Badrum
Blandarkungen: [citat] Kanske lite sent svar men, bottenventilen på bild är inte gjord för badkar. Måste använda en med förstärkt fjäder om du ska ha popup i badkar.
RoBo: [citat] Helt rätt. Det syns ju tydligt på bilden att det är kanten på brunnen. Står även från flänsen.
Kallebo: Det är stenhårda tillgänglighetskrav på badrum vid nybyggen idag. Frågan är väl snarast om det räcker att visa att toaletten kan byggas om eller om kravet på 70 cm från framkant till vägg måste uppfyllas... Eller om det räcker att det är 170cm fritt från vägg till vägg...
jkbpower: Tog det direkt i morse och det gick rätt bra att pilla bort överflödig fix. Sen körde jag en duktig svamp och torka av.Blev riktigt snyggt
Liteavvarje: Vid ombyggnad ska allt som har med el att göra bytas till i dag godkänt materiel , inte lämna kvar bommulsisolerade ledningar , sedan det med 2 rör till golvet fö el-Gv är ett för termostat och ett för Värmekabeln , det finns inga genvägar för att inte ha JFB på el-gv , det är ett måste Det som kan vara ett aber här , är att förlägga V-kabel så ska man vara elektriker och inget
Adcadc: Stort tack för hjälpen alla, då blir de ingen silikon här :-) Grymt att kunna få trevliga och seriösa svar här när man själv är nybörjare
yonna: Jag har också klarglas vid duschen och vattnets hårdhetsgrad är 18-20. Glaset är fortfarande fint efter drygt 12 år. MEN glaset rakas med skrapa efter varje duschomgång; ibland med liten sprut av ättika blandat med ett par droppar diskmedel och vatten. Jag tror inte man kommer ifrån den dagliga skrapningen om man inte vill ha det problemet du har. Att skrapa glasväggen och kaklet tar
Addelin: Håller på med två badrum och vi var inne själva på ett bubbelkar. Men efter många om och men så blir det ett vanligt hörnbadkar utan massage/bubbel av anledning: 1. Många bubbelkar låter som en flygplansmotor. 2. Alla vi känner som faktiskt har ett bubbelkar använder det aldrig. 3. De bubbelkar i lägre prisklass lär problemen komma som brev på posten. Och är det inte från de
Alfons3301: Tack för svar. Har fogat om nu med mjukfog. Ja, skulle inte välja nisch igen i duschutrymmet efter denna erfarenhet. Firman berättade dock inget om eventuella problem när vi beställde jobbet.
ZipLock: [citat] Någon som vet hur silikonborttagare fungerar om man ska lägga på ny fog efteråt? Så att man inte stänger inne något som pajar nya fogen.
Mike_the_pip3: [citat] Smart beslut, alltid bökigt med 110 rör i bjälklaget. (y)
Krilleman: En bocknyckel är ett riktigt bra verktyg som man ska ha själv om man drar rör. Många privatpersoner här har köpt dessa med riktigt bra resultat! Väl investerade pengar!
Liteavvarje: [citat] Tror det finns även andra fabrikat , det som är viktigt är hålets storlek samt hur tjock godset är för att den ska passa , är lite osäker på standard när det gäller hålen , kanske skruva bort den och mäta diameter på hålet , men annan här läser och kan säga något
Paul-Staffanstorp: [citat] Man måste väl inte riva fronten för det? Det går ju att kakla "runt" badkaret
Lexington: [citat] Du tänker så, jo två stycken. Mitt dyraste hål i klinkers då :rofl:
least: Blir dyrt att ordna detta och få det godkänt. In med skvallerrör och ha under uppsikt?
hempularen: Anmärkningen om att tätskiktet "tittar fram", handlar troligen om att tätskiktsmanschetten sticker fram under klämringen. Brunnen på bilden är troligen av fabrikat JAFO, den har en klämring som skruvas fast. Tätskiktsmanschetten skall gå ned i brunnen och klämmas fast mot brunnsväggen av den koniska ringen. Den skall vara kapad så att den inte når ner under klämringen, för då kan
Lindamyz: Vi är på gång att gräva en trekammarbunn, men vill sätta in toaletten i ett rum som ganska nyligen är renoverat (tänkte ha förbränningstoalett, men har tänkt om) i rummet finns handfat och dusch, avloppet kommer ansluta till utloppet där BDT-vattnet går ut idag.
GoForIt: Det är inte märkligt att vi i Sverige har såväl väldigt höga byggkostnader, liksom väldigt långa ledtider från byggstart till färdigt resultat och bristande konkurrens. Gammalt skråtänkande med nytt namn
para: Lägg en brädbit på var sida om ritsen och knäck med så att trycket fördelas över hela plattan och inte bara lokalt under knäckaren. Lite omständigt men det funkade för mig....
Liteavvarje: prima flyta nytt fall ny matta
huggan: För att man ska veta lösningen måste man bestämma vilket ytskikt man vill ha för alla har olika lösningar. Det finns tre tätskikt att välja mellan. Plastmatta Folie Målat När man bestämt ytskikt och tätskikt så är det alltid tillverkarens instruktioner som gäller.
WIP: [citat] Jag hittade en tråd om detta. Tack för stöttningen. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-golvbrunn.141906/ Jag väljer nog golvmatta från Tarkett i hela utrymmet med väggmatta i duschutrymmet och så utanför duschen så vävar vi och målar. Det blir bättre fall och flyt med en matta tror jag. Inga foger som stoppar. Skall flytspackla upp ett lagom fall. Bilder kommer när vi
Liteavvarje: Direktansluten med rör Stäng ventilen som sitter där , lossa mot toan , är säkert en utvändig 15 mm rörgänga på toan , förläng med en slang , enklast , finns att köpa på varuhusen alla delar du behöver rita på ett papper hur det ser och ta med dig så får du rätt grejer