Håller på med en badrumsrenovering. Enmans-firma certifierad hos BKR, 30 års erfarenhet.

Han har nu satt golv och vägg och ska komma och foga imorgon. Jag funderar på om jag ska ta upp de delar som jag inte tycker ser bra ut redan nu eller vänta till fogningen är gjord.

Jag tycker att plattorna är skurna och satta slarvigt på många ställen. Det är på sina håll fogsprång på upp till 5 mm. Fogbredder kan variera mellan 5 mm och 1 mm inom en meters längd. Kantlister sitter inte rakt så de ser vågiga ut. En del plattor är dubbelskurna utan synlig anledning. Väldigt stor glipa mellan golv och vägg på sina ställen, kombinerat med ingen glipa alls lite längre bort och det är en vägg som han själv har reglat upp.

Några bildexempel:
Fult och ojämt urtag ur platta vid "hyllkant"
Ojämnt skuren kakelplatta i hörn med varierande fogbredder mätta med tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fult skuren platta i väggvinkel:
Hörn av ett badrum med ojämnt skurna kakelplattor, varierande fogbredd och glipa mot golvet.
Skapa konto

En till fult skuren platta:
Ojämnt kakel med varierande fogbredder mätt med tumstock, slarvigt hörnarbete i badrum.
Skapa konto

Fogbredd från 0 mm till 5 mm i vägghörn:
Ojämnt lagda kakelplattor med varierande och breda fogavstånd i ett badrum under renovering.
Skapa konto

Ful obefintlig gerning av hörnlist vilket har lett till ett avgnagt hörn på plattan ovanför.
Ojämnt lagda kakelplattor med varierande fogbredder och slarviga utsågningar synliga.
Skapa konto

Det här är bara några exempel, det finns många fler i samma klass. På ett ställe är glappet mellan klinker och kakel 20 mm.

Frågor kring detta:
- Hur mycket bättre kan det här bli av fogning?
- Är det rimligt att ta ned och byta fula plattor?
- Ska jag ta upp detta med honom redan innan han börjar foga?

Tack för din åsikt!

Kapar han kaklet med yxa?

• Gilla
Anniwa och 7 till
  • Laddar…
Lite bättre skärningar kunde man nog önskat sig, men man blir ofta rätt överraskad av hur mycket som försvinner med fog och silikon.

Stefan N Stefan N skrev:
Kapar han kaklet med yxa?
:crysmile:
Verktygen jag har sett är en Sigma-kap, en tång och vinkelslip... Men han kan ju ha tagit fram yxan när jag inte såg...

S SpackelFredrik skrev:
Lite bättre skärningar kunde man nog önskat sig, men man blir ofta rätt överraskad av hur mycket som försvinner med fog och silikon.
Tack! Så du tänker att även en fogbredd som varierar mellan 1 mm och 5 mm kommer se ok ut när fogen väl är lagd? Jag har en rädsla att han kommer smeta breda fula silikonfogar där det är stora glipor.

Ett fogsprång på golv på 5 mm lär väl inte minska av fog dock...

T Tosse skrev:
:crysmile:
Verktygen jag har sett är en Sigma-kap, en tång och vinkelslip... Men han kan ju ha tagit fram yxan när jag inte såg...

Tack! Så du tänker att även en fogbredd som varierar mellan 1 mm och 5 mm kommer se ok ut när fogen väl är lagd? Jag har en rädsla att han kommer smeta breda fula silikonfogar där det är stora glipor.

Ett fogsprång på golv på 5 mm lär väl inte minska av fog dock...
Ja fogsprång är ju svåra att foga bort tyvärr. Ta ett snack med killen innan han gör färdigt så blir det nog bra.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
LarsSvensson80
Gällande toleransen osv se under stycke 9 https://www.gvk.se/branschregler

Meddela att du kommer låta besiktiga arbetet utefter dessa alt BKR. Väljer han att slutföra så måste han vara en grym fogare men dålig plattsättare.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Vad blir det för färg på fogen?

V Vante skrev:
Vad blir det för färg på fogen?
Ljusgrå på vägg, grå på golv

LarsSvensson80
Ang fråga att be honom ta bort plattor.

Det innebära en risk att tätsiktet skadas, lösbart men inte riskfrit.

LarsSvensson80 LarsSvensson80 skrev:
Ang fråga att be honom ta bort plattor.

Det innebära en risk att tätsiktet skadas, lösbart men inte riskfrit.
Okej. Flera av de dåliga plattorna är i zon 1.

Jag har hittat BKR:s bedömningskriterier. Jag får ta upp detta med honom imorgon helt enkelt.

• Gilla
LarsSvensson80
  • Laddar…
Staffans2000
Det ser faktiskt för illa ut. Även om fogning trollar bort förvånansvärt mycket, kommer det att se anskrämligt ut. Som glad förstagångskaklare med en back öl som lunch, kunde det kanske accepteras. Men nu har du betalt ett "proffs", och kan förvänta dig ett professionellt resultat. Det har du inte fått!!!

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det ser faktiskt för illa ut. Även om fogning trollar bort förvånansvärt mycket, kommer det att se anskrämligt ut. Som glad förstagångskaklare med en back öl som lunch, kunde det kanske accepteras. Men nu har du betalt ett "proffs", och kan förvänta dig ett professionellt resultat. Det har du inte fått!!!
Tack för din input. Jag får titta på det tillsammans med honom idag och se vad han säger.

Jobbigt sånt här när man är väldigt mån om att det ska bli klart på samma gång som man såklart vill ha ett bra resultat.

Cheesen
Tror aldrig en besiktningen blir godkänd... Kanterna på plattorna ser oslipade ut... Dom får ej vara vassa.

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Tror aldrig en besiktningen blir godkänd... Kanterna på plattorna ser oslipade ut... Dom får ej vara vassa.
Såg att det stod så i BKR-materialet också.

Var hittar man en besiktningsman vid behov?

Kanske läge att stoppa arbetet och ta dit en oberoende som bedömer. Det blir bara snack annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.