I
Ingemar Carlsson: [citat] Tätskikt behövs. Och eftersom jag själv ämnar göra det måste allt dokumenteras, gärna med bilder, för att försäkringen skall gälla framgent.
8 svar · 2,3k läst
E
elmont: Spackla som profsen, lägg på lite och nån flera omgånga så blir det knappast nått att slipa bort. Dessutom går det mindre spackel ;)
7 svar · 1,2k läst
Ö
Ömannen: Hej kan vara Fibo-trespo.
1 svar · 5,7k läst
·
H
hempularen: Strikt elektriskt är de två alternativen likvärdiga. Men man vill för överskådlighetens skull helst ha jordfelsbrytaren vid centralen. Om det blir ett elfel så är det naturligt att kontrollera vid centralen, inte leta igenom hela huset. Jag skulle föreslå ett 3e alternativ. Sätt en jordfelsbrytare för hela huset i eller vid centralen. Det blir obetydligt dyrare än en för bara
1 svar · 1,2k läst
K
krilledill: Tänker ha en VVX ( HERU ) i källaren så det är inte IP klassningen som är bekymmret utan eventuella brott mot tätskiktsregler i mitt fall.
2 svar · 1,8k läst
Krilleman
Krilleman: Varför chansa om man endå ska renovera? Brunnen är ju en kritisk punkt där många vattenskador uppstår!
13 svar · 7,9k läst
F
fronta: Fönster i snedtaket tror jag dock på inte här svårt att få in då två tak möts och kommer nästan i rännan mellan dem vilket inte känns tryggt vid vårfloden, men det var riktigt snyggt det måste jag säga.
8 svar · 4,8k läst
·
K
krilledill: Jag kan inte se någon fördel med att ha rören igenom väggen istället för igenom en tillräckligt hög klack så det lutar att det blir så :) Tror det blir riktigt bra.
6 svar · 1,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Sådär säger ju alla!
10 svar · 2,5k läst
I
injonil: LIP går inte eftersom de kräver uttryckligen att man följer BKR.
5 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: Eller så fråga efter en smartline-nippel hos din lokala VVS:are! 110 har RSK: 291 20 25 [bild] http://www.pipelife.se/se/product_database.php?pid=820
2 svar · 4,7k läst
·
anders07
anders07: Det spelar ingen roll egentligen vilken sida om fuktspärren rent teknisk men jag skulle hellre bygga ut bakom eftersom du då har mindre material som kan binda funkt... Se bara till att använda godkända material och medel på tätskiktet sen!
3 svar · 1,5k läst
D
daliz: Körde 13mm spånskiva sedan ett lager renoveringsgips på det :) kanske inte behövdes men tar hellre det säkra före det osäkra.inte så kul om det börjar röra sig och spricka.nu fick jag lite mer att skruva upp spegelskåp osv i med eftersom det bara var tjock masonit och gips bakom.
3 svar · 1,7k läst
V
verktygsgurun: [citat] Då har man lärt dig något nytt! Tackar !
6 svar · 1,4k läst
T
tank77: [citat] Halva priset på valfri nätsida: http://www.rinkabyror.se/artikel/puruskniven-150mm/ Och Jafos motsvarighet kostar endast 25 kr........http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-skarmall-for-golvbrunn/
3 svar · 1,3k läst
D
Dethåller: Det enda du inte fått svar på är hur du ska fästa den ordentligt i betongväggen. Hos mig körde jag med lim och sen en drös spikpluggar. Tycker oftast inte att skivan fäster jämnt över hela väggen om man inte lägger tryck på den under torktiden. Därav är det smidigt med ett gäng spikpluggar. Går hur fort som helst med en borrhammare.
12 svar · 3,0k läst
·
S
spekerök: Den fördelar modellen är inte kul att börja rota i när den sitter som den gör, tycker din idé låter bra. mvh
3 svar · 1,5k läst
·
Villa vista
Villa vista: frågan är om H kvarnberg förstår skillnaden mellan garanti och ansvarstid/reklamationstid. han lät som om han tyckte han var så bra rent ut sagt en mercedes, då skulle man kunna förvänta sig att han har elementär koll på vad som hen levererar annars är han nog bara en liten fiat trots allt!
84 svar · 19,1k läst
P
Anonymiserad 144342: Jag gjorde ett badrum med elgolvvärme. Där var det större ytor i kontakt med mark. Kanske 1-2 m2 med eps utan makadam. Men där satte jag inget tätskikt då det var en oisolerad platta. Om det inte är ngt tätskikt innebär det att den ev fuktvandringen som kan upptstå inte gör ngt? I det andra badrummet var det en isolerad platta. Där var det små ytor som fylldes med eps utan makadam
2 svar · 4,5k läst
Lingström
Lingström: Vänta, dagens tips 👍
2 svar · 1,3k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Det går fint oavsett tryck-anslutning. T-ballofix stänger alla sidor individuellt med kulan.
8 svar · 3,2k läst
OpiMaza
OpiMaza: Du skulle nog behöva sänka trycket innan blandaren så kanske "smällen" blir mildare eller mindre. Kanske ett par ballofixer kan lösa det.
7 svar · 4,1k läst
L
lordi: Använd en riktig gumminippel. Silikon eller kitt är bara nödlösningar. Mät innermått på röret som sticker upp, och yttermått på röret från handfatet (troligen 40 mm) och köp en gumminippel på närmaste byggvaruhus. Kostar inte många kronor. Behöver du smörja gummit ( inga snuskiga kommentarer, hehe) , så använd inte olja. Ta diskmedel ellet tvål istället
12 svar · 27,4k läst
·
B
berrabongo: Låter kul! Lägg upp den på You Tube så vi kan få höra
30 svar · 10,5k läst
F
falkn: Absolut! Alltid trevlig med bilder :)
10 svar · 4,1k läst
·
A
aleron: Hej! Jo kortfattad så är det så här: 2009 hade vi stambyte och av någon anledning så la dem klinkers som ny golv i vårat badrum en trappa upp (radhus) Ena grannen fick inget klinkersgolv . För mer än 3 månader sedan upptäckte vi en tunn spricka som löpte underifrån badkaret fram till toastolen. Men antagligen märkte vi sprickan lite försent för det hann antagligen komma vatten
6 svar · 4,5k läst
T
Tonymontana11: En annan sak: Skulle man kunna få se lite bilder nu när det är (förhoppningsvis) färdigt?
5 svar · 5,8k läst
·
V
vincentaun: [citat] När det vill man ju inte! Kommer inte exakt ihåg när badrummet gjordes om senast men det kanske är dags snart så får väl hosta upp slantar och göra det från början :)
2 svar · 1,1k läst
T
tank77: [citat] Ja, men det kommer att ta några veckor innan det har stelnat. Men du kan ändå lägga klinker om där är mindre bubblor.....
1 svar · 1,2k läst
W
walleye80: Tack för svar!, tänkte att man limmade kant i kant och skarvremsa
4 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.