8 144 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
Missfärgat fog direkt efter renovering!
Hej,
Mitt badrum renoverades klart ca 1 veck sedan och fogen har redan missfärgningar!
Vi har valt kolgrått fog till våra svarta klinkers, men redan nu har vi fått vita fläckar som kakelsättaren menar är kalk. Vi bor i en stad med vatten med hög kalk, men frågan är om kalk kan sätta sig så pass snabbt?
Har provat kalkborttagare utan resultat.
Kan det verkligen vara kalk? och finns det andra tänkbara scenarion, som något med tätskicket?
Tacksam för snabba svar.
Mitt badrum renoverades klart ca 1 veck sedan och fogen har redan missfärgningar!
Vi har valt kolgrått fog till våra svarta klinkers, men redan nu har vi fått vita fläckar som kakelsättaren menar är kalk. Vi bor i en stad med vatten med hög kalk, men frågan är om kalk kan sätta sig så pass snabbt?
Har provat kalkborttagare utan resultat.
Kan det verkligen vara kalk? och finns det andra tänkbara scenarion, som något med tätskicket?
Tacksam för snabba svar.
hur går det till när färgen tvättas ur fogen?
fast dessa scenarion borde väl inte vara aktuella när fogningen gjordes för 1 vecka sedan?
kan det på något vis ha någonting med tätskickten att göra?
är det bara missfärgade fog, kan jag skrapa bort och foga med ljusare färg, men är orolig för om det är annat som är fel...
är det bara missfärgade fog, kan jag skrapa bort och foga med ljusare färg, men är orolig för om det är annat som är fel...
pratade med en kille på VVs avdelningen i Bauhaus som började ställa frågor om vad de har använt för material för tätskickt osv. vilket gör att jag blir lite orolig.
Själv blir jag mer orolig att du gått till bauhaus för att rådfråga! (Särskilt o tätskikt med mm. )Jag gillar själv bauhaus men man ska inte rådfråga dem. Kolla innan vad man ska ha eller på plats sedanbetala och ut inga disskitioner kring vad man ska ha eller tipsSiavash Goudarzi skrev:
Det som oftast menas med att färgen tvättats ur fogen är inte att någon städat för noga, utan att plattsättaren har tagit bort överskottsfog med för mycket vatten/torkat för ihärdigt med svampen, när plattorna lades. Det syns efterhand som fogen torkar. En del menar att det beror på annat, men faktum är att det är vanligt att mörk fog blir flammig. Jag har inte hört att det skulle kunna bero på tätskiktsfel.
Redigerat:
varför skulle det ha att göra med tätskiktet för?? som sagt köp bara grejer hos bauhaus rådfråga dom inteSiavash Goudarzi skrev:
Man kan inte tvätta bort kulören på en fog utan problemet är att det tillförs för mycket vatten som gör att kalk fälls ut från fogen. Även om man har lyckats få ett rätt så bra resultat så kan det efter ett tag fällas ut kalk, sedan om man har kalkrikt vatten så kommer det att lägga sig kalkbeläggningar på fogen, fult som stryk, så undvik mörka kulörer på fog.
Flera tillverkare har slutat med svart fog tillexempel eftersom dom inte kan garantera att den blir en fin jämn kulör.
Jag rekommenderar att köra på vanlig cementgrå fog som är det snyggaste, även till svarta plattor.
Flera tillverkare har slutat med svart fog tillexempel eftersom dom inte kan garantera att den blir en fin jämn kulör.
Jag rekommenderar att köra på vanlig cementgrå fog som är det snyggaste, även till svarta plattor.
Klicka här för att svara