Hantverkaren har slarvat och tätat dåligt (inte alls?) i skarv mellan golv och vägg innan flytspackling. Spacklet har därför flutit ner vid flera ställen längs ena väggen och bildat gropar + ett bakfall på en yta av ca 50 cm x 200 cm (längs hela hela rummets bredd).

Hur rätta till på korrekt/bästa sätt?

Variant 1 - Prima och flyta nytt spackel enbart över ytan med bakfall
Det blir ju i så fall en skarv mellan de två lagren, är det ok? Tänker att fukt kan krypa in.

Variant 2 - Prima och spackla nytt lager över hela golvet
Med den lösningen börjar plattan bygga väl högt mot trösklar osv. Då följer frågan hur tunt man kan spackla lager två för att undvika för hög platta?

Variant 3 - ... ja, något annat förslag? Förutom att bila upp och göra om.

Väldigt tacksam för svar! Ska träffa hantverkaren i morgon för att gå igenom och vill gärna ha på fötterna.
 
A arnberg skrev:
Hantverkaren har slarvat och tätat dåligt (inte alls?) i skarv mellan golv och vägg innan flytspackling. Spacklet har därför flutit ner vid flera ställen längs ena väggen och bildat gropar + ett bakfall på en yta av ca 50 cm x 200 cm (längs hela hela rummets bredd).

Hur rätta till på korrekt/bästa sätt?

Variant 1 - Prima och flyta nytt spackel enbart över ytan med bakfall
Det blir ju i så fall en skarv mellan de två lagren, är det ok? Tänker att fukt kan krypa in.

Variant 2 - Prima och spackla nytt lager över hela golvet
Med den lösningen börjar plattan bygga väl högt mot trösklar osv. Då följer frågan hur tunt man kan spackla lager två för att undvika för hög platta?

Variant 3 - ... ja, något annat förslag? Förutom att bila upp och göra om.

Väldigt tacksam för svar! Ska träffa hantverkaren i morgon för att gå igenom och vill gärna ha på fötterna.

Då vi renoverade vårt badrum så hände exakt samma sak. Jag såg inte ens detta utan det var en bekant(matt-golvläggare) som påpekade att det runnit undan en del och bad mig uppmärksamma detta för plattsättaren.

Det är ingen fara ö.h.t. utan de kan enkelt blanda mer spackel och bygga på utan att du behöver riskera fuktskador eller liknande. Som jag förstod det så är inte detta ovanligt alls och det gick bra för oss :)
 
  • Gilla
arnberg
  • Laddar…
L
Punkt 1 är bra , men se till att det är tätt , för nu är det nog inte det , kan med fördel tätas med en latexfog ( billigast ) ner i botten på hålen och sedan flyta till nivå som ska vara eller om det inte är mycket , så går det att spackla med lite trögare flyt och skrapa jämt
 
  • Gilla
arnberg
  • Laddar…
Det är bara prima och spackla det som behövs för att korrigera, finns inga risker med nån fukt i skarv och så.
 
  • Gilla
arnberg
  • Laddar…
Tack för svar (tre st inom fem minuter, man måste ju älska internet!:)).

Skönt att det inte verkar helt ovanligt och att lösningen är relativt enkel. När hantverkaren var ner i köket på våningen under badrummet idag för att kolla ev läckor i skafferi mm började jag bli rätt orolig... till saken hör att det här är miss nummer 346 på det här bygget, och andra gången de flytspacklar plattan (första försöket fick bilas upp). Är rätt nojig nu med andra ord.

Nu kan jag förhoppningsvis sova i natt. Tack igen.
 
Som sagt, prima och spackla igen.

Se till att kolla själv fallet ordentligt över hela golvet innan de sätter tätskikt. Det går lätt att både bygga på, och slipa ner (inte fullt lika lätt) innan tätskiktet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Idag är fallet åtgärdat och ser bra ut! Två nya funderingar har dykt upp dock:

Av någon anledning spacklade de hela golvytan igen, vilket gett en väldigt låg kant mot tröskeln (ca 6mm, se bild). Med fix & kakel betyder det att nivån hamnar över den smala listen på tröskeln och den kommer alltså behöva höjas. Är det 15mm över kaklet som gäller och hur stor höjdskillnad mot det andra rummet tycker ni är acceptabelt? Man vill ju inte snubbla varje gång man ska in på toa...

Fundering nr 2 som det extra spackellagret medfört är avloppet till handfatet som nu bara sticker upp ett par millimeter (se bild). Ok? Tänker på manchett/försegling osv.
 
  • Golvyta med nytt spackel vid tröskel med låg kant mot dörr, bristfällig avloppsstång synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt spackelskikt på golv med avloppsrör som sticker upp något, nära en låg tröskellist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Dom får sätta en förhöjning på tröskeln , normalt , den ska vara min 2 cm högre än golvnivån med tätskikt mot den
Avloppet , gör inget kommer en gummiplugg i den för handfatets rör
 
  • Gilla
arnberg
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Dom får sätta en förhöjning på tröskeln , normalt , den ska vara min 2 cm högre än golvnivån med tätskikt mot den
Avloppet , gör inget kommer en gummiplugg i den för handfatets rör
Oj, 20 mm låter mycket. Hittar inga sådana riktlinjer varken hos BKR eller GVK? Minst 20 mm höjdskillnad mellan brunn och tätskiktet vid tröskel har jag läst om däremot. Men du kanske menade vad du tycker själv. Ska tilläggas att det är en skjutdörr som ska in, om nu det spelar någon roll.

Handikappanpassat lär det knappast bli hur som helst. Kommer bli ca 60 mm höjdskillnad från golvet i hallen till högsta punkten på tröskeln...

Avloppet, bra!
 
Redigerat:
L
OK beror nog hur mycket det faller , kan ta dina mått :)
 
T
Behöver inte vara en sådan hög tröskel. Reglerna säger att om flytspacklet vid dörren är 20 mm högre än vid flänskanten på brunnen så kan man köra tröskellöst, typ handikappsanpassat.

Hade fyllt ut med en ekbit på den tunna delen av din tröskel så den ligger typ 5 mm över färdigt golv.

Avloppsröret kan du bara sätta i en rörbit till för som det är nu kan man inte sätta någon manschett där.....
 
P
Ska inte tröskeln egentligen ligga i liv med väggen ?
 
P Peter_K skrev:
Ska inte tröskeln egentligen ligga i liv med väggen ?
Hur menar du? Vi diskuterar väl höjd, inte djup?
 
P
Läste det iof i GVKs Säkra Våtrum så det kanske gäller vid plastmatta.

4.8.2
Rekommendationer
X Tröskel eller motsvarande ska monteras i liv med våtrumsvägg för att möjliggöra
homogent (foglöst) uppvik av tätskikt.
 
Japp, vi kommer höja tröskeln så vi får typ 10mm över ytskiktet.

Det där med att tröskeln ska liva med väggen är ju också intressant. Som det är nu så blir ju uppviket mot tröskeln ca 3 cm längre in, så det blir oskyddade skivor till höger och vänster. Bättre att sala ut tröskeln så man kan få ett kontinuerligt uppvik vägg->tröskel antar jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.