Badrum
Jaggaxjr: Hej Jo allt blev bra tillslut. väldigt bra hantverkare att jobba med, sen kanske dom försökte ta genvägar här och där. När vi inte var nöjda med något så påpekade vi det och då löste dom det. Jag vet ju inte om allt dom gjort är rätt men det känns väldigt bra. Vi har papper och garanti på jobbet, elen och golvvärme är gjort av utomstående elektriker. vi är nöjda, jag fixar
blackadder: [citat] Då har jag kört med en blandning av de båda uttrycken för jag har alltid sagt (och hört) "på flasken"
olofh: sh*t va mkt text. Kortfattat. Vad tycks om vår badrumsidé? sista två bilderna... Är det svårt att bygga innevägg med hjälp att plåtreglar och skenor? hur högt över nuvarande golv ska en ny dörröppning sitta om den ska vara in till ett badrum? Är det dumt att plugga befintliga rör till vattengolvvärme och köra på elgolv för att det är pilligt att flytta en inspektionslucka? Spar
tank77: Dumheter att har toarullen på kommoden som dessutom kommer för nära toan då, hur bekvämt är det på en skala att sitta trångt när man skiter. Nej MattiasT:s förslag var dagens bästa tips:thumbup:
Avemo: Det brukar vara lite luddiga begrepp. Ofta menas med en snålspolande toalett en normal toalett med två spolvolymer som är lägre en den var på toaletter som såldes för 20 år sedan eller så, men av samma storleksordning. I sammanhang där man skall ha avloppet till en sluten tank talas det ofta om "extremt snålspolande toalett" Det är en specialtoalett som spolar med vakuum ungefär som
Oldboy: Svårt att avgöra, men det ser inte ut som vanligt svartmögel i vart fall. Troligtvis är det inte mögel (än) utan ser mer ut som fuktfläckar, ev fuktgenomslag. Kan komma från fukt i ditt badrum i samband med dusch/bad om ventilationen är dålig, men det kan också vara fuktgenomslag ovanifrån. (Dvs att det läcker från grannen ovanför.) Oavsett så har jag svårt att föreställa mig
Joachim-67: Tack - ja verkar ju enklast och två lager gips håller ju bra emot :)
anders07: Till många spottar kan man köpa en extra glasskiva som tillbehör som man knäpper fast framför spotten, då blir den "IP44"...
bozze4evigt: Vilket skulle vara det mest välisolerande? Är det XPS/EPS som läggs i två lager omlott, eller räcker ett lager? EPS-cement känns ju väldigt smidigt men vill ju ta vara på så mycket värme som möjligt och då ska xps/cellplast vara effektivare sägs det Är inte jätteorolig för omvänd fuktvandring även om det kan hända. Huset är byggt på sprängsten och det har hittils inte varit
Alkemist: Hej GoForIt, Jag har 30x30 i hela badrummet förutom runt golvbrunnen där de är 10x10 eller nåt. 20x30 hade jag inte tänkt på men ska ut på nätet nu och kolla lite. //Alkemist
andankan: Japp, precis min tanke anders07. Lite märkligt att de gjort det dock.
jokamp: Markisoleringen är diffusionsöppen så risken är ju att man stänger in fukt under tätskitet. Men det verkar ha funkat tidigare hos oss så jag tror risken är liten. Dessutom "öppnar" Vi ju upp i angränsande rum genom att ersätta diverse plastmattor med trägolv, kanske kan en del fukt gå ut där.
pelpet: Bra med lite besserwissande ibland. En montering utan manschett hade ju inte varit bra. Köksavloppet åker jag nog bra att byta någon gång. Lyckligtvis så går det nog under marken så att så länge som det inte är stopp i röret så borde det inte bli några problem. Det är också ett arbete jag inte ser fram emot. Riva upp golvet, bila upp plattan, gräva och fixa nytt avlopp. Och så
jeppeknaster: Den ska tydligen vara lätt att jobba med, ge fina fogar och vara väldigt smutstålig. Dessutom blir de mörka färgerna inte flammiga som en del fogar kan bli.
Elias123: Provade det men det hände ingenting, tog i rätt mycket men såg ingen större rörelse eller möjlighet att dra ut den i topp.
badtastex: Har fått tips från en kollega att murstocken vi ser kan vara en "vinge" som användes som skydd för eldstad/kamin, det är därför inte helt omöjligt att vi kan ta bort den istället för att bygga in. Frun gillar ju ändå inte min idé med naket tegel i badrummet. ;) Det känns tveksamt att få plats med högskåpet i hörnet där med tanke på att dörren nog kräver ~90cm och väggen
Krilleman: Om Hafa har en sådan blandare borde dom även ha ett passande blandarfäste.
fundersam63: hej, Vi har köpt ett fritidshus som vi vill besikta ordentligt innan köpeavtalet skrivs på och jag tänkte höra här om någon har tips på en bra besiktningsman kring Varberg som gör överlåtelsebesiktningar. Jag har hittat några men vet inte om de är bra och tillförlitliga. Stugan har krypgrund och jag vill särskilt kolla den men också fukt och ventilation i övrigt. Hälsningar
huggan: Prata med din mattläggare det är han som har svaret, beror på vad dom har för lim som dom använder.
KnockOnWood: Du skall ju välja det du själv tycker är snyggt! Men samtidigt vara medveten om alternativen. T.ex. att pigga upp en enfärgad toa med handdukar i glada färger och dito flytande tvål. Som man dessutom kan byta då och då. OT Minns med saknad min barndom när det byttes mellan röda julgardiner, gula påskgardiner och ljust gröna dito till midsommar. Visst följde handdukarna och en och
anders07: Jag skulle ha byggt en ångbastu längst in men glasvägg och glasdörr som även tjänstgör som duschkabin längst in. Bänk i ångbastun sätter du mot snedväggen och dusch munstycket i den hösta delen... :)
fn76: Finns färdiga elpatroner att köpa men att stoppa in en sådan i hemmabyggd handdukstork vet jag inte om man får. https://www.e-badrum.se/en/shop/prodList.asp?idCategory=45
100kvadrataren: Tackar för svar, blir nog lättaste placeringen då. Ca 100x60 ut från väggarna så slipper man böjar på PP-rören =) så drar jag ett rör från badkaret till brunnen och hoppas på inget ben kommer i brunnen^^
tank77: [citat] Totalt onödigt att isolera en innervägg, som sagt det mesta av "pruttljudet" slipper ut genom luftspalten under dörren. Per automatik kommer hantverkarna inte att ta ner gips i onödan i så fall få du betala extra.........
Marre666: Personligen hade jag låtit det vara som det är och renoverat allt från grunden när tid och ekonomi tillåter :)
spekerök: http://www.nordhem.se/handdukstorkar/v%C3%A5rahanddukstorkar.aspxar http://www.nordhem.se/sv-se/handdukstorkar/tillbeh%C3%B6r.aspx Monterat en del av detta fabrikat och de håller bra finish och värmer fint, plus i kanten för det snygga reglerdelen för värmen. Nk1 gillar jag som reglerdel, det var mitt tips! Mvh
elisa_82: någon har provat något av butikerna hur är kvaliteten ? vilken har bättre kvalitet tror ni? http://www.jula.se/duschkabin-435030 http://www.rusta.se/duschkabin-deluxe-90-p95350041.aspx http://www.bauhaus.se/camargue-milano-duschkabin.html