Badrum
JerreEssberg: Köpte för en månad sedan, från Badrumsgruppen i Gbg, ett paket med Gustavsbergs Triomont XS och Villeroy & Boch skål och där var det med exakt en sådan packning.
anders07: 8mm kam på väggen och 4mm på golvet men det verkar inte som om mosaiken riktigt vill fastna på det ark jag testade att sätta fast... Använder Kiilto Superfix enl. rekommendation...
nino: i försäkringsdelen av forumet så finns en tråd där man verkligen kan se fördelen med våtrumsskivor. Fuktskada i tvättstuga som ligger vägg i vägg med badrummet och där badrumsväggen har blivit fuktig, med en våtrumsskiva så hade det "bara" varit att torka badrumsväggen. När våtrumsskivan har torkat så har den återfått sina tekniska egenskaper.
NinjaSatan: Boracol (stavning?) brukar förespråkas på forumet, men hurvida jag skulle vilja ha det inomhus vet jag inte. När jag mögelbekämpade innertaket i verkstaden sprutade jag på utspädd bensaltedtyd (även här, stavning?). Det var för typ ett halvår sen, jag skrapade inte ens bort det synliga möglet innan och än så länge syns inte ett spår av mögel. Det synliga som fanns innan
Challe777: Mm till badrummet, ja den ser ju inte riktigt fräsch ut och när du nämner bakterier så blir man ju lite orolig, blir nog byte imorn till en helt ny, såg att dom sålde en billig grohe på bauhaus för 500:- är det olika passforn på blandare?, skruvade upp och drog ut den här och hålet i fatet mätte 35mm i diameter.
Holpers: Så här blev det efter era kloka råd.. [bild]
slurppe99: Nej han är inte och cyklar utan har blivit felinformerad. De var en från LF i (skåne?) som uttalade sig 2012 i något media att de inte skulle ersätta skador på våtrum om det inte de var en firma som hade utfört arbetet. Han sa också att andra regioner i LF skulle följa efter, Jag har själv citerat honom på detta forum. De andra bolagen meddelade då att de endast kräver att det är
tank77: Kakla klart väggar, och lägg klinkern på golvet eller vice verca och foga klart, sedan monterar du inbyggnadstoan med skivor på och kaklar denna.
vectrex: Rör är inga problem att bygga in. Det är vanligt med så kallade rör-i-rör (ett mediarör inuti ett skyddsrör). Däremot så är det helt förbjudet med skarvar inne i väggen, oavsett typ av skarv.
vectrex: Det är godkänt idag förutsatt att våtrumsmattan är godkänd för plattsättning ovanpå. Jag tror dock att det är ett relativt nytt fenomen, så att det var godkänt på 90-talet känns tveksamt. Någon annan kanske kan rätta mig om jag har fel.
falkn: [citat] Det spelar väl ingen roll? Om någon söker på Ballingslöv så hittar man ju denna. Då är det ju bra om användares intryck av inredningen kan dokumenteras fortlöpande :)
fubar: [citat] Jag håller med. Har ballingslöv i två badrum och de blev snabbt fula.
Sportkeps: [citat] Tack så mycket, jag kommer att göra precis såhär.
Andreas Lundgren: Jag förstår. Jag får helt enkelt vara uppmärksam på vattenlåset, skulle det inte vara väl fyllt så får jag strypa utloppet från badkaret. Jag fick också tipset av en vän att växla upp till 70 efter andra bjälken och sen gå på 110-röret (vågrätt) med en 70-förgrening. [bild]
nino: nu kan jag inte Kiilto men tex Ardex S1K håller sig i ca 1år (enl förpackningen) men kan stå ett tag till, oöppnat brukar oftast mögla eller lukta f*n eller både och, då ska du inte använda den.
gnuttisch: En helt annan fråga, vilket program har du planerat bafrummet i?
anders07: Jodå, det är rejält med smet under folien också... Enligt instruktionen ska det vara 1,3kg / 3m2 och jag har fått en 14kg burk så det ska ju räcka till 32m2 totalt och jag ha 3m2 golv och ca. 10m2 vägg som ska kaklas och jag har använt drygt halva burken så det är mer än tillräckligt... Jag tar och smetar på lite extra i hörn och skarvar då bara...
