt lager fix och sen borsta med borste, brädrivning eller svamp, eller om man vill ha en slät yta med stålverktyg (kommer inte ihåg vad verktyget heter)
Hittade en bild från uterummet där väggarna är behandlade med samma teknik, vet inte hur bra det syns dock. Tunt lager kakelfix struket med fuktig svamp och målat. Går dock bra att lämna det omålat om men vill ha mer "betongkänsla". Synnerligen enkelt och snabbt att göra.
Tycker jag låter som en bra ide!
Det finns ett material som kallas Tadelakt som ger en betongliknande yta. Googla så får du flera tips.
Hej, tack för all input. Har kommit i kontakt med designgolv.com och de verkar ha de produkter jag letar efter för att få betongkänslan. De har en produkt just för väggar och de har gjort ett liknande jobb för Clarion Hotel där de lagt just puts på kakel. Så detta kan nog bli min lösning till slut...
Skicka upp en bild när du är klar! 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden