6 985 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
rör intslation i badrummet, har rörmokare rätt?
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Tryckte på gilla knappen istället för citera.injonil skrev:
Vad menar du med SKA? Jag håller med om att det är bra ur städsynpunkt, utseende och mindre genomgångar i golv, men det finns väl inget krav på det?
Dessutom ser väggen väldigt tunn ut men det kanske finns grejor som får plats?
Du har nog rätt. Jag tycker det är lite svårt att förstå exakt vad som avses i Säker Vattens avsnitt 2.7.2, men det är nog som du säger att det inte finns något krav på att avlopp till tvättställ ska gå i vägg. Klack eller skyddsrör verkar förordas, men om detta är krav är jag inte heller säker på.
Nej avlopp får gå genom golv, alltså handfat, wc och golvbrunnen inga andra genomföringar bör gå genom, gör det de så är det klack som gäller.
Ser ut att vara en 45mm regel vid handfatet och det är för lite för att få plats med ett 50 mm rör med böj
Vill du ha en vägghängd wc så tätskikta och bygg in avloppet i en låda så får du vägghängd wc
Ser ut att vara en 45mm regel vid handfatet och det är för lite för att få plats med ett 50 mm rör med böj
Vill du ha en vägghängd wc så tätskikta och bygg in avloppet i en låda så får du vägghängd wc
jo till wc ska byggas en låda men handfat då är det omöjligt att göra något åt? inte alls så fin handfat avlopp i golvet. vi ska ha under skåp men kommer kanske ändå att synas.nino skrev:Nej avlopp får gå genom golv, alltså handfat, wc och golvbrunnen inga andra genomföringar bör gå genom, gör det de så är det klack som gäller.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Ja din vägg ser väldigt tunn ut. Har för mig att man ska ha minst 70 mm regel för att få en godkänd styv vägg, men det kanske går med 45 mm regel om man använder någon extra bra skiva. Kolla vilken våtrumsskiva ni ska ha och CC på reglarna hör sen med leverantören av skivorna om det är godkänt i våtrum.elisa_82 skrev:
Som nämns ovan är det problem att få in avloppet för handfat när det sitter 45mm regel, vattnet går att lösa med pex och väggdosor alternativt prisol 12mm. Att regla ut väggarna för att avloppet och rören skall få bättre plats är ju vardagsmat att utföra för en snickare, visserligen krymper badrumsytan när man reglar ut väggarna.
mvh
mvh
nu vill han inte fortsätta jobbet
han som vi hade avtal med är bara kakelsättare och alla andra han betalar till, jag tror att rörmokare och Electric vill ta betalt mer än vad han hade tänkt. alltså vi skulle ha betalt 36 000 för allt arbete + VVs material inte allting utan bara underbrun avlopps rör och rör och sånt. inte dusch och blandare toalettstol.
Redigerat:
Klicka här för att svara