Holpers: Ok. Det verkar gått bra i alla fall. Jag har ju iofs bara 45° vinklar så det kanske var därför det var lätt. Under sitter ju remsorna ifall det skulle bli något problem med folien i hörnen. Ska även rolla på 2 lager gummi utanpå folien just i duschhörnet tänkte jag. problemet är väl om man råkar punktera folien eller vad skulle hända om det var lite luft bakom folien i hörnet
Bergling: Jag använder mig av Ifös system för att göra inbyggnad av WC och avlopp i badrummet. Vad jag inte riktigt har klurat ut är vad jag bör använda för rörgenomföringen för vatten till handfatet i installationsväggen. Jag har Wirsbos väggdosor ingjutna i väggen och har ca 25 cm fram till inbyggnadsväggen. SKall jag bara dra vanlig PEX-slang och låta den sticka ut ur väggen, eller
Joachim-67: Pyssel går framåt - allt kakel och klinker traggel börjar närma sig slutet :) Vill lägga upp gipstak mot befintlig panel och sätta leds. Tänkte fästa upp leds in befintlig panel och ta upp hål mot gips Ångspärr på tak Dushrummet utökat där bastu fanns förut, skall jag utöka befintlig spärr med plast över panel och sen gips ? ( ja gissar jag... ) Där ligger spärr bakom
dadid: Tack för bra svar. Det där med att ösa ur brunnen låter som en standardåtgärd. Min brunn verkar dock ge lite andra förutsättningar. Purusplattan skall inte gjutas över. Hur gör man då? Bara slopar längs sidorna av brunnsplattan? [bild] Vad gäller att dela upp gjutningen, så är jag inne på att göra ett medvetet fogsprång eller vad man skall kalla det som ett sträck tvärs över
tank77: Trådstarten är 7 år gammal och vi fick aldrig se något slutresultat:( TS? Bilder?
tank77: Då har du inte letat tillräckligt bra då en välsorterad kakelbutik har lister ifrån KGC som marknadsför vita alulister i både rak version eller rundad dito. Tror nog också att Bauhaus kan ha likvärdiga lister http://www.kgcverktyg.se/tillbehor-hjaelpmedel/kakellister/horn-avslutningslister-i-metall/kakellist-kvartsrund-alu.-vit-8mm-25m
Originalet: Nä tätskiktet är jag inte det minsta orolig för. Dock upptäckte jag att golvet var helt plant, inte minsta fall. Så duschväggar lär väl knappast funka. Så då får det kvitta med dusch, får nämligen bara in en minimal duschkabin då snedtaket begränsar, och då duschar jag hellre i den andra duschen på markplan.
Anna_H: [citat] Om det finns avlopp inne i duschen och du har en gummilist nedtill som hindrar vattnet från att rinna ut bör det gå rätt bra.
osociala jävel: Bygger ett badrum i kåken. Nu har det planerats så att ett fönster hamnar inne i duschutrymmet. För enkelhetens skull tänkte jag byta ut fönstret mot glasbetong men hur gör jag med tätskiktet? Det blir ju liksom ett hål i det...
anders07: Jag ska precis påbörja tätskiktet i badrummet. Golvet är flytspacklat och väggarna är Jackon skivor. Det ska kaklas i ena hörnet med 90x90 cm och resten målas. Jag tänker lägga folie på golvet också och använder Kiilto system och Sadolin för målade ytor. Hela badrummet kommer att fixas enlit zon 1 (VT) eftersom det bara är på 3 kvm. När man använder folie ska man ju börja med
Wide Glide: [citat] Slipa med sandpapper, tvätta med T-Röd (eller förtunning) sedan gummimassa och tätskikt 5 cm in över plåten.