vi har börjat renovera badrummet. idag var har rörmokare vi hade sagt att vi vill ha inbyggda rör ,men han och snickare hade diskuterat om saken och bestämd att dem ska göra dem utanpåliggande rör utan att fråga oss:mad:

nu min fråga är
1- är det godkänt att behålla denna gamla rör som kommer upp från nedre badrummet i fall om man ha rör utanpåliggande rör? han sa att det är en hel rör utan skarvar!! skarvar är ute innan dem går in i vägen om ni ser på bild 3 är badrum 1 i nedervåning.
badrum 2 innan rivas. badrum 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_6235.JPG
Skapa konto
badrum 2 nu

IMG_6237.JPG
Skapa konto

skarvar ut innan rör går in i vägen

taket badrum 1

IMG_6238.JPG
Skapa konto

2- kan man ha inspektionslucka i badrum som lägget under denna fast i dusch hörnet ifall om man ska ha inbyggda rör?
badrummet på första våning ska renoveras med inbyggda rör skulle detta påverka då? jag menar om man behåller den rör som kommer från nedre badrum till övervåning?
hoppas att någon är vaken och svarar mig nu så säger till dem imorgon, ifall om det är godkänd att behålla den gamla röret tänker att begära att dra av priset lite då.

Redigerat:
Lite svårt att följa din beskrivning och förklaring, men ett tips är att involvera kakelsättaren i processen också.

Varken rörläggaren eller snickaren har, förmodar jag, våtrumscertifikat.
Men det bör/skall kakelsättaren ha. Han bör kunna ge ett kvalificerat råd hur rören skall dras för att fuktskyddet skall bli godkänt enligt gällande branschkrav.

roland53 skrev:
Lite svårt att följa din beskrivning och förklaring, men ett tips är att involvera kakelsättaren i processen också.

Varken rörläggaren eller snickaren har, förmodar jag, våtrumscertifikat.
Men det bör/skall kakelsättaren ha. Han bör kunna ge ett kvalificerat råd hur rören skall dras för att fuktskyddet skall bli godkänt enligt gällande branschkrav.
Det tycker jag iofs. att rörmokaren borde ha koll på? Jag vet inte vad de har för certifieringsprocesser eller liknande, men rimligtvis bör rörmokaren vara den som har koll på vad man får, eller inte får, göra när det gäller rördragning i ett våtutrymme.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
kräv att få veta varför de vill göra utepåliggande, kan vara av ren lathet. försök att få dem lägga dolt, för utpåliggande ser ju lite si sådär ut

bonnier skrev:
Det tycker jag iofs. att rörmokaren borde ha koll på? Jag vet inte vad de har för certifieringsprocesser eller liknande, men rimligtvis bör rörmokaren vara den som har koll på vad man får, eller inte får, göra när det gäller rördragning i ett våtutrymme.
Det har han säkert också, men TS vill ju tydligen ha en "second opinion".
Att man får dra vattenrör dolt är tillåtet utan inbyggda skarvar. Det är också tillåtet att dra utanpåliggande rör.
Men det kan finnas andra motiveringar för rörläggarens valda lösning. Detta framgår inte riktigt i TS inlägg.

ja jag tror att det är lathet och mindre kostnad för snickare, för att det är sinkare som betalar rörmokare.
dem säger att det är inte godkänd att ha inspektionslucka i nedrebadrum då det är dusch hörnet där som ni ser i bilden. en annan rörmokare hade sagt att dem ska ha inspektionslucka på taket utan problem. man vet inte vem ska man tror.

nu deras lösning är att såga dem här rör och koppla inbyggda rör här ifrån alltså från badrum vi renoverar. men då det ska bli skarvar i vägen , och vi måste skriva på papper för avvikelse. nej det vill vi inte.

andra lösning att koppla utanpåliggande rör . men då dem får dra det av priset tycker jag.

något annat är att snickare sa till min man att dem behöver inte riva hela golvet är det oky om den ser bra ut ? fast det är från 1972

Det går att göra på många olika sätt.

Om ni har inkommande rör som kommer fram från golv/vägg/tak som ni vill återanvända kan ni:

* Lägga utanpåliggande rör
* Göra en synlig skarv där fortsatt rördragning går tillbaka in i vägg/golv/tak och fortsätter dolt
* Skarva inkommande rör dolt och fortsätta dolt, skarv måste vara i ett tätskiktat utrymme med inspektionslucka och luckan får inte vara placerad i våtzon

Är det yttervägg? Då brukar man inte dra dolt.

injonil skrev:
Det går att göra på många olika sätt.

Om ni har inkommande rör som kommer fram från golv/vägg/tak som ni vill återanvända kan ni:

* Lägga utanpåliggande rör
* Göra en synlig skarv där fortsatt rördragning går tillbaka in i vägg/golv/tak och fortsätter dolt
* Skarva inkommande rör dolt och fortsätta dolt.

det var bra lösning faktiskt vill helst inte ha synliga rör vid duschen.

skulle vilja ha handfatavlopp i vägen och även toalett stolen men nu rörmokare har monterat avloppet. kolla bilden den ska vara i golvet!?? kan han ändra det?

det går tyvärr inte att lägga bild.

nino skrev:
Är det yttervägg? Då brukar man inte dra dolt.
Har för mig att det är ok om man lämnar installationsutrymmet oisolerat mot insidan, t.ex. vid en 45mm installationsvägg.

IMG_6240.JPG
Skapa konto
IMG_6239.JPG
Skapa konto

nu fick jag upp bilden. skulle vilja ha handfatavlopp i vägen och även toalett stolen men nu rörmokare har monterat avloppet. kolla bilden den ska vara i golvet!?? kan han ändra det?

han har lagt plast på isolering läste i några tråd att man ska inte ha det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.