Vi skal bygga nytt hus snart. Vi har plats till ett badkar som är max 1700 långt men plats till stor bredd.
Vi vill gärna kunna bada två vuxna eller en vuxen plus barn. Så därför skulle jag vilja be om råd.
Det är tyvärr rätt så begränsat med badkar som är vinklade på båda kortsidor.

Får man plats två normala vuxna i ett badkar som är 1700x700?
Tex detta?
http://www.badrumsgruppen.se/produk.../nordhem-saltholmen-badkar-dubbel-rygglutning

Alternativt kanske detta är bekvämt?
http://www.duravit.se/website/homep...rier/starck_baddusch-kar.se-sv.html/p-2485983

Det finns också de som är 1700x900 men hittar inget där båda kortsidorna är vinklade...
http://www.duravit.se/website/homep...rier/starck_baddusch-kar.se-sv.html/p-1653641

Tack på förhand för svar.

Vad är egentligen standardstorlek på ett badkar?

Nja, jag tror det blir trångt för två vuxna, men det beror ju på vad man tänker pyssla med förstås :rolleyes:

"Standard", om det finns en sådan, tror jag snarare är 150 - 160 cm långt.

Men om det finns gott om plats på bredden, varför inte satsa på ett hörnbadkar?
z170h.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Njae, det passar inte riktigt in i rummet tyvärr, se plan. Har sett att det finns de badkar som är lite bredare i ena änden än andra, men dessa är ju framför allt tilltänkt om man skal duscha däri och ger väl knappast någon bättre badkomfort.

Screen Shot 2016-02-03 at 08.41.21.png

Beror väl på hur lång man är... Om bägge är ca 170 långa tror jag man får plats båda :)

Fangorn skrev:
Beror väl på hur lång man är... Om bägge är ca 170 långa tror jag man får plats båda :)
Man skall ha plats på bredden också, det är nog där som problem ligger.
För missionärsställningen funkar väl inte i ett badkar :o

Då är det nog bäst satsa på hörnbadkar :) om man väljer mindre handfat och flyttar upp toan ser det ut att få plats...

Frågan är om man får ner två r*fvar i parallen i ett sådant i praktiken.....
Screen Shot 2016-02-16 at 16.19.39.png

Minst 120 i bred för 2 personer. Men tänk på att din vvb ska klara av volymen. Min vvb är på 190l och fyller badkaret som är på 420l till 80٪ då är det slut på varm vatten vilket känns oftast jobbigt.

VVB klarar det det är lugnt.

120, är det invändigt då eller? I botten?
Jag är sjukt osäker på om det är värt att köra på detta...

Screen Shot 2016-02-16 at 23.17.31.png
Skapa konto

G
Blev det något köp på Duravits Paiova ? Funderar själv på den i storlek 1700x1300. Bekvämt? Fungerar det för 2?

G Gnor skrev:
Blev det något köp på Duravits Paiova ? Funderar själv på den i storlek 1700x1300. Bekvämt? Fungerar det för 2?
Har inte testat två i det. Det är inte som ett hörnbadkar så det handlar nog mest om hur stor man är och hur ’mysigt’ man vill ha det. Men jag och min fru som är normalstora skulle nog inte ha några problem att få plats.
Men för oss funkar det framför allt bra för flera barn åt gången.
Rektangulärt badkar i modernt badrum med leksaker och badprodukter längs kanten.
Skapa konto

• Gilla
Gnor
  • Laddar…
Dina länkar till Duravit funkar inte, man kommer bara till huvudsidan.

För att bekvämt få plats två bör det vara ett rundat kar som är bredare på mitten, dessa är i allmänhet hörnbadkar. de är ju bara ca 130-140 cm så det ska inte vara något problem att få in. Då behöver du ingen nisch, väljer man att bygga in det får man en bra avställningsyta ändå.

Tex nåt i stil med detta:
https://www.hemfint.se/hornbadkar-free-line-djup-45cm

Har man ett som är 170 cm långt funkar det dock om två personer på ca 150-170 cm badar samtidigt. Tänk dock på att om du har vägg direkt bakom badkaret kan man inte ligga bekvämt, bakhuvet går emot väggen.

Har provat både hörnbadkar och helt vanligt badkar, har nu detta duschbadkar som jag är mycket nöjd med:
https://www.hemgallerian.se/badkar/4155-svedbergs-duschbadkar-z1700.html
Det spar utrymme och ingen kommer ju ändå in och duschar samtidigt som någon badar.
Badade tillsammans med döttrarna när de var mindre. Maken slutade bada i badkar när han fick högt blodtryck, han får huvudvärk och yrsel av värmen. Lite fånigt eftersom den kortare 150-modellen hade räckt när han inte använder det.

Med ett sådant badkar kan man ha toan där du ritat duschen. Detta kar är såpass djupt att man sitter bekvämt även i "fotändan" trots att det inte lutar.

Hehe de första inläggen i tråden är 2 år gamla. Bilden visar hur det blev när huset är klart sedan ett år tillbaks :-)
Anna_H Anna_H skrev:
Dina länkar till Duravit funkar inte, man kommer bara till ...
Hehe de första inläggen i tråden är 2 år gamla. Så det är kanske inte så konstigt att länkarna inte funkar.
Bilden visar hur det blev när huset blev klart för ett år sedan :-)
Dina tips låter vettiga, dock har vi dusch i badrummet också ett duschbadkar känns mest aktuellt om man inte kan ha både och.
Men kan ev hålla med om att et hörnbadkar vore bekvämast om man primärt är ute efter att kunna bada två. För oss var det inte huvudsyftet. Toalettens placering har i efterhand inte stört och är tvärtom väldigt praktisk att sitta på när knattarna badar.
Jag kan också generellt rekomendera duravits porslin, vi har en del olika grejor från dem och alla är väldigt fina. Det var otrolig skillnad i finish och kvalitetskändla på de olika badkaren vi tittade på.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.