4 508 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
OSB bakom gips i stället för våtrumsplywood
Ska snart börja sätta upp väggar i badrummet. Har läst broschyren "våtrumsvägg 2012" och har tänkt göra enligt dom kraven, även om det inte krävs av GVK än.
Dock har jag börjat tvivla nu, då jag kollade upp priser på denna plywood.
Plywood 900 x 2500 x 15 kostar ca 399 kr / st.
Tog då en titt på Byggmax, och dom har OSB för 99 kr / st.
Då jag behöver ca 15 skivor blir det en betydande skillnad.
Eftersom vi ska ha plastmatta är det enda som GVK kräver att vi ska ha gips på väggarna. Vad som finns bakom gipsen bryr dom sig inte om. Gips är billigt, ca 74 kr per skiva. Men för att få lite av fördelarna med "våtrumsvägg 2012", dvs att enkelt kunna fästa nåt överallt, tänkte jag att det skulle vara en bra ide att sätta upp OSB bakom gipsen.
Väggarna kan jag ändå regla upp med cc 45, vilket borde ge en stabil vägg.
En av väggarna är dessutom timmervägg. Där är det enda vettiga att spika upp OSB och sedan gips. Att regla upp utanpå timmerväggen känns bara knasigt. Dock får man väl fylla på med masonitbitar för att rikta upp väggen.
Dock har jag börjat tvivla nu, då jag kollade upp priser på denna plywood.
Plywood 900 x 2500 x 15 kostar ca 399 kr / st.
Tog då en titt på Byggmax, och dom har OSB för 99 kr / st.
Då jag behöver ca 15 skivor blir det en betydande skillnad.
Eftersom vi ska ha plastmatta är det enda som GVK kräver att vi ska ha gips på väggarna. Vad som finns bakom gipsen bryr dom sig inte om. Gips är billigt, ca 74 kr per skiva. Men för att få lite av fördelarna med "våtrumsvägg 2012", dvs att enkelt kunna fästa nåt överallt, tänkte jag att det skulle vara en bra ide att sätta upp OSB bakom gipsen.
Väggarna kan jag ändå regla upp med cc 45, vilket borde ge en stabil vägg.
En av väggarna är dessutom timmervägg. Där är det enda vettiga att spika upp OSB och sedan gips. Att regla upp utanpå timmerväggen känns bara knasigt. Dock får man väl fylla på med masonitbitar för att rikta upp väggen.
Ja, det går bra..
Du förlorar dock finessen med "våtrumsvägg 2012", vilket är att infästningar inte behöver utföras i kortling.
Kör du med OSB och gips, så ska det fästas i kortlingar (jag är dock inte helt inläst på GVK).
Du förlorar dock finessen med "våtrumsvägg 2012", vilket är att infästningar inte behöver utföras i kortling.
Kör du med OSB och gips, så ska det fästas i kortlingar (jag är dock inte helt inläst på GVK).
Ok.. Kanske måste ringa runt och jämföra priser. Är 399 kr per skiva ett normalt pris?
Jag menar, köper jag 10 st OSB-skivor får jag betala 990 kr, medan 10 15mm plywoodskivor kostar 3990 kr. 3000 kr skillnad gör det ju lockande att välja OSB i stället.
Dessutom behöver jag fler än 10 st...
Jag menar, köper jag 10 st OSB-skivor får jag betala 990 kr, medan 10 15mm plywoodskivor kostar 3990 kr. 3000 kr skillnad gör det ju lockande att välja OSB i stället.
Dessutom behöver jag fler än 10 st...
Kör du med OSB men "kortla" upp för kommoden.SnickareHobb skrev:
Ett alternativ är förstås att bara sätta upp plywood på en vägg, då det är där handfat, dusch, osv ska sitta. Övriga väggar kommer inte ha annat än handdukskrokar och toarullshållare.
Låter som en bra ide 
Klicka här för att svara