Håller på med en badrumsrenovering. Enmans-firma certifierad hos BKR, 30 års erfarenhet.
Han har nu satt golv och vägg och ska komma och foga imorgon. Jag funderar på om jag ska ta upp de delar som jag inte tycker ser bra ut redan nu eller vänta till fogningen är gjord.
Jag tycker att plattorna är skurna och satta slarvigt på många ställen. Det är på sina håll fogsprång på upp till 5 mm. Fogbredder kan variera mellan 5 mm och 1 mm inom en meters längd. Kantlister sitter inte rakt så de ser vågiga ut. En del plattor är dubbelskurna utan synlig anledning. Väldigt stor glipa mellan golv och vägg på sina ställen, kombinerat med ingen glipa alls lite längre bort och det är en vägg som han själv har reglat upp.
Några bildexempel:
Fult och ojämt urtag ur platta vid "hyllkant"
Fult skuren platta i väggvinkel:
En till fult skuren platta:
Fogbredd från 0 mm till 5 mm i vägghörn:
Ful obefintlig gerning av hörnlist vilket har lett till ett avgnagt hörn på plattan ovanför.
Det här är bara några exempel, det finns många fler i samma klass. På ett ställe är glappet mellan klinker och kakel 20 mm.
Frågor kring detta:
- Hur mycket bättre kan det här bli av fogning?
- Är det rimligt att ta ned och byta fula plattor?
- Ska jag ta upp detta med honom redan innan han börjar foga?
Tack för din åsikt!
Han har nu satt golv och vägg och ska komma och foga imorgon. Jag funderar på om jag ska ta upp de delar som jag inte tycker ser bra ut redan nu eller vänta till fogningen är gjord.
Jag tycker att plattorna är skurna och satta slarvigt på många ställen. Det är på sina håll fogsprång på upp till 5 mm. Fogbredder kan variera mellan 5 mm och 1 mm inom en meters längd. Kantlister sitter inte rakt så de ser vågiga ut. En del plattor är dubbelskurna utan synlig anledning. Väldigt stor glipa mellan golv och vägg på sina ställen, kombinerat med ingen glipa alls lite längre bort och det är en vägg som han själv har reglat upp.
Några bildexempel:
Fult och ojämt urtag ur platta vid "hyllkant"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fult skuren platta i väggvinkel:
Logga in
Skapa konto
En till fult skuren platta:
Logga in
Skapa konto
Fogbredd från 0 mm till 5 mm i vägghörn:
Logga in
Skapa konto
Ful obefintlig gerning av hörnlist vilket har lett till ett avgnagt hörn på plattan ovanför.
Logga in
Skapa konto
Det här är bara några exempel, det finns många fler i samma klass. På ett ställe är glappet mellan klinker och kakel 20 mm.
Frågor kring detta:
- Hur mycket bättre kan det här bli av fogning?
- Är det rimligt att ta ned och byta fula plattor?
- Ska jag ta upp detta med honom redan innan han börjar foga?
Tack för din åsikt!
Lite bättre skärningar kunde man nog önskat sig, men man blir ofta rätt överraskad av hur mycket som försvinner med fog och silikon.
Stefan N skrev:
Verktygen jag har sett är en Sigma-kap, en tång och vinkelslip... Men han kan ju ha tagit fram yxan när jag inte såg...
Tack! Så du tänker att även en fogbredd som varierar mellan 1 mm och 5 mm kommer se ok ut när fogen väl är lagd? Jag har en rädsla att han kommer smeta breda fula silikonfogar där det är stora glipor.S SpackelFredrik skrev:
Ett fogsprång på golv på 5 mm lär väl inte minska av fog dock...
Ja fogsprång är ju svåra att foga bort tyvärr. Ta ett snack med killen innan han gör färdigt så blir det nog bra.T Tosse skrev:
Verktygen jag har sett är en Sigma-kap, en tång och vinkelslip... Men han kan ju ha tagit fram yxan när jag inte såg...
Tack! Så du tänker att även en fogbredd som varierar mellan 1 mm och 5 mm kommer se ok ut när fogen väl är lagd? Jag har en rädsla att han kommer smeta breda fula silikonfogar där det är stora glipor.
Ett fogsprång på golv på 5 mm lär väl inte minska av fog dock...
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Gällande toleransen osv se under stycke 9 https://www.gvk.se/branschregler
Meddela att du kommer låta besiktiga arbetet utefter dessa alt BKR. Väljer han att slutföra så måste han vara en grym fogare men dålig plattsättare.
Meddela att du kommer låta besiktiga arbetet utefter dessa alt BKR. Väljer han att slutföra så måste han vara en grym fogare men dålig plattsättare.
Det ser faktiskt för illa ut. Även om fogning trollar bort förvånansvärt mycket, kommer det att se anskrämligt ut. Som glad förstagångskaklare med en back öl som lunch, kunde det kanske accepteras. Men nu har du betalt ett "proffs", och kan förvänta dig ett professionellt resultat. Det har du inte fått!!!
Tack för din input. Jag får titta på det tillsammans med honom idag och se vad han säger.Staffan2000 skrev:
Det ser faktiskt för illa ut. Även om fogning trollar bort förvånansvärt mycket, kommer det att se anskrämligt ut. Som glad förstagångskaklare med en back öl som lunch, kunde det kanske accepteras. Men nu har du betalt ett "proffs", och kan förvänta dig ett professionellt resultat. Det har du inte fått!!!
Jobbigt sånt här när man är väldigt mån om att det ska bli klart på samma gång som man såklart vill ha ett bra resultat.