Hej alla.

Jag har haft och har problem med mögel i min toalett.
Och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få bort detta.

Det blir bara värre och värre. Har provat med olika mögel medel som man sprayar på och torkar med en svamp.
Men det går inte bort ändå.

Jag har inga element i toaletten, Utan endast golvvärm. Detta kör jag mest med under vintern. Under sommar och vår har jag ingen värme alls.
Jag har endast en ventilation som är placerad ovanför toalett stolen.

Kan det vara så att man måste installera in något så att det blir bättre ventilation. Eller ska man köra med golvvärme året om.

Behöver råd med hur jag ska göra. Känner att jag måste skära rent fogarna och lägga i med ny silikon snart.
Se själva hur det ser ut.

20171226_164326.jpg

20171226_164337.jpg
20171226_164353.jpg )
20171226_164421.jpg
20171226_164449.jpg

Är ventilationen tillräckligt öppen så den suger ut, hålls ett A4 ark eller reklamblad fast av sig själv om du lägger det emot?

Hur är inluften har du intag någonstans i bostaden?

Hej Andy78.

Jag gick och tittade precis på detta. Öppnade tallricken så mycket det gick utan att den föll av.
Tog ett A4 papper och höll emot, Men den ramlade ner direkt.
Så ventilationen verkar vara död.

Jag har ventiler över fönster i 2 av 3 sovrummen. Men inget utöver det.
I källaren så har jag ventiler i hobby rummet och i matkällaren. Och där fjärrvärme rummet är.
Samt i tvätt stugan.

Då är det något fel med utsuget, hur styrs det, självdrag eller av en fläkt?

Det är självdrag. Nu var jag precis och försökte rengöra med en dammvippa och tog in kompressorn och blåste in i ventilationen. Det blev lite lite bättre drag. Men inget a4 fastnar. Testade med toa papper. och det sögs fast, och släpper efter en halv sekund.

Jag skulle rekommendera dig att se över hela ditt ventilationssystem. När hus med självdrag byggdes så levde man inte i husen så som vi gör idag. Idag har vi tvättmaskiner och torktummlare, duschar minst en gång per dag (x antal i hushållet) lagar mat etc. Med andra ord har vi betydligt högre ”ångbelastning” på våra hus idag än på tex 30-talet. Som lök på laxen använder vi inte längre braskammin/panna i källaren på samma sätt som förr vilket leder till en betydligt lägre(eller ingen) temp i murstocken. Det var den varma murstocken som var motorn i hela ventilationssystemet. Du har antagligen väldigt låg utbytesfrkvens av inomhus luften vilket blir mumma för möglet.

Ett knep jag kan rekommendera på möglet och de missfärgade fogarna är Klorin! Det både dödar möglet och bleker fogarna. Det finns och köpa på sprayflaska som bildar ett skum som lätt kan sprayas på väggfogarna. Missfärgade fogar är ett gissel för alla med ett badrum, så det är tur att det finns Klorin

P
Ska testa med klorin.
Spraya på och borsta och sedan spola av.

Men hur får man möglet att inte komma igen.
Bör jag ha på golvvärme dygnet runt året om.
Är detta kanske problemet.? Eller bör man montera in en fläkt som är el driven?

Problemet är inte värme utan brist på luftutbyte som transporterar bort fukten.

• Gilla
-Doozer-
  • Laddar…
Hej Kent85

Märkte ni en märkbart ökning utav el kostnaden efter att ni monterat in dessa fläktar.
Hade ni med problem med mögel i badrummet?

Det där med fuktmätare kan faktist vara bra att köpa in och se fukthalten i toa.
I garaget med då jag där med har mögel på väggarna :(

A Andy78 skrev:
Problemet är inte värme utan brist på luftutbyte som transporterar bort fukten.
Så bättre ventilation för att få ut den fuktiga luften då med andra ord.

Men konstigt att dom förra ägarna inte hade problem med detta. Det är ju dom som renoverat toaletten..

Kan ju varit bättre ventilation då när allt var relativt nytt iofs.

P
Vi blev rekommenderade det efter överlåtelsebesiktingen då besiktningsmannen konstaterade att ventilationen var extremt dåligt i huset (70 tals hus, 1.5 plan utan ventilation installerad på ovanvåningen(!)) så vi har ingen egen erfarenhet av förändrad elförbrukning, men då pax fläkten har en effekt på 4W enligt datablad så är det inga pengar att prata om...
Förra ägarna som fick på sig att installera fläktarna, sa att det aldrig längre blev någon imma på speglarna i badrummet när man duschat vilket det tydligen alltid blev förut = fukten leds bort...

Så jag tycker ni ska testa sätta in en sådan, genom att forcera ventilationen få ni även bättre värmegenomströmning och renare (mindre instängd) luft i huset...

Edit: det var på vinden vårt hus hade problem pga (antagligen) för dålig ventilation, därav forcerade vi ventilationen med pax fläktar

Kolla om ventilationen är rensad? Med lite tur kan det ju vara något så enkelt som ett fågelbo i röret. Se över hela kanalerna innan ni börjar ändra på något.

Förresten, när du testade med papper mot fläkten, hade du dörren till badrummet öppen eller stängd? Om den var stängd, testa om det blir skillnad med öppen dörr.

Anna_H Anna_H skrev:
Kolla om ventilationen är rensad? Med lite tur kan det ju vara något så enkelt som ett fågelbo i röret. Se över hela kanalerna innan ni börjar ändra på något.

Förresten, när du testade med papper mot fläkten, hade du dörren till badrummet öppen eller stängd? Om den var stängd, testa om det blir skillnad med öppen dörr.
Tur brukar jag inte ha mycket utav ;)
Men jag tog en dammvippa och försökte få in den så långt upp i röret som det gick.
Det var dammigt, och sedan så blåste jag med tryck luft. Och det blev en aning( 1-3 %) bättre.

Jag hade dörren öppen till badrummet när jag testade med toa papper. Och då hölls pappret upp i någon halv sekund.
Testade precis med dörren stängd. Och då hölls inte pappret alls upp :(

Såg precis ett youtube klipp.

Var kan man köpa ett sådant här verktyg.?

BirgitS
N Ny Husägare 2012 skrev:
Jag hade dörren öppen till badrummet när jag testade med toa papper. Och då hölls pappret upp i någon halv sekund.
Testade precis med dörren stängd. Och då hölls inte pappret alls upp :(
Finns det plats för luften att komma in under (eller över) dörren till toaletten?

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.